کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تصویر چک‌ جدید بانک مرکزی/ صیاد برای اعتبار چک به شبکه بانکی آمد


کد خبر : ۴۰۹۳۶سه شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷:۲۷۸۸۰۶ بازدید

امروز در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار و با حضور مسئولان مربوطه سامانه صیاد رونمایی شد. این سامانه از ابتدای درخواست دسته چک تا مرحله ...
تصویر چک‌ جدید بانک مرکزی/ صیاد برای اعتبار چک به شبکه بانکی آمدتصویر چک‌ جدید بانک مرکزی/ صیاد برای اعتبار چک به شبکه بانکی آمد

امروز در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار و با حضور مسئولان مربوطه سامانه صیاد رونمایی شد. این سامانه از ابتدای درخواست دسته چک تا مرحله نقد شدن آن را تحت کنترل داشته و مشکلات موجود را حل می‌کند و به عبارتی عاملی برای بازگشت اعتبار به چک خواهد بود.

امروز سه‌شنبه همزمان با شروع جلسه شورای پول و اعتبار با حضور رئیس کل بانک مرکزی و سایر اعضا از سامانه صدور یکپارچه دسته چک (صیاد) رونمایی شده است.

این سامانه به دنبال پیگیری موضوع ساماندهی وضعیت چک از سال ۱۳۹۴ و با طراحی سامانه ملی چکاوک مورد توجه بوده و در نهایت با هدف اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور و استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک توسط گیرنده آن و همچنین استانداردسازی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک طراحی شده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه صیاد امکان استعلام اطلاعات مربوط به صادرکننده چک خواهد بود به طوری که با اجرایی شدن آن هشداری برای صادرکنندگان چک‌های بلامحل به شمار می‌رود.

در این سامانه امکان استعلام اطلاعات صادرکننده چک فراهم شده و دریافت‌کننده  می‌تواند از آخرین وضعیت اعتباری صادرکننده آگاه و در مورد دریافت چک از وی تصمیم‌گیری کند.

امید می‌رود با راه‌اندازی سامانه صیاد راهکاری برای کاهش چک‌های برگشتی ایجاد شود که طی سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته بود.

آن طور که حکیمی، معاون فناوری و اطلاعات بانک مرکزی در رابطه با برخی جزئیات سامانه صیاد توضیح داده است، از این پس تمامی دسته چک‌های صادر شده در شبکه بانکی متحدالشکل بوده و در یک سایز، یک نما و با ویژگی‌های یکسان و با رنگ گلبهی در اختیار مشتریان بانک‌ها قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر هر بانکی دسته چک مخصوص خود را نخواهد داشت.

بر این اساس در روزهای آتی دیگر دسته چک غیر صیادی صادر نمی‌شود و تمامی دسته چک‌هایی که از قبل وجود داشتند به مرور کنار خواهند رفت و در اولین فرصت تغییر می‌کنند اما مهلت استفاده از دسته چک‌های فعلی تا ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ بوده و از آن پس باید تمامی دسته چک‌ها صیادی شود.

این در حالی است که از سال گذشته چک‌های بانک مرکزی تماما به صورت صیادی صادر می‌شده و حساب‌های دولتی مشمول این دسته چک‌ها بوده اند.
مشتریان بانک‌ها برای تغییر دسته چک‌های خود نیازی برای حضور مستقیم در شعب نداشته و حتی می‌توانند از طریق اینترنت بانک دسته چک‌های خود را تغییر دهند. از نظر مقررات و ضوابط دسته چک تفریبا مانند قبل خواهند بود ولی دیگر به هیچ عنوان ضوابطی نیستند که قابل دور زدن و یا عدم رعایت باشند.

در رابطه با امنیت این دسته چک‌ها نیز باید یادآور شد که به طور ویژه‌ای استانداردسازی شده و از امنیت قابل توجهی برخوردار است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها