کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کدام بنزین در ایران برای خودروی شما مناسب است؟


کد خبر : ۴۲۳۳۳سه شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۴۸۶۹۹۲ بازدید

در ایران دو نوع بنزین به‌صورت معمولی و سوپر عرضه می‌شود. بنزین معمولی دارای اکتان 87 و بنزین سوپر دارای اکتان 95 است. اما تنوع بنزین ...

تسنیم- در ایران دو نوع بنزین به‌صورت معمولی و سوپر عرضه می‌شود. بنزین معمولی دارای اکتان 87 و بنزین سوپر دارای اکتان 95 است. اما تنوع بنزین عرضه‌شده در سطح اروپا بیشتر است.

بنزین دارای درجه کیفی‌ای است که اصطلاحاً به آن اکتان گفته می‌شود. اکتان، مشخص کننده میزان مقاومت بنزین در مقابل ضربه موتور است و هرچه این امتیاز بالاتر باشد بنزین در مقابل ضربه موتور مقاومت بیشتری دارد، به‌زبانی ساده‌تر، بنزینی که اکتان بالاتری دارد، بیشتر می‌تواند فشرده شود (به‌همراه هوا) و دیرتر به‌دلیل حرارت تولیدی از عمل فشرده‌سازی منفجر شود.

طبق گزارش رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با استفاده از بنزین اکتان بالا، می‌توان از نرخ‌های فشرده‌سازی بالاتری استفاده کرد، شایان ذکر است که نرخ فشرده‌سازی مستقیماً با مقرون به صرفه بودن حرارتی در ارتباط است و هرچه نرخ فشرده‌سازی بالاتر باشد، پیشرانه مقرون به‌صرفه‌تر عمل خواهد کرد. همچنین زمان‌بندی پیشرفته احتراق، به‌کمک بنزین اکتان بالا ممکن می‌شود، یعنی شمع به‌خوبی هنگامی که پیستون به بالاترین وضعیت فشرده‌سازی می‌رسد عمل می‌کند.

خودروهای شهری با بنزین اکتان بالاتر عملکرد بهتری دارند به‌شرطی که برای بنزین اکتان بالا طراحی شده باشند، اگر سازنده خودروی شما گفته باشد که بنزین معمولی استفاده کنید، بنزین اکتان بالا در عملکرد آن تفاوت قابل توجهی نخواهد داشت ولی اگر خودرویی توصیه شده باشد که از بنزین اکتان بالا در آن استفاده کنید، عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت ولی باز هم عده ای از کارشناسان با نظر به اینکه بنزین عرضه شده در کشورمان کیفیت پایینی دارد همه خودروها از بنزین سوپر استفاده کنند بهتر است.

در ایران، دو نوع بنزین به‌صورت معمولی و سوپر عرضه می‌شود. بنزین معمولی دارای اکتان 87 و بنزین سوپر دارای اکتان 95 است. اما تنوع بنزین عرضه‌شده در سطح اروپا بیشتر است.

در اروپا بنزین‌هایی با اکتان 95، 97، 98، 99 و 100 عرضه می‌شوند که قیمت‌های متفاوتی دارند و کیفیت آنها با نماد اختصاری RON به‌معنای Research Octane Number مشخص می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها