کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هواپیما و وام‌های فرانسوی در راه ایران


کد خبر : ۴۰۹۲۳سه شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲:۰۲۳۸۱۲ بازدید

در شرایطی که رییس جمهور ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند با به وجود آمدن فضایی جدید اجرای برجام و فروش هواپیماهای جدید به ایران ...

در شرایطی که رییس جمهور ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند با به وجود آمدن فضایی جدید اجرای برجام و فروش هواپیماهای جدید به ایران تحت الشعاع اقدامات خود قرار دهد، مذاکرات مقام‌های ایرانی با طرف‌های اروپایی نشان دهنده آن است که نه تنها این توافق به حیات خود ادامه خواهد داد که حتی اعتباراتی جدید نیز از سوی اروپایی‌ها به ایران وارد می‌شود.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از ایسنا، با وجود تمام سنگ‌ اندازی‌هایی که دولت آمریکا در راه فروش هواپیماهای جدید به ایران کرده بود، از زمستان سال گذشته شرکت ایرباس و سپس ATR رسما فروش هواپیما به ایران را آغاز کردند تا تمام گمانه زنی‌ها در رابطه با احتمال نهایی نشدن مذاکرات میان دو طرف از بین برود، موضوعی که در طول هفته‌های گذشته نیز به حرکت خود ادامه داده و به نظر می‌رسد حتی تهدیدهای دولت ترامپ نیز نتواند در مسیر اجرای آن مشکلی به وجود بیاورد.

علی‌رغم آنکه مقامات ایرانی در طول هفته‌های گذشته خبر از تداوم مذاکرات با هواپیما سازهای اروپایی و ورود جدید ترین فروند هواپیماها در طول هفته‌های آینده داده بودند، اما حضور دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا در تهران بار دیگر نشان داد که ایران و این اتحادیه در تداوم اجرای برجام با یکدیگر هم نظر هستند.

لوموئن که برای ادامه‌ی مذاکرات خود با مقامات ایرانی به تهران آمده روز گذشته در دیداری با وزیر راه و شهرسازی ایران بار دیگر اعلام کرد که فرانسه نسبت به تداوم اجرای برجام تعهدات جدی دارد و حتی در کنار ادامه فروش هواپیما آماده است تسهیلات مالی جدیدی نیز در اختیار ایران قرار دهد.

وی که روز گذشته سند اعطای وام 70 میلیون یورویی به ایران با امضای وزیر اقتصاد فرانسه را به همراه آورده بود، اظهار کرد: فرانسه معتقد است که تعهد کامل خود به مقامات ایرانی را باید بار دیگر مورد تاکید قرار دهد و دبیر دولت فرانسه حامل این پیام است که پاریس برای پیشبرد تمام پروژه‌های ریلی، هوایی و بندری ایران آمادگی کامل دارد.

در جریان این جلسه وزیر راه و شهرسازی ایران نیز بار دیگر بر لزوم تداوم اجرای برجام تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد اقدام اخیر مجلس آمریکا در ممنوعیت فروش هواپیما به ایران صرفا جنبه نمایشی داشته و با فرود دو فروند ATR تا 10 روز آینده به کشور مشخص می‌شود که این طرح‌ها شانس چندانی برای تاثیر ‌گذاشتن در قراردادهای برجامی ایران و کشورهای خارجی نخواهد داشت.

با اعلام آمادگی مجدد اتحادیه اروپا بر حمایت از اجرای برجام و توافق‌های مربوط به فروش هواپیما و البته تاکید ایران بر پایبندی تمام تعهدات دو طرفه به نظر می رسد سیاست‌ منفی ایالات متحده شانس چندانی برای تداوم نخواهند داشت و در حالی که شرکت هواپیما ساز آمریکایی بویینگ پیش از این قرارداد خود با ایران را نهایی کرده و کمتر از یک سال دیگر نخستین هواپیمای فروخته شده به ایران را تحویل می‌دهد، به نظر می‌رسد همان طور که آخوندی اعلام کرده آنچه مجلس آمریکا پیگیری می‌کند صرفا جنبه نمایشی دارد و نمی‌توان انتظار داشت که برجام و توافق‌های حاصل از آن با این تهدیدات از عرصه عمل خارج شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها