کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تهدید علیه برجام؛ ترامپ با آتش بازی می‌کند


کد خبر : ۴۱۰۰۷پنجشنبه، ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵:۰۳۵۰۷ بازدید

اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لغو توافق هسته‌ای به معنی تسلیم شدن در برابر دیکته‌های اسرائیل و نواختن بر طبل جنگ است.

اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر لغو توافق هسته‌ای به معنی تسلیم شدن در برابر دیکته‌های اسرائیل و نواختن بر طبل جنگ است.

عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران، نوشت:  دو برداشت اصلی از اظهارات ترامپ وجود دارد:

اول: مطابقت کامل آن با اظهارات بنیامین نتانیاهو

دوم: نواختن طبل جنگ علیه ایران

ترامپ در سخنان روز گذشته خود با ادعای اینکه ایران دولتی سرکش و دیکتاتور و نیز خشونت طلب است، گفت، تصمیم خود را در مورد توافق هسته ای گرفته است اما آن را اعلام نمی کند.

چرا ترامپ به دنبال لغو توافق هسته ای است؟

این سخنان موجب شد بسیاری از کارشناسان متقاعد شوند وی به منظور اجرای تعهدات انتخاباتی خود مبنی بر پاره کردن توافق هسته ای به عنوان بدترین توافق در تاریخ آمریکا و نیز در راستای تسلیم شدن در برابر لابی اسرائیلی در صدد خروج از توافق هسته ای است .

واکنش ایران چه خواهد بود؟

خروج ترامپ از توافق مزبور موجب بازگرداندن تحریم های اقتصادی علیه ایران می شود؛ اقدامی که چه بسا موجب شود ایران بلافاصله غنی سازی اورانیوم با درجه بسیار بالا را از سربگیرد.

یکصدا شدن ترامپ با نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل

در این میان باید توجه داشت اینکه نتانیاهو در اظهارات خود در مجمع عمومی سازمان ملل و چند ساعت پیش از سخنرانی ترامپ بر لزوم لغو توافق هسته ای و یا اصلاح آن تاکید  کرد، تصافی نبود.

همچنین اظهارات رئیس ستاد ارتش اسرائیل مبنی بر اینکه نقشه ارتش برای حمله به ایران آماده است و حزب الله لبنان یکی از بازوهای نظامی ایران دشمنی نگران کننده برای اسرائیل است از روی تصادف نبود.

مخالفت اتحادیه اروپا با ترامپ

حاصل این ارزیابی ها این است که تنها طرفی که از مواضع ترامپ حمایت می کند، رژیم اشغالگر اسرائیل است در حالی که اتحادیه اروپا با ترامپ مخالف است و در این میان رئیس جمهور فرانسه پایبندی به توافق هسته ای را خواستار شد و اظهار داشت: خروج از این توافق اشتباه خواهد بود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در موضعی مشابه نگرانی کشورش را در این خصوص ابراز داشته و گفت،روسیه از توافق هسته ای حمایت خواهد کرد.

ترامپ جهان را به سمت جنگی ویرانگر می برد

به هر حال ترامپ در صحبت های خود دیکته های اسرائیل را به اجرا در آورد و برای سوق دادن کشورش و جهان به سمت جنگی ویرانگر به ویژه در خاورمیانه نقشه می کشد؛ جنگی که مهم ترین قربانی آن عرب ها و مسلمانان خواهند بود به ویژه مردم کشورهایی که آمریکا در آنجا پایگاه نظامی دارد.

در این میان ایران نیز در برابر تلاش برای لغو توافق هسته ای که در مورد آن حدود پنج سال با گروه 5+1 گفت وگو کرد، ساکت نخواهد نشست و اینجاست که می توان متوجه شد چرا حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرد، کشورش برای تمام سناریوها از جمله از سرگیری فوری فعالیت هسته ای آماده است.

همچنین محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران در اظهاراتی روشن و واضح، آمریکا را به دلیل اتهام زنی علیه کشورش به حمایت از تروریسم و خشونت و ایجاد هرج و مرج به پاسخی دردناک تهدید کرد.

فکر جنگ در خاورمیانه حاصل شکست در سوریه وچالش طلبی کره شمالی

نکته قابل توجه اینکه ترامپ پس از ناکام ماندن نقشه هایش در سوریه و سراسر منطقه خارومیانه و نیز تنگنایی که رهبر کره شمالی با آزمایش های موشک های بالستیک و هسته ای بسیار پیشرفته برایش ایجاد کرده است، اکنون در نظر دارد با قدرت به خاورمیانه بازگشته و آتش جنگ را در آن شعله ور سازد، زیرا به خوبی می داند کشورهای نفت خیز منطقه هزینه های این جنگ را تامین خواهند کرد و مانعی در قربانی شدن مردم خود ایجاد نمی کنند.

اسرائیل برای جنگ طلبی بهای سنگینی خواهد داد

اما اسرائیلی ها که محرک این جنگ هستند، بهای سنگینی خواهند داد و چه در جریان جنگ و چه پس از آن از نتایج حاصل از جنگ در امان نخواهند ماند زیرا صدها هزار موشک از ایران و سوریه و جنوب لبنان شهرک ها و شهرک نشینان آن را هدف قرار خواهند داد چرا هکه این جنگ بی شک مادر جنگ ها خواهد بود و چه بسا آخرین جنگ در منطقه باشد.

در این میان باید در نظر داشت آمریکایی ها می توانند نیروها و ناوهای خود را از منطقه بیرون ببرند، اما اسرائیلی ها کجا خواهند رفت ؟ آیا به آمریکایی ها ملحق خواهند شد؟

بازی ترامپ با آتش

با این توضیحات به طور خیلی خلاصه باید گفت، ترامپ با آتش بازی می کند و چه بسا فقط انگشتان او نباشد که د این جنگ بسوزد بلکه اگر زیاده خواهی های جنون آمیزش مهار نشود، میلیون ها انسان بی گناه نیز قربانی خواهند شد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها