کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حضور ولوو، کوماتسو، هیوندایی و کاترپیلار برای نوسازی معادن


کد خبر : ۴۱۵۷۵جمعه، ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸:۰۸۲۱۴۷ بازدید

نشست مشترک اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران با انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در ...
حضور ولوو، کوماتسو، هیوندایی و کاترپیلار برای نوسازی معادنحضور ولوو، کوماتسو، هیوندایی و کاترپیلار برای نوسازی معادن

صمت- نشست مشترک اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران با انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در سالن جلسات خانه معدن برگزار شد.

اعلام آمادگی انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی برای تامین فاینانس مورد نیاز معادن و قطعات ماشین‌آلات معدنی از یکسو و مذاکره با ژاپنی‌ها برای تامین اعتبار ۱۰میلیارد دلاری نوسازی معادن ایران و خرید ۲میلیارد دلاری ماشین‌آلات معدنی از این کشور از جمله خبرهای خوش مطرح شده در این نشست مشترک بود. رئیس خانه معدن ایران در نشست مشترک خانه معدن ایران با انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راه‌سازی اظهار کرد: یکی از تامین‌کنندگان اصلی بخش معدن و معادن کشور ماشین‌آلات معدنی هستند و فعالان معدنی برای دستیابی به اهداف بهره‌برداری خود همواره نیاز به ماشین‌آلات داشته‌اند.

به گزارش معدن‌نامه، محمدرضا بهرامن با اشاره به واگذاری معدن سرب و روی مهدی‌آباد به بخش خصوصی گفت: خانه معدن ایران در زمینه تشکیل کنسرسیوم ورود پیدا کرده و تجربه واگذاری معدن مهدی‌آباد به بخش خصوصی دستاوردهای خوبی داشته و سبب شده یک معدن پس از مدتی تعطیلی و بلاتکلیفی فعال شود و صنایع وابسته به ذخیره سرب و روی کشور را متحول کند. به گفته وی، همواره انجام پروژه‌ای عظیم به شکل تیمی جواب می‌دهد و در زمینه نوسازی معادن تامین‌کنندگان ماشین‌آلات کشور یکی از ارکان اصلی هستند.رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: با ژاپن بر سر تامین مالی ۱۰ میلیارد دلاری نوسازی معادن ایران و ۲میلیارد دلاری خرید ماشین‌آلات کوماتسو مذاکراتی داشتیم که این قرارداد به زودی در حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا می‌شود تا در کنار قرارداد ۸ میلیارد دلاری اگزیم کره، ۱۰ میلیارد دلار دیگر برای توسعه طرح‌های صنعتی و معدنی کشور در نظر گرفته شود.

معادن ایران با ورود ماشین‌آلات ساخت ولوو، کوماتسو، هیواندایی و کاترپیلار، روی ریل نوسازی قرار خواهند گرفت و با فناوری‌های جدید مهیا می‌شوند. او افزود: یکی از طرح‌های خانه معدن، احیای ۵۰۰ معدن متروکه بود که خوشبختانه با موافقت دولت و مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شد و اکنون مشاهده می‌کنیم که یکی از ماموریت‌های بزرگ این معادن، ایجاد شغل است زیرا می‌توان با فعال شدن این معادن سهم بالایی در اشتغالزایی کشور به وجود آورد. در راستای این طرح احمدمرادعلیزاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز با ما همراه خواهند بود. به گفته بهرامن، احیای کمیته ماشین‌آلات معدنی در خانه معدن ایران می‌تواند اهداف تمام معادن کشور را در زمینه نوسازی و تامین تجهیزات برآورده کند و خانه معدن آمادگی دارد با توجه به جریان فاینانس‌های جدید در این راستا گام بردارد. البته نوع فاینانس و اینکه در کدام پروژه هدایت شود نیز باید مشخص باشد.

این امر هم با نگاه مهندسی و همفکری محقق می‌شود. بهرامن همچنین به نقش ویژه ماشین‌آلات سنگین در اجرای پروژه‌های معادن اشاره کرد و گفت: نوسازی معادن با ماشین‌آلات معدنی ساخت برند(نشان)های بزرگ جهانی باید همواره و ویژه، مورد نظر برنامه‌ریزان و دولتمردان قرار گیرد. به عقیده وی، ارتباط سازنده کمیته ماشین‌آلات معدنی خانه معدن ایران با دیگر تشکل‌های همسو در راستای توسعه و ارتقای ماشین‌آلات بخش معدن کشور، عرضه و تقاضا در این بخش، قیمت، بازارهای مصرف و تولید با بهره‌گیری از آخرین رهیافت‌های جهانی در راستای اهداف قانونی توسعه تجارت و فضای کسب و کار کشور است. همچنین در کنار موارد یادشده، مشارکت گروهی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تهیه و تنظیم پیش‌نویس قوانین و مصوبه‌های مرتبط با کسب و کار مربوط به ماشین‌آلات سنگین در جهت حفظ منافع مالی اعضا با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از وظایف تشکل خانه معدن ایران است.


اعتماد دولت به بخش خصوصی

در ادامه این نشست مشترک، بهرام شکوری عضو هیات مدیره خانه معدن ایران با اشاره به لزوم تکرار اعتماد دولت به بخش خصوصی و تشکیل کنسرسیوم برای معدن مهدی‌آباد اظهار کرد: از زمان اجرای پروژه مهدی‌آباد حدود ۲۰۰ نفر مشغول کار شده‌اند که این رقم در حال افزایش است و حدود یک میلیارد تن باطله از این معدن استخراج خواهد شد. ابوالقاسم شفیعی رئیس انجمن سنگ ایران و عضو هیات مدیره خانه معدن ایران نیز در زمینه همکاری‌های مشترک بین ایران و دیگر کشورهای معدنی گفت: در ابتدا تصور می‌شد بدون حضور خارجی‌ها نمی‌توان معدن مهدی‌آباد را فعال کرد اما بعد که دولت، معدن را به بخش خصوصی واگذار و کنسرسیوم در این معدن نقش‌آفرینی کرد، نگاه‌ها به توانایی بخش خصوصی عوض شد.


استفاده از دانش روز دنیا

محمود گوهرین، عضو هیات مدیره خانه معدن با اشاره به ظرفیت‌های صنعت سیمان کشور بیان کرد: در مقطع کنونی ۸۰ کارخانه سیمان در کشور فعال است که ظرفیت تولید آنها به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد. میزان تولید هم‌اکنون زیر ۸۰ میلیون در سال است.بنابراین بهتر است استفاده از فناوری روز دنیا در زمینه ماشین‌آلات و خطوط فرآوری یکی از اولویت‌های بخش معدن باشد چراکه عمده تجهیزات صنعت معدنی کشور متعلق به دهه‌های گذشته هستند و امروزه یا فرسوده شده‌اند یا فناوری‌های پیشرفته‌تری در دنیا برای آن به‌وجود آمده است که این مسئله می‌تواند باعث بهبود بسیاری از شاخص‌ها از قبیل مصرف بهینه آب و انرژی باشد تا در نهایت شاهد پایین آوردن و رقابتی کردن نرخ تمام شده مواد معدنی با کشورهای پیشرفته در زمینه معدنکاری باشیم.


پیشبرد اهداف معدنی کشور با نوسازی ماشین‌آلات

علی شمس اردکانی رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی نیز به عنوان یکی از حاضران در نشست مشترک خانه معدن ایران با این انجمن با تاکید بر نقش کنسرسیوم‌های معدنی متشکل از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در پروژه‌ها گفت: به تازگی شورای اقتصاد تصمیم گرفته طرح‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کند. وزارت نفت نیز پیشقدم شده و خط اتیلن غرب و یک پروژه گازی را واگذار می‌کند. بهتر است برای پیشبرد اهداف نوسازی معادن کشور و توسعه فعالیت‌های صنعت ماشین‌آلات، جلسه مشترکی نیز با انجمن‌های ساختمانی داشته باشیم. شمس اردکانی یادآور شد: در مقطع کنونی، امکان پیش بردن بسیاری از قراردادهایی که توجیه اقتصادی دارند وجود ندارد(به دلیل مشکلات بانکی). از این‌رو می‌توانیم بر اساس مفاد قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی(فیپا)، سرمایه‌گذاری خارجی را در چارچوب روش‌های مشارکت حقوقی یعنی به‌شکل سرمایه‌گذاری مستقیم یا ترتیبات قراردادی انجام دهیم و از روش‌های تامین مالی در پروژه‌ها استفاده کنیم. ضمن اینکه در این مسیر سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران هم می‌تواند کمک کند.

محمد فاطمی، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی نیز در این نشست مشترک اظهار کرد: پس از برجام ورود انواع ماشین‌آلات معدنی و راهسازی برند(نشان)های مطرح به کشور تسهیل شده است گرچه فقط در زمینه عوارض مشکل داریم اما با برداشته شدن تحریم‌ها و بهبود روابط بین‌الملل توانسته‌ایم فاینانس بیاوریم و با کوماتسو و ولوو همکاری خوبی داشته باشیم. او افزود: حتی توانستیم دامپتراک ۱۰۰تنی ولوو و کوماتسو را به ایران بیاوریم اما نگرانی ما در زمینه نرخ ارز و آینده آن است و اینکه در پروژه‌های مشترک‌مان نرخ ارز را برای۲سال آینده با چه رقمی در نظر بگیریم. به گفته وی، انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی برای تامین فاینانس مورد نیاز معادن و قطعات ماشین‌آلات معدنی اعلام آمادگی می‌کند و امیدواریم با شفافیت و تعامل بیشتری بنای نوسازی معادن کشور را در خانه معدن پی‌ریزی کنیم زیرا معتقدیم همفکری تشکل‌ها در توسعه بازار مواد معدنی و ماشین‌آلات معدنی اثرگذار خواهد بود.

منصور نجمی‌نیا، عضو هیات امنای خانه معدن در ادامه بیان کرد: سالانه ۸۰۰ میلیون تن عملیات باطله‌برداری و خاکبرداری در کشور انجام می‌شود که هزینه این جابه‌جایی دست کم یک میلیارد دلار در سال است. درحال‌حاضر عمده تمرکز ما به استان‌های کرمان، یزد، کردستان، خراسان و آذربایجان غربی و شرقی معطوف شده و شرکت سرمایه‌گذاری آریا فاتح خاورمیانه با در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان ماشین‌آلات سنگین معدنی و راهسازی بخش خصوصی در کشور، عملیات استخراج و باطله‌برداری در معادن مختلف داخلی و خارجی را از اوایل دهه ۷۰ به طور مستمر انجام داده است.

او افزود: ما موفق شده‌ایم تا کنون بیش از ۸۰۰ میلیون تن عملیات باطله‌برداری را در معادن مختلف با موفقیت به انجام برسانیم. ضمن اینکه هم‌اکنون قادر هستیم عملیات باطله‌برداری با ظرفیت بیش از ۱۲۰ میلیون تن در سال را پوشش دهیم. احمد شیرخانی عضو هیات مدیره انجمن ماشین‌آلات در ادامه مطرح کرد: ساختار بازار ماشین‌آلات سنگین تغییر کرده و بازارهای برند(نشان) ولوو و هیوندایی تغییر جهت داده است. با توجه به اینکه هم‌اکنون بخش معدن یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم به شمار می‌رود و قرار است ۵۰۰ معدن غیرفعال احیا شوند، بهتر است مسیر بازارسازی ماشین‌آلات معدنی کشور هم تغییر کند و برای محصولات تولیدی و وارداتی از برند(نشان)های خارجی به دنبال یک بازار مصرف‌کننده جدید باشیم.

امیدواریم خانه معدن به عنوان قوی‌ترین تشکل معدنی کشور در راستای تقویت بازار و شناسایی نیاز معادن کشور به ما کمک کند که کمیته ماشین‌آلات معدنی در خانه معدن، این اهداف را تحقق خواهد کرد. شهناز نوایی در ادامه گفت: در سال ۸۲ کمیته ماشین‌آلات خانه معدن با حضور چندی از تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین تشکیل شد و رئیس خانه معدن ایران و دبیر خانه معدن ایران، اهداف این کمیته را بسیار پیگیری می‌کردند اما در سال‌های تحریم، فعالیت‌های این کمیته محدود شد و حالا می‌توان گفت با نزدیکی خانه معدن و انجمن ماشین‌آلات، این کمیته جان دوباره گرفته و می‌توان اهداف این صنعت را با قدرت پیش برد. یکی از اقدامات این کمیته، نیازسنجی معادن کشور در زمینه ماشین‌آلات بوده که آمار جامعی هم از بازار مصرف ماشین‌آلات، تهیه شده و در اختیار انجمن قرار خواهد گرفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها