کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گل‌های بامبو و بونسای آلوده‌اند؟


کد خبر : ۳۹۹۴۲پنجشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸:۴۳۶۰۶۹ بازدید

رییس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد به دلیل آلودگی‌های متعدد و خطرناکی که گل‌های زینتی مانند بن‌سای و بامبو از کشورهایی مانند چین و تایلند ...
گل‌های بامبو و بونسای آلوده‌اند؟گل‌های بامبو و بونسای آلوده‌اند؟

رییس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد به دلیل آلودگی‌های متعدد و خطرناکی که گل‌های زینتی مانند بن‌سای و بامبو از کشورهایی مانند چین و تایلند داشتند و با وجود تذکرات فراوان و بازگشت محموله آن‌ها، اصلاحی در روند تجارت خود با ایران اعمال نکردند، از دو سال گذشته واردات این گل‌ها ممنوع شدند اما همچنان شاهد عرضه و خرید و فروش آن‌ها در بازار هستیم.

محمدعلی باغستانی میبدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از حدود دو سال گذشته هیچ گونه مجوزی برای واردات رسمی گل "بونسای" و "لاکی بامبو" صادر نشده است، چرا که این گونه از گیاهان زینتی که پیش از این از کشورهایی مانند چین و تایلند به ایران وارد می‌شد، آلودگی‌ و آفت‌های نباتی خطرناکی داشتند که به عنوان مثال می‌توان به آفت فوزاریوم در گل بن‌سای چینی اشاره کرد. با وجود تذکرات و مکاتبات فراوان با طرف چینی و تایلندی، آن‌ها حاضر نشدند که محموله‌های خود را پیش از ارسال به ایران و تحویل دادن به تاجران ایرانی از این نظر اصلاح کنند، بنابراین از دو سال گذشته واردات این نوع گیاهان زینتی ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: هر گل بونسای و بامبویی که در بازار وجود دارد قاچاق محسوب می‌شود که البته یکی از دلایل واردات این‌ گل‌های آلوده در گذشته، برخی تاجران ایرانی هستند که به دنبال محصول بی‌کیفیت و ارزان قیمت هستند، چرا که این نوع گل از چین به کشورهای بسیاری صادر می‌شود و می‌توان به جای گل‌های آلوده ته گلخانه‌های چین، نمونه‌های باکیفیت‌تر آن را وارد کرد.

رییس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه از زمان اعلام ممنوعیت واردات گل بونسای از چین و لاکی بامبو از تایلند، از کشورهای همسایه آن‌ها نیز واردات گل آلوده صورت گرفت، اضافه کرد: در ادامه با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که گل‌هایی که از همسایه‌های چین و تایلند به ایران صادر می‌شد، همان گل‌های آلوده این دو کشور بودند که از طریق این کشورها به ایران می‌آمد. در نهایت واردات بونسای از ۱۰ کشور ممنوع شد و پس از آن هیچ درخواستی برای واردات این گل از کشورهای دیگر نداشتیم که این نشان می‌دهد برخی به دنبال واردات این نوع گیاهان زینتی به صورت سالم و کیفی‌تر نیستند، چرا که قیمت آن‌ها بالاتر است و صرفه اقتصادی برایشان ندارد.

باغستانی تصریح کرد: مذاکرات بسیاری با طرف‌های چینی و تایلندی صورت گرفته که می‌توان به جلسات متعدد با آن‌ها و جلسه‌ای که در دفتر امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، اشاره کرد، اما به نظر می‌رسد برای آن‌ها نیز این مسئله اهمیتی نداشت، بنابراین مجبور به اعلام ممنوعیت واردات این گیاهان زینتی شدیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها