دنده 6 : نسل پیشین سانتافه با استقبالی کمنظیر در ایران مواجه شد، تب شاسیبلند سواری، قیمت نسبتا متناسب با تواناییها و توان قشر متوسط به بالای جامعه، در کنار ظاهر زیبا و همهپسند، البته تا حد زیادی تقلیدی این اسیووی که یادآور محصولات فولکسواگن و سری کیو آئودی بود، آنرا به خودروهای روز زمان خودش نسبت میداد و سبب میشد در قیاس با خودروهایی مانند سوزوکی گرندویتارا، توسان و اسپرتیج پیر یا حتی تویوتا راو4 که البته به تعداد اندکی وارد کشور شد، حتی با پرداختی اضافه، صرفه بیشتری جهت خرید داشته باشد، تا جایی که برخی خرید یک سانتافه اقساط را به خرید یک کراساوور ارزان قیمتتر به صورت نقدی ترجیح میدادند، چراکه شاسیبلندی بزرگ، زیبا و شش سیلندر در کلاسی بالاتر با بهایی مناسب نصیبشان میشد، که البته بعدها با نارضایتی خریداران از ضعف قوای حرکتی پیشرانه 2.7 لیتری، هیوندای با نصب یک پیشرانه 3.5 لیتری وی6، طرفداران سانتافه را افزایش داد.
اما اکنون نسل جدید این خودرو، نه با آن ظاهر نرم و ظریف، بهای مناسب و پیشرانه پرخور، بلکه با ظاهری خشن و جذاب و نزدیک به تولیدات کمپانیهایی چون فورد، بهایی 170 تا 210 میلیونی و طیفی صرفهجو و قدرتمند از پیشرانهها وارد بازار شده است. با توجه به خاطره خوش نسل گذشته، سوار بر مدل پیجنفره اسپرت این اسیووی مدرن و جذاب شدیم تا ببینیم این ظاهر خشن، باطنی خشن و جذاب نیز برای آن به ارمغان آورده یا خیر؟
تعبیری شکیل از اِج
هیوندای سانتافه آخرین مدلی بود که از زبان طراحی سابق هیوندای با عنوانFluidic Sculpture بهره میبرد و با تولد نسل جدید سانتافه یا همان آیایکس45 این کمپانی سبک طراحی خودروهای تولیدی خود را به کلی به قالب جدیدStorm Edge تغییر داد. در مدل پنج سرنشین، تنها فاصله میان دو محور عقب و جلو بدون تغییر مانده و تقریباً تمامی بخشهای دیگر خودرو از جمله بدنه آن طراحی جدیدی داشته است.
در این سبک خطوط تیز و شکسته، برخلاف سبک گذشته که محصولات هیوندای را ظریف و فمینیستی نشان میداد؛ محصولات این برند را خشن و اسپرت نشان میدهند و رقبا را به چالشی جدی فرا میخوانند. جلوپنجره سانتافه شباهت زبادی با فورد اِج دارد. البته در این بدنه از سنت طراحی مستطیلی و بلوکی شکل شاسیبلندها که زمانی محبوبیت خاص خود را داشتند، خبری نیست. طراحی خارجی سانتافه اسپرت بسیار زیباتر شده و به خوبی و دقت تمام به مرحله تولید رسیده است. شرکت هیوندای مدعی است که سانتافه دیفرانسیل جلو در مدل پایه، 121 کیلوگرم از مدل فعلی سبکتر است. این میزان تغییر وزن، در دورهای که وزن خالص شاسی بلندها همچنان نمودار صعودی را طی میکند، قابل توجه است و این امر زمانی به اوج خود میرسد که بدانید سانتافه از رقبای قدری چون فورد اِج و شورلت ایکوینوکس بسیار سبکتر است.
با توجه به حضور نسبتا پرتعداد گونههای اسپرت یا 5 سرنشین و کوچکتر سانتافه در کشورمان، دسترسی به مدل بزرگ (گرند) و 7 سرنشین این خودرو تا حدودی سختتر است و برخلاف تمایل نتوانستیم هردو مدل را کنار یکدیگر قرار دهیم، اما در قیاسی با توجه به عکسها و تحلیلهای دو مدل، مدل اسپرت 5 سرنشین به نظر پرطرفدارتر میرسد و مدل گرند با توجه به اینکه کاندیدای جانشینی آیایکس 55 نیز هست، کار سختتری جهت نفوذ در بازار خواهد داشت، گرچه ظاهرش بسیار دلفریب است.
مشخصات فنی
سانتافه اسپرت مدل پایه از یک پیشرانه چهار سیلندر 2.4 لیتری مجهز به سیستم سوخترسانی انژکتوری است. مدل چهار سیلندر توربوی 2.0 لیتری با توان 264 اسب بخار نیز در دسته گزینههای انتخاب خریداران وجود دارد. البته در اصل این دو موتور جایگزین گونههای قدیمی و پرخور نسل دوم سانتافه هستند؛ موتور پایه چهار سیلندر 2.4 لیتری با قدرت 175 اسب بخار و موتور سفارشی شش سیلندر 3.5 لیتری با قدرت 276 اسب بخار. هر دو موتور جدید با یک گیربکس شش سرعته خودکار به بازار عرضه خواهند شد که مطابق انتظار اعداد و ارقام مصرف سوخت خودرو را کاهش دادهاند. این اعداد، نشان دهنده مصرف 8 لیتر در هر یکصد کیلومتر برای موتور 2.4 لیتری و مصرف 9 لیتر برای موتور توربوی 2.0 لیتری است.
هیوندای علاوه بر قابلیت انتخاب میان این دو موتور اصلی، گزینه مدل چهار چرخ متحرک را نیز به خریداران ارائه میدهد، که البته با توجه به ورود عمده این خودرو به کشورمان از طریق اشخاص و مبادی مختلف انتخاب چندانی قبل از اقدام به خرید پیشروی خریداران ایرانی موجود نیست و مشتریان ایرانی سانتافه باید تنها روی مدلهای موجود در بازار حساب باز کنند.
کابین سانتافه جدید
درون کابین سانتافه نسل سوم یا همان آیایکس45 میتوان داشبوردی با طرح جدید و خطوط شکستهای به تبع نمای ظاهری اما نهچندان کیفی و سیستم صوتی پاندورا را مشاهده کرد. از امکانات قابل توجه دیگر باید به هفت کیسه هوا اشاره داشت که یکی از آنها از زانوی راننده محافظت میکند و دو کیسه جانبی حین واژگونی خودرو عمل خواهند کرد. امکانات دیگری از جمله امکان انتخاب میزان سفتی فرمان خودرو، سانروف بزرگ به صورت آپشنال و صندلیهای مجهز به گرمکن ردیف عقب نیز برای این خودرو در نظر گرفته شدهاست.
بنابر ادعای شرکت خودروسازی هیوندای، در این مدل برای سرنشینان عقب فضای بیشتری درنظر گرفته شده و در پس صندلیهای عقب نیز فضای باری برابر با 1 متر مربع فراهم آمده است، موردی که با توجه به تجربه استفاده درازمدت نگارنده از سانتافه نسل دوم، دستکم در خصوص فضای پای سرنشینان آنچنان محسوس نیست.
پشت فرمان
هنگامی که بر مسند هدایت سانتافه اسپرت جدید نشستیم، خود را در جایگاهی بلندتر از انتظار و تا حدودی متفاوت یافتیم. زاویه فرمان و صندلیها به آسانی قابل تنظیم بودند و دسترسی به ابزارکها و ادوات کمتعداد داشبورد با سهولت صورت میپذیرفت، کنار زدن پوشش سقف شیشهای و سانروف بزرگ سانتافه نیز در آن روز بارانی، حالوهوای دلچسبی به کابین میبخشید و سبب شد کیفیت نامتناسب پلاستیک داشبورد کمتر به چشممان بیاید. سردنده این خودرو خوشدست و کاراست و با تکاندادن آن به سمت چپ و پایین، در حالت درایو قرار میگیرد.
رانندگی را که با سانتافه جدید آغاز میکنیم و آنرا کاملا متفاوت با عنوان اسپرتش مییابیم. فرمان بیش انداره نرم است، دندهها بسیار نرم و دقیق تعویض میشود و سیستم تعلیق کاملا در جذب ناهمواریهای مسیر موفق عمل میکند. سانتافه جدید نسبت به نسل پیشین خود بهبود زیادی را در هندلینگ و مانور پذیری به خود دیده است. گیربکس خودرو دقیق و نرم دنده ها را تعویض می کند و برابر اعلام هیوندای گیربکس نیازی به تعویض روغن ندارد! شتاب جانبی خودرو در مدل تک دیفرانسیل 0.75 جی و در مدل دو دیفرانسیل به 0.80 جی می رسد این اعداد برای یک کراس اوور در سطح سانتافه متناسب است. سانتافه یک شاسی بلند دیفرانسیل جلو است که در مدل چهار چرخ متحرک در صورت نیاز به صورت هوشمند چرخهای عقب نیز درگیر خواهند شد. علیرغم اینکه واکنش پدال به فرمان راننده سریع و قابل قبول است و با توجه به موتور ضعیف در نظر گرفته شده برای خاورمیانه به نظر میرسد قابلیتهای خانوادگی و شهری، اصلا با ظاهر جوانپسند این شاسیبلند زیبا تناسبی ندارد و باید گفت راندن این خودرو برای جوانان جویای رانندگی اسپرت و علاقهمند به فشردن پدال گاز و شتابگیریهای ناگهانی مصداق مثل معروف «پز عالی، جیب خالی» است و گرچه پیشرانه مدل مورد بحث از گونه پایه بود ولی به نظر نمیآید گونههای پرقدرتتر هم عملکردی اسپرت و جوانپسند ارائه دهند، چراکه آرامش و خونسردی یکی از خصایص ذاتی این خودرو به شمار میرود، موردی که شاید برای گروهی نقطه قوت و برای گروه دیگر نقطه ضعف باشد.
سانتافه گِرند چیست؟
در سانتافه بزرگ که گویا قرار بر این است جایگزین لوکسترین و بزرگترین شاسیبلند هیوندای، یعنی همان مدل آیایکس55 شود، فاصله میان دو محور عقب و جلو تقریباً به 280 سانتیمتر رسیده و طول کلی آنرا 490 سانتیمتر افزایش داده شده. این تغییر فاصله، فضای پای سرنشینان ردیف عقب را 5 سانتی متر بیشتر کرده و ردیف سومی نیز برای مدل گرند فراهم آورده است. البته فضای ردیف سوم تنها 80 سانتیمتر است و بیشتر مناسب کودکان به نظر میرسد تا حتی یک سرنشین بزرگسال!
سانتافه بزرگ تقریباً همان امکانات سانتافه اسپرت را در خود جای داده و امکانات دیگری مثل سیستم هشدار نقاط کور هم در آن وجود دارد که فقط در مدلLWB به عنوان بخشی از پکیج تکنولوژی هیوندای به خریداران ارائه میشود.همچون سانتافه اسپرت، این سانتافه بزرگتر هم در دو مدل دیفرنسیل جلو و چهار چرخ متحرک با جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به بازار ارائه میشود. اما برخلاف سانتافه اسپرت، این مدل مجهز به موتور6 سیلندر 3.3 لیتری با سوخترسانی انژکتور است، همان پیشرانهای که قوای حرکتی گرنجور را تشکیل میدهد و قدرتی برابر 290 اسب بخار داراست.