کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نارضایتی دلالان از آرامش بازار


کد خبر : ۴۱۹۲سه شنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۳:۰۳۲۷۶۱ بازدید

بازار تهران دیروز آرام بود. نشانه‌های نارضایتی در چهره دلالان خرد دیده می‌شد. در دوره تعطیلات پایین آمدن سطح عرضه باعث شده بود سودی که این افراد از مبادلات خرد به دست می‌آورند افزایش یابد، اما با باز شدن ...

بازار تهران دیروز آرام بود. نشانه‌های نارضایتی در چهره دلالان خرد دیده می‌شد. در دوره تعطیلات پایین آمدن سطح عرضه باعث شده بود سودی که این افراد از مبادلات خرد به دست می‌آورند افزایش یابد، اما با باز شدن صرافی‌ها و بازگشت آرامش و روال معمول به بازار کاسبی این افراد نیز قدری کساد شده بود. 

دلالان خرد در روزهایی که بازارشان داغ است با خوش‌رویی پاسخ خبرنگار روزنامه را می‌دادند، قدری جدی‌تر شده و سعی در پنهان کردن رازهایشان دارند، اما بازار به‌کار خود ادامه می‌داد. دلار آمریکا کار خود را با نرخ 3 هزار و 45 تومان شروع کرد. صرافان نسبتا در قیمت‌گذاری هماهنگ بوده و قیمت دلار به‌دلیل افزایش هرچند محدود حجم مبادلات قدری بالا رفته بود. با این وجود حجم مبادلات هنوز پایین است و بازار می‌تواند پویاتر از این باشد. تقاضا برای ارز هنوز آنقدر افزایش پیدا نکرده است.

با توجه به دورنمای گسترش روابط اقتصادی خارجی ایران انتظار می‌رود که در بلندمدت حجم مبادلات در بازار افزایش یافته و موجبات رونق اقتصادی را فراهم آورد، اما آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ به نظر می‌رسد مسوولان حرکت با برنامه‌ای را دنبال می‌کنند. نرخ رسمی دلار دیروز تنها 6 ریال افزایش پیدا کرد. بانک مرکزی حرکت افزایشی خود در مورد نرخ ارز را ادامه می‌دهد؛ اما در این حرکت جانب احتیاط را رعایت می‌کند. دلار آمریکا تنها ارزی نبود که در فهرست نرخ‌‌های رسمی تغییراتی محدود را تجربه کرده بود. مشاهده تغییرات نرخ رسمی 13 ارز مورد بررسی روزنامه نشان می‌دهد با کنار گذاشتن وون کره‌جنوبی و ین ژاپن بیشترین دامنه تغییرات 8 ریال بوده است، گویی اعداد برای دولت جدید معنای تازه‌ای دارند و تغییرات محدود و تدریجی هم به عنوان ابزاری برای بهبود مطرح هستند. هماهنگی و انسجام در این حرکت مشهود است و حتی دو ارز (هزار وون کره‌جنوبی و صد ین ژاپن)که تغییراتی نسبتا بیشتر را تجربه کرده بودند با ضرایب هزار و صد در لیست دیده می‌شدند. 

در واقع افزایش نرخ روازنه در این مقیاس‌ها صورت گرفته است. این نشانه آن است که تغییرات نرخ رسمی وون و ین نه تنها بیشتر از بقیه ارزها نبود؛ بلکه کمتر هم بود. طلای جهانی نیز، دیروز، به هر دلیلی در زمینه محدود بودن تغییرات با بازار داخلی همراهی کرد. نرخ هر اونس طلا با متحمل شدن کاهش 5/1 دلاری در اولین ساعات مبادلات دیروز روی هزار و سیصد و نیم دلار تثبیت شده بود. به نظر می‌رسد کارشناسان «کیتکو نیوز» به اشتباه کردن عادت کرده‌اند. 

پیش‌بینی آنها از روند تغییرات نرخ طلا در این هفته مثبت بود، اما روند تغییرات قیمتی طلا دیروز نشان داد که طلا خیلی هم تمایلی به صعود ندارد و قدرت دلار در بازارهای جهانی به صورت بالقوه، همچنان وجود دارد. البته یورو و پوند انگلیس، دیروز، هر چند به مقدار محدود در مقابل دلار تقویت شدند، اما این تغییرات آنقدر جزئی بود که کارشناس روزنامه را از اظهارنظر قطعی در این خصوص بازداشت، اما حرکت بازارهای سهام خلاف نرخ‌های برابری بود یا حداقل با آن همراهی نمی‌کرد. طلا دیروز بالاخره از حالت سکون خارج شد، اما حرکت قیمتی طلا منفی و با ورود آن به کانال1200دلاری همراه بود. خبرگزاری «بلومبرگ»، از تضعیف شاخص سهام در اروپا خبر داده اما آیا این امر با تقویت شاخص‌های سهام در آمریکا همراه بود؟ خیر! شاخص عمده سهام‌های آمریکایی و حتی آسیایی نیز افت کرده بود. 

 به نظر می‌رسد بازارهای جهانی سهام دیروز وضعیت خوبی نداشتند. به هر روی باید منتظر بود و دید تصمیم بانک مرکزی آمریکا درخصوص تغییر نرخ بهره در نیمه اول سال 2015 عملی خواهد شد و آیا این امر به بهبود اوضاع اقتصاد جهانی کمک خواهد کرد!؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها