کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اندر حکایت دیلایت در خودروهای جدید


کد خبر : ۴۱۱۸۶دوشنبه، ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵:۱۱۱۳۸۳۵ بازدید

نصب آپشنی به‌عنوان چراغ روز روی خودروهای وارداتی به چه منظور است و در ایران استفاده‌ای دارد؟ آیا راه‌حلی برای خاموش کردن آن وجود دارد؟
اندر حکایت دیلایت در خودروهای جدیداندر حکایت دیلایت در خودروهای جدید

نصب آپشنی به‌عنوان چراغ روز روی خودروهای وارداتی به چه منظور است و در ایران استفاده‌ای دارد؟ آیا راه‌حلی برای خاموش کردن آن وجود دارد؟

آنچه به آن اشاره شد با نام DLR یا DayLight Running شناخته می‌شود. هدف اصلی از نصب این چراغ‌ها بر روی خودرو، افزایش امکان دیده شدن خودرو از سوی سایر رانندگان و عابرین پیاده است. این چراغ‌ها که اکنون به‌صورت چراغ‌های LED با شدت نور بالا هستند، به‌محض روشن شدن موتور خودرو روشن می‌شوند و به این ترتیب در تمام زمان حرکت خودرو روشن هستند. ایده اولیه نصب چنین چراغی مربوط به کشورهایی است که آب‌وهوای مه‌آلود دارند. در این کشورها معمولاً روشن کردن چراغ‌ها در زمان دید کم اجباری است تا مانع از بروز اتفاقات ناگوار و تصادف با سایر وسایل‌نقلیه و عابرین شود. اما به دلیل آنکه گاهی این مسأله از سوی رانندگان خودروها رعایت نمی‌شد، ایده نصب این چراغ‌ها مطرح شد و پس از آن برخی کشورها این ایده را مفید دیدند و به‌مرور نصب آن اجباری شد. ایده اصلی آن است که نور این چراغ‌ها در طول روز می‌تواند نظر سایرین را به وجود خودرو جلب کند و از بروز تصادفات احتمالی جلوگیری کند، هرچند این مسأله مخالفینی هم دارد.

البته در سال‌های قبل به دلیل آنکه فناوری چراغ‌های LED گسترش پیدا نکرده بود، خودروسازان سیم‌کشی برق خودرو را به‌گونه‌ای تنظیم کرده بودند که چراغ اصلی خودرو با شدت نور پایین‌تر به‌عنوان DLR مورد استفاده قرار گیرد به این معنی که با روشن شدن خودرو، این چراغ به‌طور خودکار با شدت نوری کمتر از زمان روشن بودن کامل روشن می‌شد. هرچند در همان زمان هم بعضی از خودروسازان از چراغی مستقل به این منظور استفاده می‌کردند.

این مسأله البته یک آپشن زیبایی نیست ولی در کشورمان از آن به عنوان زیبایی خودرو استفاده میشود ولی در بسیاری از کشورها به شکل یک قانون در آمده است و به همین دلیل هم خودروهای وارد شده به کشور از سال گذشته تقریباً همگی به این چراغ‌ها مجهزند. این چراغ‌ها را نمی‌توان به‌طور طبیعی خاموش کرد (مگر با دست‌کاری در سیم‌کشی خودرو) و البته نیازی هم به این کار نیست چراکه مصرف برق آن‌ها به‌ویژه در نمونه‌های LED بسیار پایین است ضمن آنکه با توجه به روشن بودن خودرو، به باتری فشاری وارد نمی‌شود. در ایران با توجه به آنکه به‌طورکلی روزهای مه‌آلود در بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد شاید نصب این سیستم ضرورتی نداشته باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در آب‌وهوای عادی هم این چراغ‌ها می‌توانند ریسک تصادف را کاهش دهند ضمن آنکه با توجه به وارداتی بودن این خودروها امکان تغییر در سیستم برقی آن‌ها وجود ندارد و لزومی هم به این کار نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها