کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دزدی که نفس دزفولی ها را به شماره انداخت


کد خبر : ۳۹۶۵۹دوشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰:۵۲۱۵۸۵ بازدید

با نشت گاز کلر از سیلندر یک تنی درشهرستان دزفول و انتشار گاز در فضای شهر، بیش از470 نفر دچار مسمومیت شدند و با بسیج نیروهای ...

گروه حوادث- با نشت گاز کلر از سیلندر یک تنی درشهرستان دزفول و انتشار گاز در فضای شهر، بیش از470 نفر دچار مسمومیت شدند و با بسیج نیروهای امداد، آتش‌نشانی و پلیس مناطقی از شهر دزفول به خاطر پراکنده شدن گاز کلر و ایجاد هوای مسموم از شهروندان تخلیه شد.این درحالی است که برخی گزارش‌ها ازعلت وقوع این حادثه به دلیل سرقت حکایت دارد.

پس از آلوده شدن نقاط مختلف فضای شهر، آمبولانس‌های اورژانس آژیرکشان به راه افتادند تا مردمی را که در خیابان‌ها و مغازه‌های اطراف در اثر استنشاق هوای آلوده به گاز دچار مسمومیت و مشکلات تنفسی شده بودند به مراکز درمانی انتقال دهند.

ساعت 21شنبه شب بود که شهروندان دزفولی با احساس تهوع و سرگیجه ناشی از حادثه نشت گاز در اطراف میدان رودبند و پل سوم به مراکز درمانی و آتش‌نشانی خبر از مسمومیت هوای شهر دادند که علاوه بر مأموران آتش‌نشانی نیروهای امداد هلال احمر، اورژانس 115، بهداشت، بسیج، نیروی انتظامی، شهرداری و نیز آمبولانس‌های ارتش در محل حادثه مستقر شدند و پارک ساحلی و اطراف آن تخلیه شد.با وجودی که همچنان بوی گاز کلر در فضای اطراف محل حادثه به مشام می‌رسید مأموران آتش‌نشانی تلاش کردند تا آلودگی را مهار کنند.ضمناً نیروی انتظامی نیز برای سرعت دادن به عملکرد مأموران امدادی و آتش‌نشانی، مسیرهای ورودی به محل حادثه نشت گاز در مجاورت پل سوم دزفول را هم مسدود کردند.

سرهنگ علی الهامی فرمانده انتظامی دزفول که در محل حادثه حضور داشت برای تسریع در انجام عملیات مهار آلودگی از شهروندان خواست از تردد در خیابان‌های اطراف محل حادثه خودداری کنند تا اینکه درجریان عملیات، اونیزبه دلیل مشکل تنفسی ناشی از نشت گاز کلر با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد.به دنبال این واقعه، بیش از270 تن از شهروندان دزفولی هنگام رفت و آمد در محدوده اطراف پل سوم، میدان مادر و پارک ساحلی بر اثر استنشاق گاز کلر دچار مسمومیت شدند و به خاطر این مسمومیت جمعی همه بیمارستانهای شهر به حال آماده باش درآمدند.به گفته شهروندان، شدت گاز پخش شده در هوا به حدی بود که در همان نخستین لحظات، تنفس را برای مردم در این مناطق مشکل کرد ودهها نفر از شهروندان از اورژانس درخواست کمک کردند که رفته رفته بر تعداد مسموم شدگان افزوده شد. معاون فرمانداری دزفول دراین باره گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده مقداری گاز کلر از انبار شرکت آبیاری قدیم دزفول که در محدوده بین پل سوم و میدان مادر قرار دارد در شهر نشت کرد.در پی این حادثه، مأموران آتش‌نشانی برای کنترل آلودگی و پاکسازی منطقه به محل حادثه اعزام شدند و کارشناسان محیط زیست نیز برای بررسی دقیق و تأیید رفع آلودگی در منطقه حضور دارند.عیسی‌زاده اظهارداشت: گاز کلر در غلظت‌های بالا مانند آنچه در حوادث صنعتی اتفاق می‌افتد، ممکن است سبب تخریب بافت‌های مخاطی راههای تنفسی افراد شود.

آماده باش مراکز درمانی شهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز گفت: بر اثر نشت گاز کلربیش از470 شهروند دزفولی دچار مشکلات تنفسی و مسمومیت شدند که تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این شهر بــــــه حالت آماده باش درآمدند وبه ارائه خدمات درمانی به افراد مسموم پرداختند.ضمناً افرادی که بر اثر نشت گاز کلر دچار مشکل تنفسی شدند در مراکز درمانی این شهرستان تحت درمان قرارگرفتند ولی هیچ‌کدام مشکل جدی ندارند و فقط دچار مشکل تنفسی شده‌اند که در بخش اورژانس تحت درمان هستند.دکتر پریداراظهارکرد: مراکز درمانی و بیمارستانی و نیز اورژانس دزفول با تمام ظرفیت در حال امداد‌رسانی به مصدومان این حادثه هستند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: تا ساعت ۱۱ صبح یکشنبه، تعداد حادثه دیدگان نشت گاز دزفول به 470 نفر رسید.در میان افرادی که به بیمارستان منتقل شده‌اند، تنها سه نفر از حادثه دیدگان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و تحت درمان هستند. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول تحقیق درباره مرگ مردی 50 ساله که گفته می‌شود به دلیل استنشاق گاز کلرجان باخته نیز همچنان در دست بررسی است. تعدادی از مسئولان شهرستان دزفول از جمله شهردار، فرمانده انتظامی، مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و رئیس جمعیت هلال احمر دزفول و نیز تعدادی از مأموران آتش‌نشانی هم جزو مصدومان این حادثه هستند که آنان نیز از بیمارستان مرخص شدند.

سیلندر یک تنی عامل انتشار گاز کلر

مدیر امور آب و فاضلاب دزفول با بیان اینکه حادثه نشت گاز کلر هیچ ارتباطی با تأسیسات آبرسانی شبکه تصفیه آب دزفول نداشته و گاز کلر از یک سیلندر یک تنی نشت کرده است که بر اثر نشت گاز کلر در انبار تأسیسات شرکت سهامی آبیاری قدیمی دزفول (آبفا)  بیش از 470 نفر مسموم شده‌اند.حادثه نشت گاز کلر در دزفول ساعت یک بامداد پس از چهار ساعت تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی مهار شد و طبق بررسی سه عدد سیلندر گاز یک تنی در انبار نگهداری می‌شد که یکی از این سیلندرها به وزن یک تن نشت کرده است.وی اظهار داشت: این سیلندر‌ها مربوط به حدود 40 سال پیش بوده که متأسفانه اقدامی برای نابود کردن آنها نشده است.وی تأکید کرد در پی این حادثه شایعه‌ای مبنی بر آلودگی آب آشامیدنی و آب رودخانه دز منتشر شد که این اخبار به هیچ عنوان صحت ندارد.

«برفر» تأکید کرد: شرکت سهامی آب قدیم (آب خام) دزفول مجزا از مجموعه آبفا دزفول بوده و حادثه نشت گاز کلر در فاصله نزدیک به تأسیسات آب آشامیدنی رخ نداده و نشت گاز کلر باعث آلودگی آب آشامیدنی یا رودخانه دز نشده است.

تحقیق درباره نشت گاز

فرماندار دزفول پس از مهار نشت گاز کلر اعلام کرد بررسی‌های مقدماتی نشان می‌دهد که عوامل انسانی در این حادثه دخیل بوده است.

حبیب‌الله آصفی گفت: تعدادی از افراد معتاد و ولگرد در منطقه محل نشت گاز تردد می‌کردند و پیش‌بینی اولیه ما بر این است که یکی از این افراد احتمالاً کپسول‌های گاز کلر را دستکاری کرده است.فرماندار دزفول  در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت افراد مرتبط با این حادثه گفت: تاکنون کسی بازداشت نشده ولی تحقیقات وسیع در این باره آغاز شده است.

علت نشت گاز چه بود؟

فرماندار دزفول درباره جزییات این حادثه گفت: پس از پنج ساعت تلاش و کوشش و حوالی ساعت ۱:۱۵ بامداد یکشنبه، محل نشت گاز کلر کپسولهای واقع در کاشفیه دزفول کنترل و مهارشد.حبیب‌الله آصفی گفت: بررسی اولیه نشان می‌دهد که یک کپسول یک تنی حاوی گاز کلر در منطقه بوده که برخی افراد به هوای سرقت، باعث آسیب به آن شده بودند.  فرماندار دزفول اعلام کرد: اقدام به سرقت شیر سیلندر گاز کلر از سوی یک فرد علت نشت گاز در شهر و ایجاد مشکل تنفسی برای شهروندان دزفول بوده است.وی افزود:طبق شواهد و ظواهر فرد سارق قصد سرقت شیر سیلندر گاز کلر را داشته که به علت نشت گاز فرار کرده و باعث پخش گاز در فضای وسیعی از منطقه شده است.دادستان عمومی و انقلاب دزفول نیز گفت:حادثه نشت گاز کلر در دزفول در دستگاه قضایی در دست بررسی و پیگیری بوده و پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده است.
وی اظهار داشت:طبق شواهد و با توجه به اینکه شیر سیلندر گاز کلر مفقود شده است احتمال می‌رود فردی به قصد سرقت اقدام به باز کردن شیر سیلندر کرده که این امر موجب نشت گاز و ایجاد مشکل برای شهروندان شده است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها