کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چه کسی از دستکاری قیمت طلا در جهان سود می‌برد؟


کد خبر : ۴۱۰۵۸جمعه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲:۳۵۱۳۹۶ بازدید

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: آمریکا از سال 1993 قیمت طلا را براساس منافع خود در بازار جهانی و به صورت کاملاً محرمانه جابه‌جا می‌کند.

دیمیتری اسپک کارشناس اقتصادی روس معتقد است: در حالی که برخی اتفاقات در حوزه بین‌الملل بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد عوامل پنهان دیگری نیز وجود دارد که قیمت این فلز گرانبها را دستکاری کرده و منافع برخی را تأمین می‌کنند.

اسپک معتقد است: از سال 1993 برخی دولت‌ها توافق کردند تا قیمت اونس طلا را زیر 400 دلار نگه دارند و همین امر شروعی بود بر دست‌کاری قیمت طلا براساس منافع دولت‌ها .

وی گفت: در روز 5 آگوست سال 1993 برخی بانک‌های مرکزی کشورها از جمله بانک مرکزی آمریکا توافق کردند تا قیمت طلا را زیر 400 دلار نگه دارند چرا که الن گیراسپن رئیس وقت بانک مرکزی آمریکا نگران بود که افزایش قیمت طلا به بالا رفتن تورم در آمریکا منجر شود.

اسپک ادامه داد: این طرح از سوی آمریکا ارائه شد و برای سالیان دراز از طریق خرید و فروش طلا و ارائه وام‌ها اجرایی شد.

بانک‌های مرکزی که عموماً زیر نظر دولت‌ها کار می‌کنند از طریق ایجاد شوک قیمتی، قیمت طلا را جابه‌جا کرده و کاهش می‌دادند و از این طریق دولت‌ها به خصوص آمریکا سود می‌بردند،چرا که این مسئله به بالا رفتن قیمت طلا به عنوان ارز مرجع جهانی منجر می‌شد.

اسپک معتقد است: دستکاری قیمت دلار بسیار ساده انجام می‌شد،چرا که دولت‌ها با پایین‌ آوردن قیمت طلا دیگر رقبا را از بازار حذف می‌کردند و نبض بازار را در دست می‌گرفتند.

وی در کتاب خود با ارائه اسنادی به این نتیجه رسید که بانک مرکزی آمریکا و کاخ سفید یکی از اصلی‌ترین عواملی بود که از این اتفاق سود می‌برد.

اسپک معتقد است: سود آمریکا از پایین آمدن قیمت طلا بسیار ساده است. زمانی که قیمت طلا کاهش می‌یابد ارزش دلار به بالاتر از میزان واقعی خود رفته و به بانک‌ها کمک می‌کند تا با کاهش نرخ بهره تورم را پایین بکشند و از این طریق امکان ارائه وام‌های بیشتر فراهم می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها