کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درآمد کدام پزشکان بالا است؟


کد خبر : ۴۰۹۸۹چهارشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰:۳۱۲۱۱۳۸ بازدید

تعیین تعرفه‌های پزشکی سال 96، با حاشیه های زیادی همراه بوده است، به‌طوری‌که برخی رشته های پزشکی به نحوه تعیین تعرفه‌ها معترض شده و ...

تعیین تعرفه‌های پزشکی سال 96، با حاشیه های زیادی همراه بوده است، به‌طوری‌که برخی رشته های پزشکی به نحوه تعیین تعرفه‌ها معترض شده و خواستار اصلاح آنها هستند.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از مهر، تعرفه های پزشکی سال ۹۶ که با تاخیر چند ماهه اعلام شده بود، با واکنش های انجمن‌های پزشکی مواجه شد، به‌طوری‌که برخی رشته‌های پزشکی به این تعرفه ها معترض بوده و معتقدند که می‌بایست در روند تعیین تعرفه ها اصلاحاتی صورت بگیرد.

این در حالی است که مقامات ارشد وزارت بهداشت همواره در برابر این اعتراضات، موضع گیری کرده و عنوان می دارند که آنچه به عنوان تعرفه های پزشکی تصویب می شود، خارج از تصمیمات و اختیارات این وزارتخانه بوده و تعرفه ها در شورای عالی بیمه چکش کاری شده و در نهایت به تصویب هیات وزیران می رسد. اما گروه های پزشکی بر خلاف این اظهارات، معتقدند که تبعیض های تعرفه‌ای در وزارت بهداشت رخ می‌دهد و ادعای خود را با اشاره به افزایش تعرفه‌های برخی گروه های پزشکی، مطرح می کنند.

دکتر فرید کرمی نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، عنوان می کند که در طول دو سال گذشته آزمایشگاه های تشخیص پزشکی زیادی در کشور ورشکسته شده اند و دلیل آن را ناشی از تصمیم گیری های اشتباه می داند.

وی چنین توضیح می دهد: توجه به این مقوله در حوزه سلامت به معنی اختصاص منابع مالی است و اختصاص منابع مالی هم از طریق تعرفه ها امکان پذیر است که متاسفانه در آزمایشگاه ها نادیده گرفته شده و این مشکل هم به مردم و هم به حوزه سرمایه گذاری در آزمایشگاه بالینی ضرر می زند.

کرمی معتقد است که به دلیل تعرفه پایین خدمات آزمایشگاهی، اداره آزمایشگاه های بیمارستان های دولتی با مشکل مواجه شده و هیچ کس تمایل به اجاره این بخش ها ندارد و آنهایی هم که در بخش های خصوصی وارد شدند به دلیل تعرفه های پایین با مشکلات زیادی مواجه هستند و اگر این وضعیت ادامه یابد، نمی توانیم ارتقاء کیفی که انتظار داشتیم را شاهد باشیم یعنی دستیابی به روش های تشخیصی که بتواند در تشخیص ها و درمان های جدید نظام سلامت را کمک کند، امکان پذیر نخواهد بود.

نایب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران، اصرار دارد که وزارت بهداشت باید مجددا جایگاه آزمایشگاه را تعریف کند که اصلا آزمایشگاه بالینی را به عنوان یکی از ارکان نظام سلامت  قبول دارد یا خیر و اگر قبول دارد بیاید با بررسی کارشناسی که هم در بدنه وزارتخانه و هم در انجمن های آزمایشگاهی به تثبیت جایگاه آزمایشگاهیان و دستیابی آنها به ارزش گذاری صحیح خدمات و تعرفه ها وجود دارد، کمک کند.

در همین حال، اظهارات برخی گروه های پزشکی در پرونده تعیین تعرفه های پزشکی، متوجه یک گروه است که جراحان هستند. جامعه پزشکی معتقد است که تعرفه جراحان بعد از اجرای طرح تحول سلامت، به یکباره افزایش چشمگیری داشته و از این بابت، تنها گروه پزشکی که در این ماجرا برنده است و هرگز لب به اعتراض نمی گشایند، جامعه جراحان هستند.

البته این موضوعی است که وزیر بهداشت هم به آن اذعان داشته و عنوان می کند که جراحان درآمد بیشتری نسبت به سایر رشته های پزشکی دارند.

وی گفت: متاسفانه در شاخه پزشکی هستند کسانی که برای درآمد بیشتر حاضرند جانشان را هم بدهند اما در مقابل، مردم حاضرند پول بیشتر بدهند برای سلامتی بیشتر. البته در کنار اینها پزشکانی هم داریم که در ۲۴ ساعت فقط ۴ ساعت استراحت می کنند و بدون چشم داشت مالی به امور مردم در بیمارستان می پردازند.

وزیر بهداشت می افزاید: آمار واقعی درآمد پزشکان آنچه ما می بینیم نیست برای مثال درآمد پزشکان بیمارستانی متوسط را در ایران می گیرند و مقایسه می کنند با بیمارستانی ضعیف در اروپا - اما در عین حال داریم پزشکانی که درآمدشان از همتایان خارجی آنها بیشتر است.

دکتر اتابک نجفی مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با انتقاد از تبعیض و بی عدالتی در تعیین تعرفه های خدمات درمانی سال ۹۶، به خبرنگار مهر گفت: من معتقدم طرح تحول سلامت، طرح تحول جراحان بود. زیرا، باعث شد درآمد آنها زیاد شود.


tk55ii2wxweepozlr3d.jpg

بر اساس این صورت حساب در یکی از بیمارستان های کشور، حق جراحی ۱۴.۵ میلیون تومان و سهم متخصص بیهوشی ۳۴۰ هزار تومان بوده است.

دکتر محمد رازی رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران با انتقاد از نبود عدالت بین‌رشته‌ای در تعیین تعرفه‌های پزشکی، گفت: کتاب تعرفه بسیار قدیمی ترجمه شده است بطوریکه در دولت‌های قبلی می‌گفتند که می‌خواهیم تعرفه‌ها را بومی سازی کنیم ولی این بومی سازی باعث شد افرادی در وزارت بهداشت و بیمه‌ها که نفوذ بسیار بالایی دارند بدون در نظر گرفتن ارزش کار و مسئولیت درمان رشته‌های مختلف پزشکی، تعرفه‌ها را به سمت خودشان سوق دهند و این بی عدالتی باعث نابسامانی در حوزه سلامت شده است.

وی با بیان این مطلب که تبعیض بین رشته‌ای موجب سرخوردگی و اعتراض جامعه ارتوپدی شده است، افزود: متأسفانه در داخل وزارت بهداشت، صداقت لازم برای تعیین تعرفه‌های پزشکی بر اساس عدالت بین رشته‌ای وجود ندارد.

رازی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های شورای عالی بیمه در تعیین تعرفه‌های پزشکی، معتقد است که این شورا، تأثیر بسیار بالایی در عدالت بین رشته‌ای داردکه متأسفانه در برخی موارد این عدالت رخ نمی‌دهد.

دکتر وحید کریمی دبیر انجمن رادیولوژی ایران، با اشاره به کاهش تعرفه رادیولوژی در مصوبه هیات وزیران، به خبرنگار مهر، گفت: دلایل این کاهش تعرفه بر جامعه رادیولوژی روشن نیست و وزارت بهداشت و رفاه هیچ کدام پاسخ قانع کننده ای به این اتفاق نمی دهند و هرکدام مسئولیت کاهش تعرفه را به گردن دیگری می اندازند.

وی در واکنش به اظهارات مقامات ارشد وزارت بهداشت، عنوان می کند که سخنگوی وزارت بهداشت گفت تعیین تعرفه در دبیرخانه شورای عالی بیمه انجام شده و نقش وزارت بهداشت در کاهش تعرفه ها کم رنگ بوده است ولی در مکاتباتی که با شورای عالی بیمه شده آنها عامل اصلی این نحو از کاهش تعرفه ها را وزارت بهداشت می دانند و جا دارد دکتر حریرچی به افکار عمومی و جامعه پزشکان توضیح دهند که چرا برخی با قدرت لابی گری توانستند تعرفه خدمات رشته تخصصی خودشان را از شمول کاهش تعرفه حذف کنند.

این در حالی است که اظهارات ایرج فاضل رئیس کل جدید سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه کتاب تعرفه ها نباید دست بخورد، حکایت از تبعیض در تعیین تعرفه ها دارد.

وی با اعلام اینکه کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت وقتی ارزش دارد که هیچ گونه دخالتی در اصل کتاب نشود، تاکید کرد: یکی از کارهای بنده در اولین روزهای حضورم در سازمان نظام پزشکی این است که چاپ آخر این کتاب آماده شود تا بتوانیم به اختلافات جامعه پزشکی پایان بدهیم.

حالا و در حالی که وزارت بهداشت گفته است، نامه هیئت بورد بیهوشی که در جلسه با وزیر بهداشت به دکتر هاشمی داده شده بود، توسط دکتر هاشمی در حاشیه جلسه دولت، تقدیم معاون اول شد و معاون اول نیز نامه را برای بررسی کارشناسی به وزیر رفاه ارجاع داد، اما جامعه پزشکی منتظر نتایج این تصمیمی گیری است و به نظر می رسد ورود یک مقام بالاتر اجرایی همچون معاون اول رئیس جمهوری و یا شخص رئیس جمهوری به این پرونده ضروری باشد تا به این واسطه فضای ملتهب جامعه پزشکی را قدری آرام سازند. قطع به یقین، وجود فضای متشنج در حوزه سلامت، می تواند سلامت مردم و بیماران را تحت الشعاع قرار دهد. از همین رو، وزرای بهداشت و رفاه، برای پایان دادن به این جنجال تعرفه ای، می بایست مقام بالاتری را حاکم کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها