کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سناریوی پیچیده برای کلاهبرداری از خریداران خودروهای مدل‌بالا


کد خبر : ۴۲۶۱۲چهارشنبه، ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷:۳۰۲۱۹۸ بازدید

اعضای باندی که با شیوه حرفه‌ای خودروهای کرایه‌ای را می‌فروختند و سپس همان اتومبیل‌ها را سرقت می‌کردند، به دام افتادند.

شرق- اعضای باندی که با شیوه حرفه‌ای خودروهای کرایه‌ای را می‌فروختند و سپس همان اتومبیل‌ها را سرقت می‌کردند، به دام افتادند. به گزارش خبرنگار ما شکایتی تحت عنوان کلاهبرداری روز ٢٦ مرداد در کلانتری باغ‌فیض مطرح و معلوم شد شخصی به قصد خرید شرایطی خودرو سواری سوناتا به ارزش ١٠٨ میلیون تومان از شهرستان به تهران آمده اما در زمان معامله و با وجود تحویل‌گرفتن خودرو مورد کلاهبرداری قرار گرفته است. 

مال‌باخته پس از معرفی به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «از طریق سایت دیوار که آگهی فروش یک دستگاه اتومبیل سوناتا در آن منتشر شده بود، با خریدار خودرو به‌نام «محمد. م» (٣٢ساله) وارد مذاکره شدم؛ پس از مذاکره پیرامون قیمت خودرو، از بندرعباس به تهران آمدم. پس از رؤیت خودرو و توافق بر سر خرید شرایطی خودرو، قرار شد یک خودرو پراید به ارزش ٢٠ میلیون تومان بابت بخشی از قیمت خودرو لحاظ شود و بخش دیگری از قیمت خودرو را نیز در قالب سکه طلا پرداخت کنم؛ پس از تحویل‌دادن ٤٥ عدد سکه تمام، خودرو سوناتا به‌همراه کارت ماشین و کارت بیمه آن به من تحویل داده و قرار شد مابقی پول خودرو نیز در زمان انتقال سند خودرو و در داخل دفترخانه پرداخت شود اما در روز مقرر با وجود تماس‌های مکرر من، محمد تلفن همراهش را خاموش کرده بود. در ادامه نیز مشخص شد خودرو فروخته‌شده به من متعلق به شخص دیگری به‌نام «مرتضی. س» است که مالک خودرو آن را در قراردادی به محمد اجاره داده اما او خودرو را به من فروخته است». کارآگاهان با شناسایی یک دفتر تجاری در منطقه باغ‌فیض که مال‌باخته برای انجام معامله ماشین به آنجا دعوت شده بود، اطلاع پیدا کردند که این دفتر توسط شخصی به‌نام «علی‌اصغر. ح» (٣٢ساله) اجاره شده و ظاهرا در زمینه فروش و اجاره خودرو فعالیت داشته اما این فرد به صورت ناگهانی دفتر خود را تعطیل کرده است. 

هم‌زمان با بررسی شواهد و دلایل به‌دست‌آمده که همگی نشان از همدستی «علی‌اصغر» و «محمد» داشت، کارآگاهان مطلع شدند «علی‌اصغر» و «محمد» در چندین قرارداد صوری که با مالکان خودروهای خارجی بسته بودند، روزانه مبلغی بین ٢٥٠ تا ٣٠٠ هزار تومان به مالکان حقیقی پرداخت می‌کردند تا به این شکل زمان بیشتری برای اقدامات مجرمانه‌شان فراهم کنند و در ادامه با انتشار آگهی فروش همان خودروهای اجاره‌ای در سایت دیوار و دیگر سایت‌های ویژه انجام معاملات، با سوء‌استفاده از مدارک ارائه‌شده از سوی مالکان خودروها آنها را فروختند و با دریافت بیش از ٥٠٠ میلیون تومان از دفترشان متواری شدند. 

در ادامه رسیدگی به پرونده و با شناسایی تعداد دیگری از خودروهای معامله‌شده، مشخص شد تعدادی از این خودروها - بنا بر اظهارات مال‌باختگان - در فاصله کوتاهی از زمان خرید سرقت شدند. این در حالی بود که صاحبان اصلی خودروها از موضوع فروش یا سرقت خودروهایشان اطلاعی نداشتند. در ادامه مشخص شد متهمان پس از فروش خودرو به تعدادی از مال‌باختگان، با بهره‌گیری از سیستم مکان‌یاب (GPS) خودروهای فروخته‌شده اقدام به شناسایی محل دقیق آنها کرده و در ادامه با سوییچ یدک آنها را سرقت کرده و به صاحبان اصلی‌شان تحویل داده‌اند.  کارآگاهان در ادامه تحقیقات اطلاع پیدا کردند تعدادی از صاحبان خودروها پس از مراجعه به دفتر کار متهمان در باغ‌فیض و اطلاع از تعطیلی دفتر، با بهره‌گیری از سیستم مکان‌یاب خودروهایشان به خریدار خودروها مراجعه کرده و با ارائه اسناد و مدارک ضمن اثبات مالکیت خودرو و بعضا با استفاده از سوییچ یدک نسبت به تحویل‌گرفتن یا برداشتن خودروهایشان اقدام کردند و مال‌باختگان نیز پس از مراجعه به دفتر متهمان مطلع شدند مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند. در ادامه رسیدگی به پرونده و با انجام اقدامات ویژه پلیسی، سرانجام محل تردد «محمد. م» در میدان صادقیه شناسایی و او دستگیر شد. با دستگیری محمد، مخفیگاه علی‌اصغر نیز در فردیس شهرستان کرج شناسایی و در مخفیگاهش دستگیر شد. 

«محمد» و «علی‌اصغر» در بازجویی‌ها به کلاهبرداری به شیوه فروش مال‌ غیر اعتراف و عنوان کردند عضو سومی نیز در گروه آنها حضور داشته و آن شخص کسی نبوده جز «مرتضی. س» (٣٠ساله) که در چندین نوبت، پس از انجام معامله و اطلاع دقیق از پرداخت پول از سوی مال‌باختگان به‌عنوان مالک حقیقی خودرو اقدام به گرفتن خودرو از یکی از مال‌باختگان کرده و در یک فقره نیز با استفاده از سوییچ یدک اقدام به برداشتن خودرو و در حقیقت سرقت آن از کنار خیابان کرده بود.  درنهایت مرتضی نیز دستگیر شد و در همان اعترافات اولیه به همدستی و مشارکت در کلاهبرداری به شیوه فروش انواع خودروهای خارجی سانتافه، سوناتا، ماکسیما و... متعلق به سایر افراد اعتراف کرد.  سرهنگ کارآگاه سعدالله گزافی، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «متهمان با قرار قانونی و برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارند و از مال‌باختگانی که با این شیوه و شگرد به‌ویژه در منطقه باغ‌فیض مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود برای شناسایی متهمان و پیگیری شکایات خود به این پایگاه واقع در منطقه جنت‌آباد، خیابان کبیری طامه مراجعه کنند».



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها