کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مقدمات اعدام زنجانی باید فراهم شود


کد خبر : ۴۲۱۲۲پنجشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲:۲۸۵۰۶ بازدید

بابک زنجانی یک گام دیگر به اعدام نزدیک شد، بی آنکه پول‌های نفتی به شرکت نفت بازگردانده شود یا ابهامات دیگر پرونده همچون نقش و ...

روزنامه ایران: بابک زنجانی یک گام دیگر به اعدام نزدیک شد، بی آنکه پول‌های نفتی به شرکت نفت بازگردانده شود یا ابهامات دیگر پرونده همچون نقش و اسامی حامیان زنجانی برای افکار عمومی روشن شود.

حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور دیروز در پاسخ به سؤالی درباره شایعه اجرای حکم زنجانی و رد درخواست اعاده دادرسی وی در دیوان عالی کشور گفت: «شایعه چرا؟ باید منتظر باشیم ببینیم چه می‌شود، ان‌شاءالله زودتر حقوق مردم برگردد.» به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به اینکه قاضی مقیسه در آخرین جلسه دادگاه متهمان فساد نفتی گفته بود که اجرای حکم این فرد در دست مسئولان است، آیا واحد اجرای احکام زمانی را برای اجرای حکم تعیین کرده است؟ اظهار کرد: «آنان به دنبال اجرای حکم هستند، اما مقدمات اجرای حکم باید فراهم شود.»

منظور از مقدمات اجرای حکم، به نتیجه رسیدن تلاش‌ها برای بازگرداندن پول‌های نفتی به بیت‌المال است، مسأله‌ای که حتی از پیش از بازداشت متهم نفتی مطرح بوده است.
زنجانی چندی پیش در چهاردهمین جلسه دادگاه متهمان فساد نفتی، هنگامی که مواجهه با دو همدست خود شده بود، ادعا کرد که به اندازه دو برابر یارانه مردم پول دارد، اما یک ریال هم پرداخت نخواهد کرد. این طور به نظر می‌رسد که او با علم به اجرای حکم اعدام، قصد پرداخت بدهی خود به بیت‌المال را ندارد. به همین دلیل بود که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، بارها از جمله دی ماه 1395 تأکید کرد که «اعدام بابک زنجانی مشکل مردم را حل نمی‌کند، این فرد باید مقادیر مورد سوء استفاده از خزانه را به منابع اصلی باز گرداند.»

رئیس جمهوری نیز بارها چنین نکاتی را مطرح کرد، از جمله اسفند 94، در سفر به یزد در اجتماع مردم این استان گفت: «سؤال مردم این است که پول‌های نفت کجا رفته است؟ چه کسانی حمایت کرده بودند؟ و چه کسانی اجازه فروش نفت به او داده بودند؟»

باوجود آماده شدن قوه قضائیه برای اجرای حکم بابک زنجانی، آن طور که دادستان کل کشور گفت، هنوز به سؤالات مطرح شده از سوی رئیس جمهوری پاسخ داده نشده است.
این درحالی است که دی ماه 1395، علیرضا زیباحالت منفرد که دادستان تهران او را «جعبه سیاه» پرونده بابک زنجانی نامیده بود، از طریق اینترپل بازداشت و به کشور بازگردانده شد،اما تا امروز مشخص نشده تحقیقات از این فرد که به گفته جعفری دولت آبادی «در خرید و فروش محموله‌های نفتی بابک زنجانی نقش داشته است»، چه تأثیری در پرونده داشته یا توانسته است به بازگرداندن پول‌های نفتی به بیت‌المال کمک کند.

برپایه چنین ابهاماتی بود که علیرضا پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید و رئیس کمیته اقتصادی اصل ۹۰ مجلس روز سه‌شنبه به خانه ملت گفت که «اعدام بابک زنجانی اما و اگرها و سؤال‌های بسیاری در اذهان عمومی برجای می‌گذارد که کسی توان پاسخگویی به آن ندارد، اعدام کاملاً پرونده را مبهم می‌کند و از شفافیت و روشنگری 100 درصد خارج می‌شود، بنابراین نه تنها اعدام بابک زنجانی مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه سبب تشویش اذهان مردم می‌شود که مگر می‌شود شخصی چنین پولی اختلاس کرده باشد،  براحتی اعدام شود و کشور نیز از خیر آن بگذرد.»

وی در تبیین رویکرد خود گفت: «غیر قابل هضم است که بابک زنجانی بگوید پول دارم اما یک ریال نمی‌دهم، البته این پول مبلغ کمی نیست که بابک زنجانی در کیف سامسونت در گوشه‌ای نگهداری کند و این پول احتمالاً در یک بانک یا در جای دیگری سرمایه‌گذاری شده که سیستم قضایی و اطلاعاتی باید بتوانند براحتی سرمایه‌های زنجانی را در هر جایی که وجود دارد شناسایی کنند و تا ریال آخر به بیت‌المال باز گردانند.»

میلیاردر نفتی 10 دی ماه 1392 و با شکایت شرکت نفت، بازداشت شد، هنگامی که تلاش‌های شرکت نفت و کمیسیون اصل 90 برای دریافت بدهی 2 میلیارد یورویی او به شرکت نفت بابت فروش محموله‌های نفتی به سرانجامی نرسید. زنجانی تا پیش از دستگیری، در دو مرحله با جعل سند، ابتدا مدعی شده بود که بدهی خود را پرداخت کرده و حتی از شرکت نفت طلبکار است و در مرحله بعد، با ارائه سند جعلی دیگری از بانک مرکزی تاجیکستان، ادعا کرد بدهی‌اش را پرداخت کرده است.

دادگاه بدوی اسفند 94 زنجانی و شرکای او را مفسد فی الارض تشخیص داد و او را به رد مال به شرکت ملی نفت و اعدام محکوم کرد. آذرماه 95، دیوان عالی کشور حکم اعدام زنجانی را تأیید کرد، اما احکام متهمان ردیف دوم و سوم این پرونده را نقض و به شعبه هم عرض ارسال کرد.
درخلال برگزاری دادگاه زنجانی و حتی پس از آن، تلاش‌های بسیاری برای شناسایی اموال او و در نهایت پرداخت بدهی او به شرکت نفت صورت گرفت، اما اعزام هیأت‌های مختلف به تاجیکستان و مالزی، درنهایت نتوانست چیزی عاید شرکت نفت و مردم کند.

نیم نگاه
پارسایی:  اعدام بابک زنجانی اما و اگرها و سؤال‌های بسیاری در اذهان عمومی برجای می‌گذارد که کسی توان پاسخگویی به آن ندارد، اعدام کاملاً پرونده را مبهم می‌کند و از شفافیت و روشنگری 100 درصد خارج می‌شود، بلکه سبب تشویش اذهان مردم می‌شود



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها