کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دل کندن ونزوئلا از دلار با کمک چین و روسیه


کد خبر : ۴۱۳۴۶جمعه، ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷:۴۶۱۱۶۱ بازدید

دولت ونزوئلا اعلام کرد به دنبال راه‌های تازه‌ای برای دور زدن تحریم‌های امریکا است و از این پس تجارت نفت خود را با دلار انجام نخواهد داد.
دل کندن ونزوئلا از دلار با کمک چین و روسیهدل کندن ونزوئلا از دلار با کمک چین و روسیه

دولت ونزوئلا اعلام کرد به دنبال راه‌های تازه‌ای برای دور زدن تحریم‌های امریکا است و از این پس تجارت نفت خود را با دلار انجام نخواهد داد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از صمت، تاجران نفت که نفت‌خام ونزوئلا را از این کشور صادر یا محصولات نفتی را به این کشور وارد می‌کنند، تبدیل صورت‌حساب‌های خود از دلار به یورو را آغاز کرده‌اند. شرکت نفتی دولتی ونزوئلا یعنی «پترولئوس دی ونزوئلا اس‌ای» (Petróleos de Venezuela SA) با نام کوتاه شده PdVSA به شرکای سرمایه‌گذاری مشترک خصوصی خود گفته که حساب‌هایی به یورو باز کنند و پول نقد فعلی‌شان را نیز به یورو تبدیل کنند. این را یکی از فعالان این طرح اعلام کرد.این اقدام ونزوئلا در زمینه دور زدن تحریم‌های مالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا گرفته شده که ماه گذشته برضد دولت این کشور اعمال شد.

این سیاست پرداختی جدید هنوز به‌طور رسمی از سوی مقام‌های ونزوئلا اعلام نشده است اما این حرکت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا پس از اینکه وزارت خزانه‌داری امریکا همه شرکت‌ها و افراد را از خرید بدهی‌های جدید ونزوئلا منع کرد، انجام شد.ونزوئلای بحران‌زده این روزها بیش از هر زمان دیگری از نظام مالی بین‌المللی فاصله گرفته است. مادورو اعتراض مخالفان دولت در این کشور را سرکوب کرده و این سرکوب‌ها به کشته شدن ۱۲۰نفر در از بین رفتن آخرین پایه‌های توازن در این کشور انجامیده است. بانک‌های بزرگ بین‌المللی حالا با احتیاط بسیار بیشتری برای همکاری با ونزوئلا گام برمی‌دارند و این شرکت نفت دولتی این کشور را وادار کرده که به بانک‌های روسی و چینی برای طی کردن فرآیند مالی فروش نفت روی آورد.کارشناسانی که از نزدیک وضعیت اقتصادی ونزوئلا را رصد می‌کنند از اقدام دولت ونزوئلا برای در پیش گرفتن سیاست ضددلار بهت‌زده شده و به این نکته اشاره کردند که برای این کشور سخت است که خود را از نظام مالی بزرگترین شریکش یعنی امریکا جدا کند.

صادرات نفت که امریکا در صدر کشورهای واردکننده آن از ونزوئلا قرار دارد، نزدیک به ۹۵درصد درآمد ونزوئلا را تشکیل می‌دهد؛ درآمدی که این روزها و با شرایط سخت اقتصادی در این کشور مصداق بارز درآمد حاصل از عرق جبین است.سیفان موردن، یک تحلیلگر بدهی در موسسه «نومورا » (Nomura) در این‌باره گفت که این تحریم سیاسی فقط به ضرر ونزوئلا است.»این بانوی تحلیلگر با بیان اینکه این‌کار هزینه‌های تراکنش مشتریان را برای تبدیل پول افزایش می‌دهد، افزود: «با این‌کار آنها یک ضرر خودخواسته را بدون داشتن هدفی عملی به خود تحمیل می‌کنند». هنکل گارسیا، اقتصاددان موسسه مشاوره «اکونومتریکا» (Econometrica) مستقر در کارکاس گفت که دولت ونزوئلا ترس از بیشتر شدن تحریم‌های مالی امریکا دارد و نگران این است که دارایی‌هایش در خارج از این کشور بلوکه شوند. ونزوئلا با ده‌ها دعوی بین‌المللی روبه‌رو است چراکه شرکت‌های خارجی به دنبال جبران خسارت پروژه‌هایی هستند که در سال‌های گذشته در این کشور ملی شده‌اند. حفظ جریان درآمد نفت برای آقای مادورو که با کاهش خروجی نفت‌خام و پرداخت حدود ۳/۵میلیارد اوراق قرضه در پایان امسال روبه‌رو است، از اهمیت زیادی برخوردار است. 

واکنش مادورو به تحریم‌های امریکا متهم کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا به راه انداختن «جنگ اقتصادی» برضد او در میانه یک رکود بی‌سابقه بود. رئیس‌جمهوری ونزوئلا قول داده مسیر تجاری کشورش را از امریکا منحرف کند و سبد ارزی از روسیه، چین و هند ایجاد کند؛ سبدی که به شرکت‌های داخلی این کشور پیشنهاد می‌کند کالاها را با استفاده نظام ارزی یکی از این کشورها وارد ونزوئلا کنند. دولت ونزوئلا همچنین از روز سه‌شنبه ۱۲سپتامبر (۲۱شهریور) با اشاره به تحریم‌های امریکا، تخفیف‌های دلاری برای واردکنندگان را متوقف کرد. مقامات این کشور نیز مذاکره‌های ابتدایی خود با شرکت‌های مالی در اروپا و آسیا درباره بازپرداخت بدهی‌ها با ارزهای مختلف آغاز کردند. اما روسیه و چین نقشی کلیدی در غرق نشدن اقتصاد ونزوئلا ایفا می‌کنند. اوان الیس، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی گفت که هم چین و هم روسیه در پیگیری منافع تجاری و راهبردی خود در ونزوئلا اصرار دارند و سرمایه، کالا و خدمات برای این کشور فراهم می‌کنند. به‌گفته این اقتصاددان، در مدتی که ونزوئلایی‌ها با بحران دست و پنجه نرم می‌کردند هم روسیه و هم چین نقشی کلیدی در تراز کردن وضع اقتصادی ونزوئلا داشتند.

چین که از نظر کارشناسان در ایجاد توازن در ونزوئلا نقشی پررنگ‌تری داشته اکنون بانکدار اصلی ونزوئلا است و این همکاری از اوت ۲۰۱۴میلادی (مرداد ۱۳۹۳) تاکنون پابرجا بوده است. ونزوئلا همچنین بخشی از دخایر طلای خود را در چین نگهداری می‌کند. از این گذشته، چینی‌ها منبع مهمی از اعتبار برای ونزوئلا به شمار می‌روند؛ اعتباری که مقدار پولی آن از سال ۲۰۰۵میلادی (۱۳۸۴-۱۳۸۳) تاکنون به ۶۲/۲میلیارد دلار می‌رسد. عمده بازپرداخت این وام‌ها از سوی ونزوئلا به چین به شکل انتقال نفت‌خام به این کشور بوده است. آقای الیس چنین توضیح داد: «در شرایطی که بسیاری از شرکت‌ها ونزوئلا را ترک کرده‌اند، اقدام چین برای وام دادن به ونزوئلا و همکاری با این کشور برای تولید و نگهداری صنعت نفت ونزوئلا ضروری است.»او همچین گفت: چین تنها در یک پروژه ۲/۷میلیارد دلار دیگر به ونزوئلایی‌ها در قالب ساخت پروژه‌های زیربنایی ازجمله یک پالایشگاه نفت چینی جدید داده است.

حضور روسیه در ونزوئلا اما کمرنگ‌تر از چین است. این کشور از سال ۲۰۰۶میلادی (۱۳۸۵-۱۳۸۴) بیش از ۱۱میلیارد دلار تجهیزات نظامی به ونزوئلا فروخته است و از این کشور به عنوان پایگاهی برای قدرت گرفتن نظامی در امریکای لاتین استفاده می‌کند.روس‌ها به گفته آقای الیس در صنعت نفت ونزوئلا نیز فعال هستند. روس‌نفت، شرکت نفت دولتی روسیه، ۱۷میلیارد دلار از سال ۲۰۰۸میلادی (۱۳۸۷-۱۳۸۶) تاکنون به شرکت نفت دولتی ونزوئلا کمک کرده است که ۶میلیارد دلار از این کمک‌ها در بحبوحه بحران در این کشور بوده است. براساس گفته‌های آقای الیس، تمام این کمک‌ها از سوی چین و روسیه به اطمینان دولت ونزوئلا برای ماندن در قدرت کمک کرده است. 

منبع: Foxbusiness
Bluntforcetruth



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها