کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بانک دولتی BPI اعتبار پروژه‌های فرانسه در ایران را تامین می‌کند


کد خبر : ۴۱۱۹۶دوشنبه، ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰:۴۳۸۲۰ بازدید

بانک دولتی بی‌پی‌آی فرانس اعلام کرده که اعتبار پروژه‌های شرکت‌های فرانسوی در ایران را از سال 2018 میلادی تامین خواهد کرد.
بانک دولتی BPI اعتبار پروژه‌های فرانسه در ایران را تامین می‌کندبانک دولتی BPI اعتبار پروژه‌های فرانسه در ایران را تامین می‌کند

بانک دولتی بی‌پی‌آی فرانس اعلام کرده که اعتبار پروژه‌های شرکت‌های فرانسوی در ایران را از سال 2018 میلادی تامین خواهد کرد.

نیکلاس دوفورک، مدیر عامل این بانک سقف این اعتبار را حدود 600 میلیون دلار اعلام کرده است.

دوفورک در مصاحبه‌ای با روزنامه ژورنال دو دیمانش فرانسه گفته است: "ما تنها بانک فرانسوی هستیم که می‌توانیم این کار (تامین اعتبار) را بدون خطر تحریم‌های آمریکا به دلیل نقض احتمالی قوانین مرتبط با تحریم انجام دهیم."

این در حالی است که با گذشت کمتر از دو سال از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، هنوز بسیاری از بانک‌های اروپایی از ترس نقض تحریم‌های آمریکا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند.

بانک بی‌پی‌آی فرانس هیچ فعالیتی در خارج از فرانسه ندارد و به همین دلیل در معرض جریمه‌های آمریکا در صورت نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست.

از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در ژانویه سال گذشته (۲۰۱۶) و پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی چندین شرکت‌ فرانسوی به ایران بازگشتند. اما بسیاری از بانک‌های فرانسوی به دلیل تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران روابط بانکی با ایران را از سرنگرفته‌اند. به ویژه با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بسیاری از سرمایه‌گذاران فرانسوی برای فعالیت در ایران احتیاط پیشه کرده‌اند.

میشل ساپن، وزیر اقتصاد فرانسه که حدود شش ماه پیش به تهران سفر کرده بود در دیدار با علی طیب‌نیا، همتای ایرانی خود گفته بود که کشورش بانک‌ها را به همکاری با ایران "تشویق خواهد کرد" اما بانک‌های بزرگ فرانسه که بین‌المللی هستند در سراسر دنیا از جمله آمریکا فعالیت دارند، بنابراین طبیعی است که نسبت به رعایت مقررات آمریکایی دغدغه داشته باشند.

این اظهارات در حالی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول دکتر حسن روحانی گفته است: "در دوران بعد از برجام حدود 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده است".

حسن روحانی هفته پیش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در یک نشست خبری گفت بعد از برجام میلیاردها دلار در ایران سرمایه‌گذاری شده و "دولت ایران در هفته‌های آینده اعتبار مالی زیادی از کشورهای اروپایی خواهد گرفت." او البته به جزئیات این اعتبار اشاره نکرد.

این اظهارات همزمان با نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بود که در آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نطقی تند برای چندمین بار توافق هسته‌ای با ایران را اشتباه بزرگ آمریکا توصیف کرد.

ترامپ در صحن علنی سازمان ملل توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ جهان با ایران را "مایه شرمساری آمریکا" خواند.

کمتر از یک ماه دیگر موعد دوباره تایید پایبندی ایران به برجام از سوی دولت آمریکاست و مشخص نیست که این بار هم دولت آمریکا با تایید این موضوع یک بار دیگر تحریم های وضع شده علیه ایران را در حالت تعلیق باقی بگذارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هفته پیش گفت که درباره موضع کشورش درباره توافق هسته‌ای ایران تصمیم گرفته است اما از علنی کردن تصمیمش خودداری کرد. همزمان با اظهارات دونالد ترامپ، مقام‌های ایران و بریتانیا چهارشنبه 29 شهریور (20 سپتامبر) قرارداد ساخت یک نیروگاه بزرگ خورشیدی به ظرفیت 600 مگاوات را نهایی کردند. این یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای ایران و بریتانیا بعد از برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی ایران است.

بسیاری از بانک‌های بریتانیایی هم از ترس جریمه‌های آمریکا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند.

شرکت کرکوس قرار است حدود ۶۰۰ میلیون یورو در این پروژه سرمایه‌گذاری کند؛ پروژه‌ای که زمان آغاز آن نیمه اول سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام شده است.

گفته شده که این نیروگاه در صورت تکمیل و راه‌اندازی "ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان خواهد بود."



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها