کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نهنگ آبی، قصه‌ای ساختگی از رسانه‌ها


کد خبر : ۴۲۳۲۳سه شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۰:۵۴۸۶۷ بازدید

من به هر کس بتواند بازی نهنگ آبی را روی گوشی‌ام نصب کند ۱۰۰۰ دلار جایزه می‌دهم. اگر کسی پیدا شود و چنین کند من برد کرده‌ام. چون صاف ...

▫️ من به هر کس بتواند بازی نهنگ آبی را روی گوشی‌ام نصب کند ۱۰۰۰ دلار جایزه می‌دهم. اگر کسی پیدا شود و چنین کند من برد کرده‌ام. چون صاف می‌روم دم در یکی از رسانه‌های مهم دنیا و بازی را برای تهیه گزارش از این اپلیکیشن مرموز و خطرناک به قیمت بیشتری می‌فروشم. اگر هم کسی پیدا نشود -که نمی‌شود- خواهیم دید که باز گول رسانه را خورده‌ایم. 

▫️ ماجرا از این قرار است: تا کنون هیچ "فکت"‌ی درباره این بازی وجود ندارد. جز این که رسانه‌ها مدعی شده‌اند عامل یک اپیدمی خودکشی است. جز این که یک آقای روس مدعی شده بازی را ساخته. و جز این که کسانی -گویا- خودکشی خود را به آن منسوب کرده‌اند.
 
▫️ حواسمان هست که در سال 2017 زندگی می‌کنیم. درباره یک جور وسیله عتیقه که سه نسخه ازش در جهان وجود دارد هم صحبت نمی‌کنیم. صحبت یک موضوع حوزه آی‌تی ست. مصرف‌کنندگان‌ش هم از اعضای فرقه‌های کهن نیستند. بچه‌های نوجوان‌ند. تعدادشان هم گویا خیلی اندک نیست. داریم درباره یک اپیدمی صحبت می‌کنیم. این ترکیب را کنار هم بچینید تا روشن شود امکان ندارد چنین چیزی وجود داشته باشد و هنوز هیچ رسانه‌ای -یا هر بزرگسال معمولی- به خود بازی دسترسی پیدا نکرده باشد. 

حتی توضیحات مبسوطی از مراحل بازی در 
اینترنت موجود است درحالی که قاعدتا این توضیحات باید از طرف کسی داده شده باشد که از ماجرا نجات یافته یا آن را نیمه رها کرده و خب جستجویتان برای چنین شخصی بی‌نتیجه خواهد ماند. ماجرا ساده است. چیزی به نام بازی نهنگ آبی وجود خارجی ندارد! 

▫️ احتمالا ماجرا اینجوری شروع شده: یک روزنامه‌نگار خلاق که حوصله‌اش سر رفته برای اولین بار در روسیه یک گزارش درباره یک بازی بسیار خطرناک و مخفی نوشته. زمینه‌های تکنولوژی هراسی، عطش مخاطب درباره موضوعات رازآمیز و انجمن‌های مخفی به آن پر و بال داده، یک دو رسانه معتبر انگلیسی زبان هم این نام را بازتاب داده‌اند. 

چند نوجوان که قصد خودکشی داشته‌اند بدشان نیامده خود را عضو یک گروه مخفی جا بزنند. طرفداران همیشه در صحنه تئوری توطئه تعداد زیادی مورد بی‌ربط و موارد ادعایی خود شخص‌از میان رفته را کنار هم گذاشته‌اند و یک پرونده جهانی و بلند بالا برایش ساخته‌اند. دروغ می‌فروشد چون مصرف‌کننده دارد. مصرف‌کنندگان جهانی‌اش:  رسانه‌هایی‌اند که قصه پرمخاطبی با پایان باز پیدا کرده‌اند.  

مصلحان اجتماعی تکنولوژی هراس، نهادهای 
نظارتی که دنبال بودجه براش بخش آی‌تی‌شان هستند، نوجوانانی که می‌خواهند خود را خفن نشان بدهند، والدین‌ی که دوست دارند گوشی را از دست بچه‌هاشان بگیرند و دنبال بهانه مقبولی می‌گردند و در نهایت کاربران ساده اینترنت که شکاکی انتقادی‌شان به قدر کافی پرورش نیافته. 

▫️ نهنگ آبی یک Hoax (دروغ بزرگ) است و من همچنان به هر کسی که نسخه‌ای از آن را بتواند برایم بیاورد یا من را وارد بازی کند هزار دلار جایزه می‌دهم.

سروش روحبخش- کارشناس رسانه



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها