کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تهدید مهاجرت خاموش در انتظار زعفران


کد خبر : ۴۲۰۷۱سه شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۶:۲۶۱۳۳۳ بازدید

عضو شورای ملی زعفران از افازیش 26 درصدی صادرات زعفران در پنج ماهه اول امسال خبر داد و اعلام کرد: برای صادرات حدود ...
تهدید مهاجرت خاموش در انتظار زعفرانتهدید مهاجرت خاموش در انتظار زعفران

عضو شورای ملی زعفران از افازیش 26 درصدی صادرات زعفران در پنج ماهه اول امسال خبر داد و اعلام کرد: برای صادرات حدود ۴۰۰ تنی زعفران در سال جاری آماده هستیم. البته در این میان همه کشورهای همسایه که می‌توانند از نظر اقلیمی زعفران تولید کنند، تهدید بالقوه‌ای برای مهاجرت خاموش از طریق قاچاق پیاز زعفران ایرانی هستند که باید در این زمینه هوشیار باشیم.

علی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در دنیا حدود ۳۵۰ تن زعفران مصرف می‌شود که پتانسیل تولید استان‌های خراسان رضوی و جنوبی به تنهایی حدود ۴۰۰ تن است، چرا که براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی در این دو استان حدود ۱۰۰ هزار هکتار زعفران کشت شده که در صورت عملکرد چهار کیلوگرمی که حداقل انتظار از این اراضی است می‌توان پیش بینی کرد که امسال بیش از ۴۰۰ تن در این دو استان تولید شود و باید برای صادرات به همین اندازه برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان این که میزان مصرف زعفران در ایران نهایتا ۶۰ تن است، افزود: در شرایط کنونی قیمت زعفران کاهش پیدا کرده و همه منتظر رسیدن زعفران امسال به بازار برای از سرگیری صادرات هستند، چرا که فصل برداشت این محصول از آبان ماه آغاز می‌شود. البته تا زمانی که درخواست‌های جدید نیامده است نمی‌توان آینده را پیش بینی کرد.

عضو شورای ملی زعفران با بیان این که گرچه سالانه حدود ۲۰۰ تا ۲۳۰ تن زعفران صادر شده است، باید خود را برای صادرات ۴۰۰ تنی آماده کنیم، ادامه داد: هر کشور همسایه‌ای مانند ارمنستان، تاجیکستان، افغانستان و غیره که قابلیت تولید زعفران را داشته باشند می‌توانند تهدید برای ایران و زعفران ایرانی تلقی شوند، چرا که با قاچاق پیاز زعفران به آنجا شاهد مهاجرت خاموش این گیاه خواهیم بود؛ بنابراین باید هوشیار و بیدار باشیم که نگذاریم این مهاجرت اتفاق بیفتد چرا که در صورت از بین رفتن یک مزرعه زعفران دیگر نمی‌توانیم به این راحتی آن را بازسازی کنیم یا مانند گندم و دیگر محصولات کشاورزی هزاران تن بذر آن را به کشور وارد کنیم، چرا که وجود ندارد.

حسینی گفت: اگر ایران توانست در سه دهه گذشته جای اسپانیا را در تولید زعفران بگیرد در حالی که میزان تولید این محصول در اسپانیا در حدود ۳۰ سال گذشته بیش از ایران بود، به دلیل افزایش کمی و کیفی زعفران ایرانی با قیمت رقابت پذیرتر نسبت به نمونه اسپانیایی بود که در واقع سبب ورشکست شدن آن شد و اسپانیا که دیگر توانی برای رقابت با ایران را نمی‌دید پیاز زعفرانش را به کشور همسایه یعنی مراکش فروخت و شاهدیم که پس از ۱۰ سال نتوانسته زمین‌های خود را بازسازی کند و مراکش به یکی از تولیدکنندگان هرچند جزئی زعفران تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: طی سال‌های گذشته همواره سطح زیر کشت زعفران افزایش پیدا کرده است در حالی که به جای آن باید به دنبال افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح باشیم که به راحتی با انجام برخی اقدامات می‌توانیم میزان تولید در هر هکتار را تا دو برابر آمار فعلی (۴ کیلوگرم) افزایش دهیم و فقط باید در چنین شرایطی باید به دنبال بازارسازی، بازاریابی و تولید برای بازارهای هدف باشیم.

به گزارش ایسنا، در پنج ماهه نخست امسال ۶۸ تن و ۶۴۰ هزار کیلوگرم زعفران به ارزش ۹۲ میلیون و ۶۲۳ هزار دلار به ۵۴ کشور مختلف صادر شده است که ۲۶.۴۸ درصد از نظر وزنی و ۱۶.۲۲ درصد از نظر ارزشی نسبت به همین بازده زمانی در سال گذشته افزایش داشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها