کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان نخبه


کد خبر : ۴۰۲۶۵شنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰:۰۲۷۰۲ بازدید

گزارش شده در حادثه واژگونی اتوبوس ٩ نفر کشته، ٢ قطع عضو و ٢ قطع نخاع و ١٣ دانش‌آموز بدحال هستند ...

آمار کشته‌شدگان حادثه واژگونی اتوبوس در داراب در حالی به ١٠ نفر رسیده است که مسئولان احتمال می‌دهند این آمار با توجه به وخامت حال برخی مجروحان بیشتر شود. گفته شده حال ١٣ دانش‌آموز مجروح این حادثه وخیم است و گزارش شده دو نفر از دانش‌آموزان قطع عضو و دو نفر قطع نخاع شده‌اند. 

به گزارش شرق، ساعت ٣:٥٨ صبح دیروز به پلیس ١١٠ و فوریت‌های اورژانس خبر داده شد اتوبوسی که حامل دانش‌آموزان نخبه هرمزگانی بوده است، واژگون شده است. هرچند بلافاصله نیروهای امداد به محل رسیدند؛ اما وضعیت اتوبوس بعد از واژگونی به حدی بد بود که ٩ نفر از دانش‌آموزان و مربی‌ای که همراه آنها بوده است، درجا جان خود را از دست داده ‌بودند. بلافاصله اجساد به پزشکی‌قانونی انتقال یافت و زخمی‌ها نیز به بیمارستان فرستاده شدند. این حادثه در محور داراب – بندرعباس، قبل از روستای قلعه بیابان اتفاق افتاده‌ بود و به گفته والدین برخی از این دانش‌آموزان آنها برای اردوی چند‌روزه از طرف آموزش‌وپرورش منطقه به شیراز برده می‌شدند و مسئولان به آنها گفته‌ بودند همه موارد ایمنی برایشان در نظر گرفته شده‌ است. 

مادر یکی از دانش‌آموزان که در عقب اتوبوس نشسته ‌بود و همین هم باعث زنده‌ماندنش شده است، به ‌نقل از دخترش گفت: آن‌طور که دخترم تعریف کرده است، تعداد زیادی از بچه‌ها با توجه به اینکه ساعت چهار صبح بوده است، خواب بودند و اتوبوس کاملا ساکت بوده است. بچه‌ها یک‌دفعه متوجه تکان بسیار شدیدی در اتوبوس شدند و صدای جیغ و فریاد دانش‌آموزان بلند شد؛ اما فقط چند ثانیه این حادثه طول کشید و بعد صدا قطع شد. دخترم همان زمان بی‌هوش شده و بعد در بیمارستان به هوش آمده  است. او می‌گفت فقط متوجه شده از روی صندلی کنده شده و به این‌طرف و آن‌طرف پرت شده است و چیز دیگری به یادش نمی‌آید. این مادر درباره اینکه چه زمانی متوجه حادثه شده  است، گفت: حدود ساعت شش صبح بود که با همسرم تماس گرفتند و گفتند دخترم در بیمارستان است و تصادف کرده‌ است. بلافاصله راهی بیمارستان شدیم. وضع دخترم خوب نیست بدنش از چند جا شکسته و درست نمی‌تواند صحبت کند. دکترها می‌گویند اینکه نمی‌تواند خوب صحبت کند؛ به خاطر ترس است و از تصادف خیلی ترسیده است. البته باز هم خدا را شکر که حال دخترم به اندازه دختران دیگر بد نیست. چند نفر را به شیراز فرستادند و می‌گویند حالشان آن‌قدر بد است که فقط معجزه می‌تواند آنها را نجات دهد. 

مرد دیگری که او نیز دخترش در میان آسیب‌دیدگان است، گفت: به ما گفته ‌بودند همه چیز خوب است و خطری دخترمان را تهدید نمی‌کند. دختر من در مدرسه فرزانگان درس می‌خواند و خیلی بچه باهوشی است و می‌خواهد پیشرفت کند. حالا نمی‌دانم با این وضعیتی که پیش آمده، سرنوشت دخترم چه می‌شود. دکترها می‌گویند حالا نمی‌توانند درباره وضعیت او صحبت کنند. من بچه‌ام را سپردم دست مربی؛ البته خدا رحمت کند، خانم مربی آدم خوبی بود و خودش در این حادثه کشته شده است؛ اما خب این چه وضعیتی است. چه کسی به من جواب می‌دهد. براساس گزارش وبدا، از مجموع ٣٤ مصدوم اعزامی به بیمارستان امام حسن‌(ع) داراب پنج مصدوم به وسیله اورژانس هوایی به شیراز انتقال یافته‌اند و پنج مصدوم نیز در اتاق عمل و تحت عمل جراحی هستند. همچنین یک مصدوم (معصومه محمودی‌زاده، ١٤‌ساله) درمان و ترخیص شد و دیگر مصدومان در بیمارستان داراب تحت نظر هستند. 

با دستور وزیر بهداشت دکتر حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، برای رسیدگی به وضعیت مصدومان سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی عازم شیراز شده و قرار است گزارشی درباره وضعیت مصدومان به وزیر ارائه دهد. براساس گزارش وبدا، در این سانحه ٩ نفر از دانش‌آموزان و سرنشینان اتوبوس کشته و ۳۴ نفر مصدوم شدند که حال تعدادی از مصدومان وخیم گزارش شده است.همچنین چهار نفر از مصدومان بدحال با بالگرد اورژانس به شیراز منتقل شدند و بقیه مصدومان در بیمارستان داراب بستری هستند.

«خواب‌آلودگی راننده» علت حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا علت اولیه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان را خستگی و خواب‌آلودگی راننده اعلام کرد. سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس در استان هرمزگان گفت: ساعت ٤:٢٦ بامداد دیروز واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور داراب به بندرعباس که حامل دانش‌آموزان دختر راهنمایی و دبیرستان شهرستان‌های رودان و میناب بود و از بندرعباس به مقصد شیراز در حرکت بود، گزارش شد. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان اینکه تا این لحظه ٩ نفر جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند و ٣٤ نفر مجروح شده‌اند، گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد علت وقوع این حادثه، خستگی و خواب‌آلودگی راننده اتوبوس بوده است.

علیگو، قائم‌مقام رئیس سازمان دانش‌آموزی اظهار کرد: از لحظات اولیه دو نفر از معاونان سازمان دانش‌آموزی در محل حادثه حضور یافتند و جلسه‌ای با حضور دادستان داراب، نماینده نیروی انتظامی راهنمایی و رانندگی و مسئولان اورژانس و بیمارستان تشکیل و وضعیت رسیدگی به مصدومان تعیین‌تکلیف شد. قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه وضعیت دانش‌آموزان مصدوم در بیمارستان در حال رسیدگی است، گفت: چهار نفر که وضعیت حادتری داشتند و امکان انتقال میسر بوده، برای ادامه درمان با هلیکوپتر از داراب به شیراز منتقل شدند. وی اعلام کرد: وزیر آموزش‌وپرورش به همراه معاون فرهنگی، رئیس سازمان دانش‌آموزی و قائم‌مقام وزیر بهداشت، به شهرستان داراب آمده‌اند.علیگو با اشاره به اردوی تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی در شیراز با جمعیت هزارنفری گفت: سهم استان هرمزگان حدود ١٢٠ دانش‌آموز بود. وی با بیان اینکه اتوبوس حامل دانش‌آموزان از مجموعه مورد تأیید سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای تهیه شده است، ادامه داد: قبل از هرگونه سفری اتوبوس از لحاظ فنی و راننده از جهت سلامت مورد تأیید راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد و وزارت آموزش‌وپرورش بدون بررسی شرایط تأیید مراکز قانونی، به هیچ عنوان از این اتوبوس‌ها استفاده نخواهد کرد. قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی خاطرنشان کرد: از ابتدای تابستان حدود هزار سفر اتوبوسی برای اردوهای مختلف آموزش‌وپرورش استفاده شده و حدود ٢٠‌ هزار نفر جابه‌جایی دانش‌آموز داشته‌ایم و این سانحه اولین اتفاق تلخ برای اردوهای آموزش‌وپرورش بوده است. 

وی ادامه داد: درحال‌حاضر ١٤ هزار دانش‌آموز در اردوهای تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی شرکت کرده‌اند و اردوی شیراز نیز آخرین اردوی امسال محسوب می‌شود. بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش قبل از رفتن به شهرستان داراب در پیامی توییتری همدردی خود را با خانواده دانش‌آموزان اعلام کرد. در این پیام آمده است: «پدرانه با خانواده‌های داغدار همدردم. همان ساعات اولیه دستورات لازم برای بررسی و پیگیری سریع وضعیت دانش‌آموزان هرمزگان را دادم و به داراب می‌روم».صادقی، دادستان شهرستان داراب، هم درباره آخرین پیگیری‌هایی که انجام داده است، گفت: در حادثه واژگونی اتوبوس که سحرگاه جمعه به وقوع پیوست، ٣٤ نفر از سرنشینان اتوبوس مجروح و ٩ نفر کشته شده‌اند. وی گفت: در میان کشته‌شدگان خانم فرهی سرپرست گروه و هفت نفر از دانش‌آموزان به نام‌های مهرنوش ناصری، مطهره دلاوری، مینا جمشیدی، شیدا امانی، شیوا مبینی، فاطمه صادقی‌نسب و زهرا زرنگار، شناسایی شده‌اند. نام حمید محبت‌بخش،کمک راننده اتوبوس، نیز در فهرست قربانیان این حادثه دیده می‌شود. 

صادقی با تصریح اینکه چهار دانش‌آموز مصدوم به سایر بیمارستان‌های استان از جمله شیراز اعزام شده‌اند، خاطرنشان کرد: تاکنون پلیس راه رسما علت حادثه را اعلام نکرده است. بر اساس گزارش‌های رسیده کل دانش‌آموزان اعزامی از استان هرمزگان ١٢٦ نفر بوده‌اند که اتوبوس واژگون‌شده حامل دانش‌آموزان میناب و رودان بوده است. پلیس داراب نیز اعلام کرد علت این حادثه در دست بررسی است. این اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی عضو تشکیلات سازمان دانش‌آموزی بود که با هدف شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند. 

بنا بر گفته شاهدان، اتوبوس ولوو و تقریبا نو بوده‌ و شرایط ایمنی مناسبی داشته است اما خواب‌آلودگی راننده باعث انحراف از جاده و واژگونی اتوبوس شده است. بدنه اتوبوس از سمت شاگرد به‌طور کامل مچاله شده و مأموران با جرثقیل لاشه اتوبوس را به گوشه‌ای از جاده حمل کردند. آن‌طور که دادگستری داراب گزارش داده‌ است، راننده اتوبوس زنده مانده و درحال‌حاضر به‌عنوان فرد خاطی بازداشت شده است و به محض اینکه وضعیت او مساعد شود، مورد بازجویی قرار خواهد گرفت. پلیس گزارش داده است به‌زودی کارشناسان علت قطعی حادثه را گزارش خواهند داد اما برآورد اولیه خواب‌آلودگی راننده بوده‌ است. به گزارش تابناک، فاطمه سعیدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به حرکت شبانه اتوبوس اعتراض کرد و گفت: چرا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که اتوبوس حامل دانش‌آموزان نیمه‌شب در جاده باشد؟ 
اگر وزارت آموزش‌وپرورش از صدور یک آیین‌نامه لازم‌الاجرا در این خصوص ناتوان است، نمایندگان مجلس آماده‌اند این موضوع را پیگیری کنند. باید سفر شبانه جاده‌ای در اردوهای دانش‌آموزی تعطیل شود. وی گفت: با وزیر آموزش‌وپرورش نیز به صورت تلفنی صحبت کردم و خواستم یک بار برای همیشه آیین‌نامه دقیق و جامع اردوهای دانش‌آموزی تدوین و هرگونه تخلف با مجازات جدی روبه‌رو شود. نمی‌شود که هر سال شاهد چنین حوادثی باشیم و همه‌چیز را به گردن جاده و خودرو بیندازیم. باید از هر امکانی که داریم استفاده کنیم تا شاهد چنین مصیبت‌هایی نباشیم. 

این در‌حالی‌است که گفته می‌شود اهالی شهرستان داراب با ابراز ناراحتی از حادثه پیش‌آمده از نبود امکانات کافی درمانی در این شهرستان گلایه‌مندند و معتقدند این موضوع خدمات‌رسانی ضعیف به حادثه‌دیدگان را پیش آورده است. ازاین‌رو آنها خواستار این هستند که همراه با وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر بهداشت نیز به منطقه سفر کند و ضمن رسیدگی جدی به مشکلات حادثه‌دیدگان از نزدیک کمبود امکانات شهرستان داراب را نیز ملاحظه کند. یکی از اهالی داراب به خبرنگار ما گفت: چند نفر از دانش‌آموزان به‌خاطر اینکه به‌موقع به آنها رسیدگی نشد، حالشان وخیم‌تر شد. این وضعیت نشان می‌دهد ما در شرایط خوبی نیستیم و باید امکانات بیشتری برای شهرمان داشته‌ باشیم. جاده ما حادثه‌خیز است و این اولین و آخرین اتفاق جاده‌ای این شهر نیست. اتوبوس‌ها هم در شب خیلی تردد دارند، چرا نباید امکانات به اندازه کافی باشد. مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش، در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به برخی انتقادات از جمله نبودن آیین‌نامه‌ای محکم و متقن برای اردوهای دانش‌آموزی گفت: آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی از قدمتی بالا برخوردار و در این سال‌ها نیز بارها مورد بازنگری قرار گرفته است. آیین‌نامه فعلی، آیین‌نامه پخته‌ای است که بسیاری از موارد، اعم از مسائل بهداشتی، ایمنی، امنیتی و حوادث غیرمنتظره در آن دیده شده است. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه هر آیین‌نامه‌ای ازسوی عده‌ای اجرا می‌شود، گفت: ممکن است آیین‌نامه کامل باشد، اما اجرا ناقص باشد یا ممکن است آیین‌نامه کامل و اجرا هم بی‌نقص باشد، اما همه‌چیز قابل پیش‌بینی و کنترل نباشد. در هر صورت بی‌انصافی است که بگوییم آیین‌نامه دقیق نیست، زیرا چندبار بازنگری شده و آنچه اکنون در حال اجراست، حاصل سال‌ها کار مطالعاتی و کارشناسی است و از پختگی لازم برخوردار است. فیض در پاسخ به اینکه آیا حرکت شبانه اتوبوس حامل دانش‌آموزان منع قانونی داشته است، گفت: حرکت در شب در یک دوره‌ای تخلف بوده، اما در آیین‌نامه جدید که حدود پنج‌سالی است اجرا می‌شود، حرکت در شب هم بلامانع اعلام شده، منتها با رعایت ضوابطی مانند تعداد رانندگان و مسائل فنی اتوبوس مانند چراغ و امکانات لازم که جوانب آن برعهده دستگاه‌های ذی‌ربط است. بررسی مسائل فنی وسیله حمل‌ونقل برعهده دستگاه‌های ذی‌ربط است. وی ادامه داد: آنچه برعهده ماست این است که با شرکت‌های مجاز جاده‌ای طرف قرارداد شویم. مسائل فنی و کارشناسی و همچنین رعایت ضوابط برعهده سایر دستگاه‌ها و شرکت‌هاست. 

فرمانده رئیس پلیس راه: راننده با سرعت مجاز حرکت کرده است

رئیس پلیس راه کشور علل احتمالی حادثه مرگ‌بار واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان فرزانه در داراب را تشریح کرد. سردار حمیدی دراین‌باره گفت: بررسی‌های اولیه نشان داد که سرعت اتوبوس کاملا مجاز بوده و بیش از سرعت مجاز منطقه تردد نکرده است و از آنجایی که راننده یک‌ساعت‌ونیم قبل پشت فرمان قرار گرفته بوده؛ برهمین‌اساس قاعدتا باید با آمادگی کامل رانندگی می‌کرده است. وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که راننده در صحنه ورود به حادثه و در آن لحظه بنا به دلایلی که هنوز برای ما مشخص نیست توجه کافی به جلو نداشته است، افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد ممکن است راننده خواب بوده باشد. وی افزود: متأسفانه اتوبوس با قرنیز پل برخورد کرده و از جاده خارج می‌شود، درحالی‌که جاده کفی است و قاعدتا نباید چنین حادثه‌ای رخ می‌داد، اما بررسی‌ها نشان داد که کشیدگی خودرو در حاشیه راه که به بغل خوابیده بوده، منجر به افزایش فوت و مجروح‌شدن سرنشینان شده است. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه عزیزان جان‌باخته و مصدومان حادثه همانند فرزندان ما هستند و ما پیگیر موضوع هستیم، عنوان کرد: اگر مقصر، دستگاه یا فردی باشد باید با وی برخورد قانونی صورت گیرد. ما به نمایندگی از خانواده‌های محترم پیگیر هستیم و آن را به سرانجام می‌رسانیم. همکاران ما در آموزش‌وپرورش و مقام عالی وزارت به نمایندگی از خانواده‌های جان‌باختگان تا آخرین مراحل پیگیر خواهند بود تا مقصر شناسایی شود. 



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها