کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران یازدهمین تولیدکننده خودرو در جهان می شود؟


کد خبر : ۴۱۰۷۲شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴:۵۸۲۰۶ بازدید

بر اساس سند راهبردی صنعت خودرو،ایران باید تا سال1404 در تولید خودرو رتبه یازدهم جهان را بدست آورد که با روند فعلی دست یابی به این هدف در هاله از ابهام قرار دارد.

بر اساس سند راهبردی صنعت خودرو،ایران باید تا سال1404 در تولید خودرو رتبه یازدهم جهان را بدست آورد که با روند فعلی دست یابی به این هدف در هاله از ابهام قرار دارد.

در سال 1393 سند اهداف و سیاست های توسعه صنعت خودرو درافق 1404 که در برگیرنده راهکارهای دست یابی به سند چشم انداز 20 ساله توسعه کشور در خصوص خودرو و قطعه سازی بود اصلاح شد و ویرایش آن به تصویب شورای سیاست گذاری خودرو رسید و ابلاغ شد.

براساس این سند ایران تا سال 1404 باید در تولید خودرو به مقام نخست در منطقه خاورمیانه،مقام پنجم درآسیا و یازدهمین تولیدکننده برتر جهان دست یابد.

از یک سو اینکه این چشم انداز تا چه حد معقول و دست یافتنی است و از سوی دیگر اینکه تا به حال چه اقداماتی انجام شده و آیا صنعت خودرو سازی ایران اساسا این پتانسیل وظرفیت را دارد جای سوال است و دست یابی به این اهداف نیازمند فراهم ساختن زیر ساخت ها و متصل شدن ایران به زنجیره فروش جهانی و حضور در بازارهای بین المللی است.

فارغ از موضوعات مطرح شده ارتباط دانشگاه با صنعت بویژه در خودروسازی موضوعی بوده که همواره با چالش های اساسی روبرو بوده و به نظر می رسد برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید رویکرها فعلی تغییر یافته و توان علمی وفنی قطعه سازان داخلی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

لزوم مدرن کردن خطوط تولید خودرو

مانی حدادی کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، درخصوص چشم انداز و سند راهبردی صنعت خودرو بیان کرد: دست یابی به رتبه مورد نظر در چشم انداز نیازمند اقدامات اساسی برای بهبود عملکرد و تولید خودرو در شرکت های خودروسازی بزرگ کشور است و بسیار خطوط تولید باید مدرن شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازان تمایلی به مدرن ساختن خطوط تولید ندارد، اظهارکرد: اگر خطوط تولید قدیمی خودرو رباتیک شوند منجر به حذف قابل توجه نیروی انسانی از تولید خواهدشد و به دنبال  آن بسیاری از قطعه سازان نیز بیکار خواهند شد و شاید به همین دلیل خودروسازان ترجیح می دهند با خطوط فعلی به تولید ادامه دهند.

حدادی در خصوص تولید خودروهای جدید داخلی گفت: اکنون خودروسازان به دنبال تولید خودرو با پلت فرم جدید نیستند، بلکه به دنبال سامان دادن بازار داخلی هستند و با عرضه مناسب سعی در کنترل بازار داخل دارند و برای تامین نیاز داخلی نیز مشکل چندانی ندارند.

این کارشناس خودرو در پایان با اشاره به قراردادهای خودرویی میان ایران و شرکت های فرانسوی تاکید کرد: این موضوع اتفاق خوبی بود و گسترش همکاری با شرکت های بزرگ خودروسازی راهی برای ارتقا صنعت خودرو در کشور است، اما برای دست یابی به اهداف مورد نظر اتفاق بهتری باید بیفتد و نباید به این حد اکتفا کرد.

 نباید با نگاه کمی از کیفیت غافل شد

امیر حسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص چشم انداز صنعت خودرو و دست یابی به رتبه نخست تولید خودرو در آسیا گفت: ما یک زمانی این رتبه را داشتیم و در جهان رتبه 11 تولید خودرو از آن ایران بود و اکنون این رتبه را نداریم و این رتبه ها مدام در حال جابه جایی است و یک کشور همیشه صاحب رده ثابت در خصوص تولید خودرو نیست.

وی افزود: در سالهای تنظیم این سند راهبردی، تولید خودرو در ایران افزایش یافته بود و اوج فروش خودور در ایران به حساب می آمد و برخی معتقد بودند که رسیدن به این رتبه ها خیلی دور از ذهن نیست.

کاکایی با بیان اینکه رقبای دیگر نیز در حال بهبود وضعیت تولید خودرو هستند، گفت: در سالهای اخیر رتبه ایران چندین بار نوسان داشت و بسیای از کشورهای آسیایی که ما آنها را رقیب خود نمی دانیم، مثل تایلند پیشرفت خوبی در تولید خودرو داشته اند.

این کارشناس خودرو با اشاره به لزوم ارتقای کیفی تولیدات داخلی اظهار کرد: رتبه ای که در چشم انداز هدف گذاری می شود باید با مدنظر قرار دادن بازار آزاد باشد یعنی کیفیت تولیدات داخلی به میزانی باشد که اگر خودروهای خارجی هم به بازار وارد شدند باز مردم ایران میل و رغبت به خرید تولیدات کشور خود داشته باشند.

کاکایی با بیان اینکه نباید دست یابی به اهداف کمی ما را از کیفیت غافل سازد گفت: اینکه هدفگذاری در خصوص تولید خودرو گذاشته می شود صرفا مقدمه ای برای حضور مناسب در صنعت خودرو سازی جهان  است، بنابراین باید تولیدات رقابت پذیر و مطابق با استانداردهای جهانی باشند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها