کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تولید ملی اولویت نخست آذربایجان‌غربی


کد خبر : ۴۱۳۴۰جمعه، ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۴۷۴۳۸ بازدید

توجه و حمایت از تولید ملی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که سبب بهبود وضعیت و توسعه اقتصادی کشور می‌شود. با توجه به اهمیت ...
تولید ملی اولویت نخست آذربایجان‌غربیتولید ملی اولویت نخست آذربایجان‌غربی

فهیمه ملک‌محمدی- توجه و حمایت از تولید ملی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که سبب بهبود وضعیت و توسعه اقتصادی کشور می‌شود. با توجه به اهمیت همین موضوع هم امسال، سال اقتصاد مقاومتی؛

تولید، اشتغال نامگذاری شد تا برای تحقق این شعار، حمایت و توجه به این مهم، بیش از پیش در اولویت برنامه‌ها و اهداف اجرایی استان‌ها قرار گیرد تا بلکه وضعیت بهتری در اقتصاد حاکم شود. یکی از استان‌هایی که در این زمینه همواره پیشتاز بوده و در سال‌های گذشته نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته، استان آذربایجان‌غربی به‌عنوان ششمین استان تولیدکننده محصولات کشاورزی در کشور است. با توجه به تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته در این استان برای توسعه و رونق اقتصادی استان آذربایجان‌غربی انجام شده است، با توجه به نامگذاری امسال نیز آنطور که مسئولان استانی می‌گویند این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت.

سال گذشته ۷۴۵ پروژه عمرانی و اقتصادی در استان آذربایجان‌غربی، با اعتباری بیش از هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که مهم‌ترین این پروژه‌ها توسعه آبیاری‌های نوین در سراسر استان بود که موجب رونق اقتصادی در بخش کشاورزی و افزایش بازدهی تولید در واحد سطح شده است. ضمن اینکه سال گذشته در سطح ۷۷ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان عملیات مبارزه با آفت سن گندم عملیاتی شده است که مسئولان در تلاش‌اند امسال نیز این میزان سطح مبارزه در حدود ۱۵۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان افزایش پیدا کند. آنچه مسلم است در سال ۹۵ اقدامات خوبی برای رونق اقتصادی بخش کشاورزی استان انجام شد که امیدواریم در سال جدید در جهت تحقق شعار سال، با توجه ویژه‌تر به حوزه تولید، شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی بخش کشاورزی این استان با توجه به ظرفیت‌های بالایی که دارد، باشیم.


توجه ویژه به تولید داخلی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی دراین باره می‌گوید: اجرای برجام، کنترل نرخ تورم، رشد مثبت اقتصادی در بخش کشاورزی و خودکفایی در تولید گندم از موفقیت‌های مهمی بوده که این استان در سال گذشته به‌دست آورده است. اسماعیل کریم‌زاده در گفت‌وگو با صمت با بیان اینکه با حمایت، پشتیبانی و مدیریت مناسب در دولت یازدهم دستاوردهای بی‌نظیری در بخش کشاورزی حاصل‌شده است افزود: در پسابرجام با افزایش تولید کیفی و برنامه خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک مانند گندم، وزارت جهاد کشاورزی در جهت کاهش واردات این محصول باید برنامه‌هایی اجرا کند تا بتوانیم از تولیدکنندگان این بخش حمایت لازم را داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: سال گذشته حدود ۷۳۹ هزار تن گندم در سطح استان تولید شد که با خرید تضمینی بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم از گندمکاران نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان به‌حساب گندمکاران واریز شد که افزایش درآمد کشاورزان و روستاییان از آثار و نتایج افزایش تولیدات کشاورزی ناشی از بهره‌وری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی تصریح می‌کند: سال گذشته بخش کشاورزی استان در ارائه ۲۴عنوان برنامه عملیاتی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی که مدنظر رهبر معظم انقلاب بود ۱۷عنوان از برنامه تدوین و به‌طور کامل اجرا شد و تحقق سایر برنامه‌ها در حال پیگیری است. کریم‌زاده تاکید می‌کند: ۷۴۵ پروژه عمرانی و اقتصادی بااعتباری بیش از هزار میلیارد ریال در سال گذشته به بهره‌برداری رسید که مهم‌ترین این پروژه‌ها توسعه آبیاری‌های نوین در سراسر استان بود که موجب رونق اقتصادی در بخش و افزایش بازدهی تولید در واحد سطح شده است. 

وی با بیان اینکه این استان به‌عنوان ششمین استان تولیدکننده محصولات کشاورزی در کشور است، اظهار می‌کند: ۳ سال گذشته در دولت یازدهم رشد اقتصادی کشور به سمت مثبت حرکت کرده است. کریم‌زاده، پیگیری برنامه‌های افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تولیدی جدید و اعمال حمایت و پشتیبانی از تولید داخلی را از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶ نام برده و تاکید می‌کند: در سال ۹۵ اقدامات خوبی برای رونق اقتصادی بخش کشاورزی استان انجام شد که امیدواریم در سال جدید در جهت تحقق شعار سال با توجه ویژه به تولید داخلی و کار و تلاش جهادی و همکاری تمام کارکنان و عوامل اجرایی و کشاورزان زحمتکش شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی بخش کشاورزی باشیم.


مبارزه با آفت سن گندم در اراضی 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی با اشاره به پیش‌بینی مبارزه با آفت سن گندم در سطح ۱۵۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان می‌گوید: در سال گذشته در سطح ۷۷ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان عملیات مبارزه با آفت سن گندم عملیاتی شد، امسال با توجه به شرایط آب و هوایی امکان مبارزه با آفت سن گندم بیشتر از سال‌های گذشته در بعضی از شهرستان‌ها وجود خواهد داشت که این میزان سطح مبارزه در حدود ۱۵۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان پیش‌بینی می‌شود. عبدالله فتح‌اله‌زاده در گفت‌وگو با صمت بابیان اینکه کاهش بارندگی‌ها و سرمازدگی در بعضی از مزارع دیم باعث شده تا درحال‌حاضر از سطح سبز مناسبی برخوردار نباشند و در سایر مزارع با مقدار رطوبت جذب‌شده بذرها نتوانسته‌اند از خاک خارج شوند که این امر در عملکرد محصول تاثیر زیادی خواهد داشت، ادامه می‌دهد: کشاورزان برای جلوگیری از کاهش عملکرد تولید باید با رعایت مسائل به‌زراعی و آبیاری به‌موقع در مصرف سموم نهایت دقت را داشته باشند، همچنین اقدامات انجام‌شده باید درجهت حفظ محیط‌زیست و امنیت غذایی باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی بابیان اینکه در سال گذشته گندم تولیدی استان مرغوب‌ترین گندم در سال‌های گذشته بود، تاکید می‌کند: با توجه به عملکرد خوب سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در سال‌های اخیر در مهار آفت سن غلات، امیدواریم امسال درصد خسارت این آفت در استان با حمایت‌های استانداری و فرمانداری‌های شهرستان‌ها و همکاری عوامل مربوط به حداقل برسد. فتح‌اله‌زاده خاطرنشان می‌کند: سال گذشته میزان اعتبار صرف‌شده برای مبارزه با این آفت در استان ۱۸۰ میلیون تومان بود، امیدواریم امسال مساعدت بیشتر مسئولان استانداری و همکاری عوامل ذی‌ربط برای مبارزه به‌موقع با این آفت بومی منطقه را شاهد باشیم.


نکته پایانی 

آنطور که کارشناسان می‌گویند، آفت سن غلات یکی از مهم‌ترین آفات کشاورزی است که هر سال به هزاران تن محصول گندم در کشور خسارت وارد می‌کند و ازلحاظ کمی باعث کاهش تولید می‌شود. بنابراین با توجه به تاکیداتی که به مسئله گندم شده است، رسیدن به خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اهمیت ویژه‌ای دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها