کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چینی‌های محبوب شده در بازار خودروی ایران


کد خبر : ۴۱۲۱۷سه شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷:۱۵۱۲۴۷۰ بازدید

خودروهای چینی را به طور عمده با ویژگی کیفیت پایین می‌شناسیم. خودروهایی که هنگام فروش، افت قیمت زیادی پیدا می‌کنند و ...

محمدحقگو - خودروهای چینی را به طور عمده با ویژگی کیفیت پایین می‌شناسیم. خودروهایی که هنگام فروش، افت قیمت زیادی پیدا می‌کنند و قیمت بازار آن ها، بعضاً از قیمت نمایندگی پایین تر است. با این حال و با وجود تمام بدی هایی که درباره این خودروها گفته می شود، بررسی ها نشان می دهد همه خودروهای چینی را نمی توان با یک چوب راند.

شرایط خرید مناسب و شبیه دامپینگ، آپشن های زیاد و مانور این خودروسازان روی کلاس شاسی بلندها، سه عامل مهمی هستند که سبب شده اند جاپای این خودروها در بازار ایران کماکان محکم بماند. هم اکنون برخی از این خودروها (که نفوذ خود را تا دامنه قیمتی بیش از 100 میلیون تومان هم در بازار گسترش داده اند)، توانسته‌اند رضایت نسبی خریداران را به دست آورند و به همین دلیل هم امروز، می خواهیم نگاهی به این دسته از خودروها بیندازیم.

 معتبرترین گزارش رسمی نظرسنجی از حدود 27 هزار خریدار خودرو در ایران در سال 95 نشان می دهد که در این سال و در رده خودروهای 25 تا 50 میلیون تومان، ام وی ام S 110 ، در گروه 50 تا 75 میلیون تومان، چانگان CS35 اتوماتیک، در رده قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان هایما توربو اتوماتیک و در رده بالاتر از 125 میلیون تومان نیز ام جی GS توانسته اند بیشترین رضایت را نسبت به سایر چینی های هم رده خود به دست آورند. این نظرسنجی مربوط به کیفیت اولیه این خودروها (در ماه های اولیه مصرف) بوده است.
 
کمتر از 50 میلیون تومان «MVM110 s»

MVM110 s

جلب رضایت مشتریان گسترده ترین بخش از بازار خودروی کشور با سهم 58 درصدی به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. جایی که 33 برند خودرو در آن حضور دارند و خودروهای چهار ستاره با رگ و ریشه فرانسوی مانند پارس تندر، تندر 90 و ساندرو، صدر آن را قرق کرده اند.  با این حال، ولیکس C30 دنده ای، تنها خودروی چینی بود که توانست در سال 95، با کسب 730 امتیاز، در جایگاه دوم رضایت مندی مشتریان این رده قیمتی قرار بگیرد. البته این خودرو سهم زیادی را از بازار این رده قیمت کسب نکرد وحتی طبق آخرین گزارش ها، در تابستان امسال، تولید آن به صفر رسید. اگر از این خودرو فاکتور بگیریم، ام وی ام 110اس، دومین خودروی چینی است که با 710 امتیاز،  رتبه هشتم در گروه قیمتی یادشده را به خود اختصاص داده است.

خودرویی که اگر چه از نظر ایمنی، هنوز ضعف های زیاد و تنها یک ستاره کیفی دارد، با این حال، قیمت نسبتاً مناسب 32 و 34.5 میلیون تومانی، جمع و جور بودن و مناسب برای سفرهای درون شهری شهرهای پرترافیک، بهره مندی از سیستم ترمز ABS و EBD (تقسیم کننده الکترونیکی نیروی ترمز)، دید خوب از داخل خودرو، صندوق عقب نسبتاً جادار و امکاناتی نظیر آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک، رینگ آلومینیمی (برای آپشن لاکچری)و نمایشگر مصرف سوخت لحظه‌ای از جمله ویژگی هایی است که توانسته نظر خریداران این خودرو را بیشتر از خودروهای دیگر این رده قیمتی به خود جلب کند.  از سوی دیگر، در این گروه، ام وی ام 315 هاچ بک، پر مشتری ترین خودرو چینی گروه قیمتی 25 تا 50 میلیون به حساب می آید.  این خودرو به تنهایی 2 درصد بازار این خودروها را تصاحب کرده است.
 



50 تا 70 میلیون تومان؛ چانگان CS35

چانگان CS35

رده قیمتی خودروهای 50 تا 75 میلیون تومان را می توان برزخ چینی بازار خودرو ایران دانست که تقریباً در قرق چینی هاست. از نظر کیفی، برترین خودرو این گروه از نظر مشتریان، چانگان CS35 اتوماتیک است. یک شاسی بلند شهری، دیفرانسیل جلو و با ابعاد نه چندان بزرگ که نوع دنده ای اش، بعد از اتوماتیک قرار دارد. این خودرو با برخورداری از طراحی داخل و خارج نسبتاً جذاب و امکاناتی نظیر سیستم کروز کنترل، رایانه اطلاعات سفری، سان روف، صندلی راننده با امکان تنظیم شش جهته‌، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک دنده‌عقب، چراغ‌های جلوی هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، نظر مساعد خریداران را به خود جلب کرده است.

دارا بودن چهار کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، سیستم ضد سرقت و کمربندهای ایمنی مجهز به سیستم پیش‌کشنده‌ با قابلیت تنظیم ارتفاع نیز از جمله مولفه هایی است که موجب شده این خودرو در آزمایش ایمنی موسسه C-NCAP چین، چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کند. با این همه، آن هایی که تجربه رانندگی با این خودرو را داشته اند، از شتاب نسبتاً پایین به عنوان یکی از معایب این خودرو نام برده اند. ضمن این که چون در این خودرو سیستم پایداری الکترونیکی وجود ندارد، باید هنگام رانندگی با سرعت در پیچ ها، بیشتر مراقب بود. در مجموع، این خودروی 66 میلیون تومانی را می توان یک کراس اور شهری مناسب دانست. از سوی دیگر در این گروه، نتایج سهم بازار، مانند گروه قبل، متفاوت از نتایج رضایت مندی مشتریان است. به طوری که برلیانس H330 اتوماتیک را می توان پر طرفدارترین چینی رده 50 تا 75 میلیون تومان دانست. این محصول پارس خودرو، به تنهایی 20 درصد بازار را در این رده قیمت به خود اختصاص داده است.

 



75 تا 100 میلیون تومان هایما (S7) توربو

هایما (S7) توربو

در رده قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان، کیفی ترین چینی از نظر مشتریان، هایما توربو اتوماتیک است که در رده پنجم و پس از کیا پیکانتو، رنو فلوئنس، میتسوبیشی میراژ و هیوندای آی 20 قرار گرفته است. شاسی بلندی ساخت شرکت FAW چین که اصالت آن به مزدا برمی گردد و ایران خودرو نسخه جدید (S5) آن را به تازگی رونمایی کرد. این خودروی 91 میلیون تومانی، دارای حجم موتور 1800 سی سی و قدرت 170 اسب بخار است.

ضمن این که از مزیت توربو شارژ بهره می برد که در دور موتورهای بالا، قدرت بیشتری را تولید می کند. هایما از نظر ظاهری، جذابیت متوسط به بالا دارد و از نظر تجهیزات ایمنی و رفاهی می توان آن را یک خودرو نسبتاً کامل دانست.  از ویژگی های این خودرو می توان به فرمان برقی، سیستم ورود بدون کلید، سان روف، دوربین دید عقب، آینه وسط با قابلیت نمایش فاصله عقب تا مانع و نمایش میزان باد لاستیک ها، سیستم مالتی مدیا با سیستم رهیاب و صفحه نمایش هفت اینچی لمسی، سیستم ترمز ضد قفل، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و BAS (سیستم ترمز کمکی برای اصلاح طریقه ترمز کردن راننده) اشاره کرد. با این حال و با وجود برخورداری این خودرو از حجم موتور کمتر، گیربکس شش سرعته و قابلیت توربو شارژ بودن که باید عملکرد بهتری را در مصرف سوخت نشان دهد، این خودرو دارای مصرف سوخت 9.6 لیتری است که نسبت به مدل معمولی (بدون قابلیت توربو)، حدود 800 سی سی در صد کیلومتر بیشتر است. همچنین برخی از خریداران این خودرو، از شتاب نه چندان زیاد آن یادکرده اند. با همه این اوصاف، در گروه قیمتی 75 تا 100 میلیون تومان، بیشترین سهم بازار خودروهای چینی و حتی کل خودروهای گروه در اختیار چری تیگو 5 به میزان 26 درصد است.
 



بالای 125 میلیون تومان؛ ام جی GS

ام جی GS

حضور چینی ها در رده قیمتی بیش از 100 میلیون تومان، پرفروغ نیست. به طوری که در سال 95، هیچ خودروچینی ای در رده قیمت 100 تا 125 میلیون تومان حضور نداشته است. در بازه بیش از 125 میلیون تومان که مجموعه ای از بزرگان خودرویی همچون بی ام دبلیو، تویوتا، آلفارومئو و ... حضور دارند، دو خودروی چینی از برند همراه با اما و اگر ام جی (ابتدا GS و سپس با سه پله فاصله ام جی 6) قرار دارند.  چرا می گوییم اما و اگر؟ چون بر خلاف این که خیلی از مردم این خودرو را یک خودروی چینی به حساب می آورند، این کارخانه خودروسازی در اصل انگلیسی است که در سال های پایانی قرن بیستم، همانند سایر خودروسازان بریتانیایی، با مشکلات مالی مواجه شده و بعد از تغییر مالکیت، در نهایت در سال 2005 به کمپانی نانجینگ چین و سپس سایک موتور رسیده است.

اما خودروی ام جی GS در سال گذشته بین 33 خودروی بالای 125 میلیون تومان، در رده 29 قرار گرفته است. موتور این خودروی کراس اور،  با حجم دو لیتر، 217 اسب بخار قدرت تولید می کند که دارای مجموعه ای از ویژگی های نسبتاً کاملی نظیر سیستم Start/Stop برای بهینه سازی مصرف سوخت (به خصوص در زمانی که خودرو متوقف است)، پدال تعویض دنده از پشت فرمان، سان روف برقی، قابلیت نگهدارنده خودرو در سربالایی، سیستم  ضد قفل ترمز (ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی الکتریکی  ترمز (EBA)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم کنترل ترمزها بر سر پیچ (CBC)، استارت دکمه ای و ... است.  با این حال، این خودرو نیز همانند سایر خودروهای چینی، هنگام فروش در بازار خودروهای دست دوم با افت قیمت بیشتری مواجه می شود. به همین دلیل، برخی خرید خودروهای کم کار و دست دوم از برندهای مشابه کره ای را پیشنهاد می کنند.
 

چینی‌های محبوب شده در بازار خودروی ایران



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها