کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا مقبره کوروش آسیب دیده است؟!


کد خبر : ۴۲۵۴۵دوشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷:۴۶۲۱۵۳ بازدید

انتشار فیلمی از هجوم مردم به مقبره کوروش، نگرانی زیادی در میان دوستداران میراث‌فرهنگی ایجاد کرده است. برخی مسئولان می گویند این ...

انتشار فیلمی از هجوم مردم به مقبره کوروش، نگرانی زیادی در میان دوستداران میراث‌فرهنگی ایجاد کرده است. برخی مسئولان می گویند این فیلم‌ها مربوط به سال‌های گذشته است، اما هنوز این پاسخ به نگرانی‌ها پایان نداده است.

فیلم‌های کوتاهی امروز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که نشان می‌دهد مردم برای دیدن آرامگاه کوروش دورتادور حصارهایی فلزی که در چند روز اخیر دور از مقبره کوروش نصب شده‌اند، تجمع کرده و اشخاصی با کاورهای مخصوص حراست از بنا، اجازه نمی‌دهند مردم به آرامگاه نزدیک شوند.

در این فیلم کوتاه اینطور دیده می‌شود که مردم ناگهان حصارهای میله‌ای را می‌اندازند و به سمت مقبره می‌دوند. اینطور که معلوم است آن‌ها حتی از حفاظ شیشه‌ای مقبره هم رد می‌شوند و به خود بنا می‌رسند. از آن‌جا که حتی دست زدن به سنگ چندهزارساله این بنا نیز قدغن است و احتمالا به آن آسیب خواهد زد، حالا انتشار این فیلم در صورت واقعیت داشتن؛ نگرانی‌های زیادی درخصوص آسیب رسیدن به مقبره کوروش را ایجاد کرده است.

مسعود رضایی‌منفرد (مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید) درباره این فیلم می‌گوید: «اصلا چنین چیزی نیست. فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده مربوط به سال‌های گذشته بوده است.» این در حالی است که سال گذشته چنین حصارهایی اطراف محوطه مقبره نبوده و فرضیه آرشیوی بودن این فیلم غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

از رضایی‌منفرد توضیح بیشتری در این زمینه می‌خواهیم که ادامه می‌دهد: دیروز اصلا مشکلی در محوطه پاسارگاد و مقبره کوروش پیش نیامده بود.

مسئول ارتباط با رسانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز از پاسخ‌گویی در این زمینه خودداری کرد و گفت؛ سازمان میراث فرهنگی در این زمینه صحبت خاصی نداشته و درباره شکسته شدن حصارهای فلزی اطراف مقبره کوروش اطلاعی ندارد.

متاسفانه محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور) هم در این زمینه پاسخی نداد و ما را به حمید فدایی (مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد) ارجاع داد که به گفته یکی از کارمندان پایگاه پاسارگاد، چون تلفنش را روی میز گذاشته، بیرون رفته و معلوم هم نیست چه زمانی برمی‌گردد، نمی‌توانیم جوابی درباره چنین موضوع مهمی از مدیر مربوطه کسب کنیم.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها