کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

معامله ایران با بوئینگ و ایرباس به هم ‌می‌خورد؟


کد خبر : ۴۲۱۴۰پنجشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۱۵۱۶۸۸ بازدید

رویکرد تندروی ترامپ در قبال ایران، مشکلات بانکی و آشفتگی سیاسی باعث ایجاد ابهام روزافزون درباره قرارداد ۳۶ میلیارد دلاری ایران برای خرید ...

رویکرد تندروی ترامپ در قبال ایران، مشکلات بانکی و آشفتگی سیاسی باعث ایجاد ابهام روزافزون درباره قرارداد ۳۶ میلیارد دلاری ایران برای خرید هواپیما از بوئینگ، ایرباس و «ای تی آر» شده است.

به گزارش فرارو و بر اساس ادعای رویترز، تصمیم شرکت ایران‌ایر برای خرید ۲۰۰ هواپیما از شرکت‌های مزبور، اوج تجارت ناشی از برجام بود.

ایران‌ایر گفته که قرارداد ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری آن با بوئینگ، بزرگترین قرارداد با یک شرکت آمریکایی پس از انقلاب اسلامی است.

این خبرگزاری گزارش داده که افراد درگیر در قراردادهای خرید هواپیما، نگران تامین مالی این قرارداد شده‌اند. برتراند گرابوسکی، مشاور و بانکدار سابق در حوزه هوانوردی، گفت: “با این حجم از فضای منفی در آمریکا، نمی‌فهمم که چه کسی مایل خواهد بود که برای ایران فاینانس تامین کند.”

شرکت بوئینگ خود را برای ساخت ۱۵ فروند هواپیمای دوربرد دوموتوره از نوع ۷۷۷-۳۰۰ ای آر جهت تحویل به ایران در ماه آوریل آینده، آماده می‌کند. اما بانکدار غربی در این باره اعلام کرد: “در خصوص هواپیماهای مدل ۷۷۷، به نظر می‌رسد که اکنون به شکل فزاینده‌ای (تحویل آن ها) سخت شده است.”

در ادامه آمده است که فقط صادرات بوئینگ به ایران در خطر نیست. بلکه به دلیل ساخت برخی قطعات ایرباس در آمریکا، صادرات هرگونه هواپیمای غربی به ایران منوط به اجازه دولت این کشور است.

شایان ذکر است که ایران تاکنون نه هواپیما وارد کرده است. سه فروند از ایرباس و شش فروند دیگر از شرکت “ای تی آر”

منابع صنعتی می‌گویند که واشینگتن تاکنون، تا پایان دهه (جاری) مجوزهای فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است. بر اساس برنامه‌های تحویل، این مجوزها راه را برای تحویل ۱۵ فروند بوئینگ ۷۷۷ و ۳۰ تا ۴۰ جت ایرباس را هموار می‌کند.

یک منبع به رویترز گفته به دلیل تبعات سیاسی و قانونی لغو مجوزها، نتیجه احتمالی این خواهد بود که وضع موجود همینگونه باقی بماند اما برای تمدید یا گرفتن مجوزهای جدید شرایط سخت تر خواهد شد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها