کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توقف بی سر و صدای طرح کارت اعتباری در بانک‌ها


کد خبر : ۴۲۳۰۱دوشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷:۳۵۱۱۲۶ بازدید

طرح کارت اعتباری عام که قرار بود مزیت‌های زیادی برای شبکه بانکی و اقتصاد کشور داشته باشد، به فاصله چند ماه در بانک‌ها متوقف شد و ...

طرح کارت اعتباری عام که قرار بود مزیت‌های زیادی برای شبکه بانکی و اقتصاد کشور داشته باشد، به فاصله چند ماه در بانک‌ها متوقف شد و در این میان تنها خاطره آن برای مردم و رسانه‌ها باقی ماند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از فارس، از روزی که به طور رسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی در شعبه مرکزی بانک ملی از کارت‌های اعتباری 10، 30 و 50 میلیون تومانی خرید کالا رونمایی شد، یک سال و 27 روز می‌گذرد.

رئیس کل بانک مرکزی آن روز می‌گفت: «روش استفاده از کارت‌های اعتباری به این شکل است که دارنده کارت می‌تواند در حساب آن  موجودی داشته باشد و اگر از موجودی خودش استفاده می‌کند، نیاز به استفاده از این تسهیلات نیست اما اگر موجودی نداشته باشد و خرید کند، در واقع فرد از تسهیلات این کارت استفاده کرده که باید با مکانیزم خاصی نسبت به تامین سود آن اقدام و تسویه حساب کند.

این کارت‌ها در سه سقف 10 میلیون، 30 میلیون و 50 میلیون تومان است که با بررسی اعتبار متقاضی این کار انجام می‌شود، خوشبختانه بانک ملی به صدور کارت اقدام کرده است و بانک‌های دیگر هم کمابیش این کار را شروع کرده‌اند.»

fjme9zfi6kuno9fee1.jpg


یک نشست خبری هم به همین مناسبت قبل از این مراسم در بانک مرکزی برگزار شده بود. در ماه‌های ابتدایی برخی بانک‌ها اقدام به عرضه این کارت‌ها به مشتریان کردند. البته بانک مرکزی هیچ گزارشی از روند اجرای این طرح در شبکه بانکی منتشر نکرد اما پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد بیشترین کارت اعتباری توزیع شده در سیستم بانکی توسط بانک ملی بوده که رقم آن بالغ بر 70 هزار فقره است.

مدتی کوتاهی پس از رونمایی رسمی کارت‌های اعتباری، بانک‌ها این طرح را از دستور کار خارج کردند و به سراغ روش‌های قبلی اعطای تسهیلات خرد رفتند.

در طرح کارت اعتباری عام، معادل بازپرداخت، کارت اعتباری مجددا شارژ می‌شد. به عنوان مثال اگر فرد 2 میلیون تومان از اعتبار کارت را استفاده می‌کرد و پس از مدتی یک میلیون تومان آن را به حساب بانک واریز می‌کرد، اعتبار کارت یک میلیون تومان دیگر شارژ می‌شد.

بنابراین در شرایط مشکلات نقدینگی و تامین مالی بانک‌ها، باید بخشی از منابع همواره در این قالب در گردش باشد. به نظر می‌رسد همین مساله دلیل اصلی رویگردانی بانک‌ها از این طرح باشد. 

در حال حاضر تقریبا همه بانک‌ها در قالب کارت که فقط از طریق پایانه‌های فروشگاهی قابل استفاده است، تسهیلات می‌پردازند. تنها تفاوت این روش بانک‌ها با طرح کارت اعتباری عام همان امکان شارژ دوباره کارت است. 

به گزارش فارس، بنابراین آن همه سخنرانی و نشست خبری و مراسم رونمایی و تعاریف و تمجیدها از طرح کارت اعتباری عام که می‌توانست تقاضای کل را افزایش دهد و رونق را به اقتصاد بازگرداند، به فاصله چند ماه نقش بر آب شد.

در واقع سرنوشت طرح کارت اعتباری عام به همان سرنوشتی دچار شد که طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی پیدا کرد، با این تفاوت که بانک مرکزی به روش‌های مختلف، ناموفق بودن طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را به رخ کشید اما کاملا بی سر و صدا از کنار طرح نافرجام کارت اعتباری عام گذشت.

البته پاسخ بانک مرکزی به این ماجرا قابل پیش‌بینی است. مسئولان بانک مرکزی خواهند گفت این طرح بستری برای اجرای طرح کارت اعتباری بود و بانک‌ها مختار به اجرای آن بودند و این طرح برای بانک‌ها الزام آور نبود.

بسیار عالی، خداوند پیشنهاددهندگان این طرح‌های غیرقابل الزام‌آور را برای شبکه زنده دارد که اگر نباشند بانک‌ها از هر نوع خبر ظاهرا مثبت و امیدوارکننده‌ای خالی می‌شوند و هیچ خبری نمی‌ماند جز مطالبات معوق و بدهی به بانک مرکزی و اضافه برداشت‌های مکرر و عدم اجرای چارچوب پرداخت سود علی‌الحساب به مشتریان و دارایی‌های سمّی و اموال مازاد و هزاران موضوع یأس‌آور دیگر.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها