کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران در جایگاه 12 و 15 مصرف و تولید چای در جهان


کد خبر : ۴۲۳۵۳سه شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۱۷۷۵۷ بازدید

مشاور فنی سازمان چای کشور گفت: ایران به لحاظ مصرف چای رتبه دوازدهم را در جهان دارا است.
ایران در جایگاه 12 و 15 مصرف و تولید چای در جهانایران در جایگاه 12 و 15 مصرف و تولید چای در جهان

مشاور فنی سازمان چای کشور گفت: ایران به لحاظ مصرف چای رتبه دوازدهم را در جهان دارا است.

‌به گزارش ایران‌جیب به نقل از ایلنا، عبدالله میرحسینی مقدم اظهار داشت: امروزه چای در بیش از 30 کشور جهان کشت می‌شود. کشورهای چین، هند، سری‌لانکا، کنیا، ژاپن، ترکیه، تایوان، تانزانیا و تعدادی دیگر از جمله ایران بیشترین سطوح چایکاری را دارند.

وی افزود: از نظر تولید نیز چین، هند، کنیا و سری لانکا بیشترین تولید و بیشترین میزان صادرات چای را به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای چین، هند و اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان چای در جهان هستند.
 
میرحسینی مقدم ادامه داد: در حال حاضر کشورمان از نظر تولید و سطح زیر کشت در رتبه پانزدهم جهان و از نظر مصرف رتبه دوازدهم جهان را با حدود 1.4 کیلوگرم دارا است. مصرف چای ایران حدود 110 هزار تن در سال است.
 
مشاور فنی سازمان چای کشور خاطر نشان کرد: گردش اقتصادی نوشیدنی چای در جهان در سال 2016 بالغ بر 38 میلیارد دلار بوده است. در سال 2015 ارزش اقتصاد چای فقط در آمریکا با 150 هزار تن واردات بالغ بر 11 میلیارد دلار شد.
 
وی افزود: با توجه به محدودیت کشت چای به استان گیلان و تا حدی مازندران و کاستی تولید داخلی نسبت به میزان مصرف، واردات چای در ایران امری ناگزیر است.
 
وی ادامه داد: با توجه به مصرف سالانه 110 هزار تن و تولید نزدیک به 25 هزار تن در داخل(به طور متوسط) همه ساله مقادیری چای از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود. میزان واردات رسمی به طور متوسط  55هزار تن با میانگین قیمت کیلویی 4.5 دلار و در مجموع نزدیک به یک هزار میلیارد تومان است.
 
میرحسینی گفت: گردش اقتصادی چای در کشورمان به سه هزار میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که در سال 1395 کل مبلغ خرید برگ سبز چای بالغ بر 234 میلیارد تومان (تقریبا یک پنج رقم واردات رسمی) بوده است.
 
مشاور فنی سازمان چای کشور تصریح ‌کرد: از طرف دیگر واردات غیرقانونی چای لطمه بزرگی به اقتصاد و گردش سالم این محصول وارد می‌سازد که تنها با حمایت از تولید محصول داخلی می‌توان جلوی آن را گرفت.
 
وی افزود: با اتکا به عواید حاصل از واردات می‌توان برنامه‌های زیرساختی لازم جهت بهبود وضعیت صنعت چای و ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول را به اجرا در آورد و از خروج مقادیر متنابهی ارز از کشور جلوگیری کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها