کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلارهای رانتی در اقتصاد ایران


کد خبر : ۴۰۹۸۸چهارشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴:۴۶۱۲۵۶ بازدید

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن تهران با بیان اینکه ردپای دلارهای رانتی همچنان در اقتصاد ایران دیده می شود، گفت: دولت بعد از حذف ارز ...

رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن تهران با بیان اینکه ردپای دلارهای رانتی همچنان در اقتصاد ایران دیده می شود، گفت: دولت بعد از حذف ارز مسافرتی، نباید دلار را قیمت ‌گذاری کند.

مسعود خوانساری در گفتگو با مهر گفت: برای تک نرخی کردن ارز و واقعی سازی قیمت آن، باید دو اقدام صورت گیرد؛ به این معنا که بساط ارزهای دو قیمتی برچیده شده و تخصیص ارزهای مبادله ای هم کاهش یافته و حذف شود.  

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: روش حذف ارزهای مبادله ای این است که به تدریج کالاها را از شمول دریافت ارز مستثنی کرد و در گام های ابتدایی، ارز تخصیص به واردات کالاهای اساسی، حذف شود و به صفر برسد.  

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به تورم داخلی و تفاضل آن با تورم خارجی، قیمت ارز محاسبه شود؛ البته نه اینکه دولت قیمتگذاری ارز را صورت دهد بلکه کنترل های لازم را صورت دهد تا جلوی نوسانات نرخ ارز گرفته شود و بر اساس قیمتی که در بازار وجود دارد، عرضه و تقاضا خود به خود، قیمت را تعیین کند.  

به گفته خوانساری، حذف ارز مسافرتی در هر حال، باعث دونرخی بودن ارز می شد؛ و حذف آن یکی از روش های یکسان سازی نرخ ارز است و خود قدم مثبت به شمار می رود.

رییس اتاق تهران در خصوص عدم استقبال صادرکنندگان نسبت به خرید و فروش ارز در شبکه بانکی ادامه داد: در گذشته به دلیل اینکه بانکها، ارز را به نرخ مبادله ای از صادرکنندگان می خریدند، جذابیتی وجود نداشت؛ اما اکنون اگر بانکها خرید و فروش ارز از سوی صادرکنندگان را تسهیل کنند، استقبال بیشتر خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها