کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آزمایش رانندگی با نسل چهارم مرسدس Cکلاس


کد خبر : ۳۹۵۷پنجشنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰:۵۴۸۳۴۳ بازدید

علاقه به ماشین‌های اسپرت شاید برخی اوقات منجر به خرید خودروهای اسپرت نیز می‌شود. کابین تنگ، معمولاً دودرب، سیستم فنربندی خشک و چندین مورد مشابه دیگر خصوصیات این‌گونه خودروها هستند ...
آزمایش رانندگی با نسل چهارم مرسدس Cکلاسآزمایش رانندگی با نسل چهارم مرسدس Cکلاس

دنیای خودرو : خصوصیاتی که برای خانواده اصلاً مناسب و خوشایند نیست. مشکل کار زمانی است که افراد ماشین‌باز خانواده دوست می‌خواهند خودرویی بخرند که هم رفاه خانواده را تأمین کرده باشند و هم به میل باطنیشان عمل کنند. اگر این خواسته چندین سال پیش مطرح می‌شد تنها پاسخ آن خرید دو خودرو یکی اسپرت و دیگری خانوادگی بود که انجام این کار برای هر فردی مقدور نبود. اما امروزه کمپانی‌های خودرویی درصدد تولید خودروهایی هستند که به این نیاز پاسخ بهتری بدهند. خودروهایی که چهاردرب داشته باشند و فضا برای حداقل چهار نفر را تأمین کنند، از سیستم تعلیق نرمی سود ببرند و در عین حال دارای ظاهر و خصوصیات اسپرت باشند. از جمله خودروهایی که برای پاسخ به این نیاز تولید شده‌اند می‌توان به BMW سری ۳ سدان، کادیلاک CTS، مرسدس‌بنز Cکلاس و … اشاره کرد.

مرسدس‌بنز ۱۹۰ که با کد W201 شناخته می‌شود و از سال ۱۹۸۲ تا سال ۱۹۹۳ تولید شد اما در سال ۱۹۹۳ نام Cکلاس برای کد W202 انتخاب شد. بنابراین Cکلاس را می‌توان نسل بعدی مرسدس‌بنز ۱۹۰ دانست. نسل دوم این خودرو از سال ۱۹۹۳ به مدت ۷ سال بر روی خط تولید قرار گرفت. نسل اول و دوم Cکلاس دارای ظاهری باوقار و شبیه به هم بودند. در سال ۲۰۰۰ نسل سوم این خودرو راهی خیابان‌ها شد. اکنون دیگر خبری از آن وقار و متانت سابق نیست و چشمانش از شیطنت برق می‌زد. این نسل با کد W203 شناخته می‌شود. طراحی Cکلاس مانند دیگر مدل‌های مرسدس‌بنز با ورود به سال ۲۰۰۰ میلادی دگرگون شد. دو چراغ گرد در جلو جایگزین چراغ‌های چهار گوش بزرگ شده بود. طرحی که در بسیاری از مدل‌های این کمپانی در آن زمان به چشم می‌خورد. این نسل از Cکلاس به همراه برادرش Eکلاس در ناوگان پلیس کشورمان نیز مورد استفاده قرار گرفت که در میان مردم به الگانس شهرت دارد!

در سال ۲۰۰۷ نسل چهارم Cکلاس با کد W204 رونمایی و سپس تولید شد. طراحی این نسل دوباره از خطوط گرد و منحنی فاصله گرفته بود. کمپانی مرسدس‌بنز در سال ۲۰۱۱ فیس‌لیفت W204 را معرفی کرد. C کلاس مورد بحث ما مربوط به فیس‌لیفت W204 بوده و متعلق به سال ۲۰۱۲ است. چندی پیش نسل پنجم این خودرو با کد W205 توسط کمپانی مرسدس‌بنز رونمایی شد تا به شایعه‌های پیرامون خود پایان دهد. Cکلاس ۲۰۱۴ که شباهت زیادی به Sکلاس جدید دارد، انگارتی شرت آدیداس خود را درآورده و کت و شلوار آرمانی به تن کرده است!

یک فیسلیفت قابل قبول

Cکلاس موردنظر نسبت به مدل قبلی خود خیلی زیباتر و اسپرت‌تر به نظر می‌رسد. این در حالی است که تغییراتش نسبت به مدل قبلی خیلی کم بوده و همین تغییرات کم ظاهر خشک مدل قبلی را به ظاهر عضلانی تبدیل کرده است. عمده این تغییرات در قسمت جلوی خودرو انجام گرفته و شامل چراغ‌های جلو، چراغ‌های مه‌شکن جلو به همراه تغییرات جزیی در سپر، آینه‌های بغل، لامپ چراغ‌های عقب و … می‌شود. خطوط ملایم روی کاپوت و بدنه در کنار برآمدگی‌های خوش فرم اطراف رکاب‌ها و سپر جلو و عقب ظاهری جذاب و اسپرتی برای Cکلاس رقم زده است. جلوپنجره بزرگ در کنار هواکش‌های متعدد و بزرگ روی سپر جلو رانندگان خودروی جلویی را به وحشت می‌اندازد. همچنین دیفیوزر زیر سپر عقب در کنار اگزوزهای چهار گوش دوبل خارج شده از طرفین سپر ابهت خاصی به نمای عقب خودرو بخشیده است. اما افسوس که زیر این همه ابهت کاذب تنها یک پیشرانه ۱٫۸ لیتری قرار دارد! زیرا C200 موردنظر در برخی قسمت‌ها از کیت بدنه C350 و AMG سود می‌برد.

اما تحولات داخل کابین بیشتر بوده و طراحی کلی داشبورد متحول شده است. مانیتور ثابت جایگزین مانیتور متحرک مدل قبلی شده و مانند بنز Sکلاس، به همراه صفحه کیلومترشمار زیر یک سایبان یکپارچه قرار گرفته است. همچنین نشانگرهای صفحه کیلومترشمار نیز از حالت تخت به حالت فرو رفته تغییر شکل داده‌اند. تغییر فرم دریچه‌های تهویه هوا، غربیلک فرمان، قسمت سیستم صوتی و … از دیگر تحولات داخل کابین Cکلاس نسبت به مدل‌های پایین‌تر است. فضا برای سرنشینان جلو کاملاً مناسب بوده و صندلی‌های جلو سرنشینان را به خوبی در برمی‌گیرد. اما همان طور که از ظاهر خودرو مشخص است فضا برای سرنشینان عقب به خصوص در قسمت زانو کمی محدود است. در حالت کلی Cکلاس برای خانواده‌هایی مناسب است که تنها دو بچه دارند. از امکانات این اشتوتگارتی می‌توان به پرده برقی عقب، نویگیشن، دستور صوتی، سیستم صوتی با چنجر شش‌تایی، سیستم اتصال با بلوتوث، پورت USB و AUX، کروز کنترل، سقف پانوراما، آیینه وسط حساس به شدت نور، آینه‌های بغل برقی و دارای گرمکن، سیستم روشن و خاموش خودرو بدون کلید، گرمکن و سرد کن صندلی‌های جلو و … اشاره کرد.

بیشفرمانی جایگزین کم فرمانی!

با توجه به تجربه‌ای که از رانندگی با مدل قبلی (۲۰۰۹) C200 داشتم. مدل ۲۰۰۹ مشکل کم  فرمانی داشت. یعنی هر وقت که با سرعت نسبتاً زیاد وارد پیچ می‌شدم خودرو میل به فرمان‌پذیری از خود نشان نمی‌داد و با وجود چرخاندن فرمان، خودرو سعی بر طی مسیر مستقیم داشت. و در این حالت هر چه سرعت بیشتر می‌شد فرمان‌پذیری خودروی مورد نظر کاهش می‌یافت. اما در مدل جدیدی که مورد بحث ماست این مشکل رفع شده است. در زمان تست وقتی با سرعت زیاد وارد پیچ شدم ابتدا انتظار داشتم که خودرو دچار کم فرمانی شود اما این اتفاق رخ نداد و در عوض قسمت عقب خودرو به بیرون منحرف می‌شد. چون از قبل انتظار بیش فرمانی را نداشتم مجبور به توقف و شروع دوباره شدم. اکنون C200 جدید بر سر پیچ‌ها مانند مدل قبل سرکش نبوده و قسمت عقب بیشتر میل به انحراف دارد. در این مدت که C200 در حالت اسپرت قرار داشت تعویض‌دنده معمولاً در ۶۰۰۰ دور در دقیقه انجام می‌شد. اما با تغییر حالت رانندگی از S (اسپرت) به E (اقتصادی) اکنون در دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه شاهد تعویض دنده هستیم. رانندگی با این خودروی اسپرت خانوادگی لذت‌بخش بود اما به گفته مالک خودرو به دلیل استفاده از تکنولوژی بالا در ساخت این خودرو در صورت خراب شدن قسمت‌های برقی خودرو هزینه‌های تعمیر آن بسیار بالاست. همچنین مصرف سوخت C200 در شهر در حالت اقتصادی توسط کامپیوتر سفری آن ۹٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شد. در حالی که در حالت اسپرت مصرف سوخت حتی به ۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز می‌رسید! از دیگر مشکلات C200 می‌توان به دید محدود عقب اشاره کرد. البته این مشکل توسط سنسورهای مختلفی که در دور تا دور خودرو تعبیه شده‌اند حل شده است.

زیر سایه بامو  320i

مرسدس‌بنز C200 یک رقیب سر سخت در بازار ایران دارد. این جمله را می‌خوانیم اولین عبارتی که به ذهنمان می‌رسد BMW است. بله درست حدس زدید BMW 320iF30 رقیب سرسخت C200 در کشورمان است. تاریخ ساخت اولین سری ۳ سدان با بنز Cکلاس مشترک است. بنابراین هر دو از قدمت و اصالتی برابر برخوردارند. این در حالی است که سری ۳ سدان از تجربیات زیاد برادر دوقلوی خود یعنی سری ۳ کوپه سود می‌برد و این امتیازی مثبت برای سری ۳ سدان در برابر Cکلاس است. C200 دارای یک پیشرانه ۱۷۹۶ سی‌سی چهار سیلندر است.  این پیشرانه ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که توسط گیربکس هفت سرعته به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. حداکثر سرعت C200 237 کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۷٫۸ ثانیه است و اما در آن سوی میدان ب‌ام‌و ۳۲۰i به یک پیشرانه ۱۹۹۷ سی‌سی چهار سیلندر تویین توربو مسلح است. پیشرانه‌ای که قدرت و گشتاوری برابر با C200 را تولید می‌کند و توسط گیربکس ۸ سرعته به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. ۳۲۰I به کمک این پیشرانه صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در عرض ۷٫۳ ثانیه می‌پیماید و این سرعت تا ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت ادامه پیدا می‌کند. C200 در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶٫۶ لیتر بنزین مصرف کرده و ۱۶۸ گرم گاز CO2 تولید می‌کند. این در حالی است که ۳۲۰i در هر ۱۰۰ کیلومتر مربع ۶ لیتر بنزین مصرف کرده و ۱۳۸ گرم گاز CO2 تولید می‌کند. بنابراین مصرف سوخت ب‌ام‌و ۳۲۰i کمتر بوده و کمتر گاز دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. قیمت بنز C200 در بازار ایران ۲۵۰ میلیون تومان بوده اما ب‌ام‌و ۳۲۰i با ۲۳۵ میلیون تومان حدود ۱۵ میلیون تومان از بنز C200 ارزان‌تر است. بنابراین اگر شما ب‌ام‌و ۳۲۰i  بخرید علاوه بر این که ۱۵ میلیون تومان صرفه‌جویی کرده‌اید، صاحب یک خودرویی می‌شوید که ظاهرش ازC200 زیباتر بوده و تعدادش هم به مراتب از C200 در سطح شهر کمتر است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها