کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فائزه هاشمی: فشارهایی که بر پدر بود بعداز فوت ایشان به ما ارث رسید


کد خبر : ۳۹۵۱۶پنجشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۵۴۹۷۳ بازدید

یکی از معضلات ما این است که مردم فکر می‌کنند بعداز فوت پدر، همه با ما خوب و مهربان هستند ولي اين‌گونه نيست و بعد عید، چهار ...

یکی از معضلات ما این است که مردم فکر می‌کنند بعداز فوت پدر، همه با ما خوب و مهربان هستند ولي اين‌گونه نيست و بعد عید، چهار نفر از خانواده ممنوع‌الخروج شده اند.اين‌روزها برای من بیشتر از فیش آب، برق و تلفن، احضاریه آمده است ولي وقتي مراجعه می کنیم به ما می‌گویند اشتباه شده است.بعد از رحلت پدر، مشکلات اين‌ چنيني فراوان است.حتي به خانه ما در خارج از تهران تحت عنوان آنكه به دنبال اتباع بیگانه‌ می‌گردیم، حمله کردند.

به نوشته روزنامه قانون، فائزه هاشمی، فرزند آیت ا… هاشمی را ایرانیان و به خصوص دختران و زنان نواندیش جامعه اسلامی ایران به خوبی می شناسند.

او مقتضیات زمان را تابعی از اسلام می‌داند و دغدغه اش رهایی جامعه از قید و بندهایی است که عده ای حرکت زمان را درک نکرده و ناگزیر در پشت آن قید و بندها و فرمان به دست، جامعه را در گل و لایی هدایت کرده اند ولي آن گل و لای، زیبنده جامعه اکنون ایران اسلامی نیست. او بانوان را مظهر وفاداری و توسعه جامعه می‌داند و اجبار به رخوت و سستی این قشر اثرگذار را برنمی‌تابد و گاهی با سکوت و گاهی با فریاد، مطالبات دختران و زنان جامعه ایران را خواستار است. البته او تاوان فریادهایش را داده است، زندان را تجربه کرده و آن را بازتولیدی برای نگاه پیشین خود می داند.

فائزه، مظهر بانوی شرقی است چرا که فلسفه زیستن و دیدگاه سیاسی اش را از شرق آموخته‌است. او زايیده شرایط نیست بلکه شرایط ساز است و به همین دلیل، حرف‌های این بانوی پرسروصدا و پر جنب و جوش را قابل تامل می دانند چرا که او یک زن ایرانی دغدغه‌مند است! دغدغه‌هایی که اگر حل نشود نیمی از جامعه در تاریکی فرو می‌رود؛بي‌شك تاریکی، تاریکی می زاید! ایران اسلامی برای آینده ای باشکوه‌تر، احتیاج به روشنایی تمام و کمال دارد و کلید این روشنایی در دست بانوان امروز ایران اسلامی است. فائزه هاشمی، دعوت روزنامه «قانون» را پذیرفت تا در يك روز تابستانی میهمان ما شود و پاسخگوی سئوالات باشد. متن كامل گفت‌و‌گو را در ادامه مي‌خوانيد.

اوضاع بعد از فوت پدر چگونه پیش می‌رود؟

یکی از معضلات ما این است که مردم فکر می‌کنند بعداز فوت پدر، همه با ما خوب و مهربان هستند ولي اين‌گونه نيست و بعد عید، چهار نفر از خانواده ممنوع‌الخروج شده اند.اين‌روزها برای من بیشتر از فیش آب، برق و تلفن، احضاریه آمده است ولي وقتي مراجعه می کنیم به ما می‌گویند اشتباه شده است.بعد از رحلت پدر، مشکلات اين‌ چنيني فراوان است.حتي به خانه ما در خارج از تهران تحت عنوان آنكه به دنبال اتباع بیگانه‌ می‌گردیم، حمله کردند.

چرا شایعات در خصوص شما فراوان است؟

نمی دانم ولي بگذار نکاتی را بگویم. بعد از فوت پدر از قول من نقل کردند که بابا را کشتند! یا اینکه فائزه می خواهد مهاجرت کند، اما دروغ بود. انسان در کشور خودش هویت دارد و در هر جای دنیا که باشی یک بیگانه هستی. از طرف ديگر شایعه کردند فائزه به همراه مادرش در سفر به لندن با یک شیخ عرب ملاقات و مشکل نفت را حل کرده است در صورتي كه خواهرم با مادرم رفته بود. بیشتر شایعات در خصوص من امنیتی است.

البته اگر قدرت اين را داشته باشيد مشكل نفت را حل كنيد، بسيار خوب است.

اگر این‌گونه باشد که افتخار می کنم. گفتني است زمانی که احمدی نژاد به قدرت رسيد، فوتبال ملی تعلیق شد. در آن شرایط انگلیس بودم، با توجه به ارتباطاتی که با شیخ احمد کویتی(عضو شورای فیفا) داشتیم از ایران زنگ زدند و من نيز به دلیل اینکه تیم ملی ایران جزو منافع ملی است براي رفع مشكل به شیخ احمد زنگ زدم و تا شب تعلیق برداشته‌شد. در آن زمان كه دوره احمدي‌نژاد بود از رابطه‌مان براي حل مشكلات كشور استفاده كرديم؛ در حال حاضر نيز اگر كمكي از دست‌مان بربيايد انجام مي‌دهيم.

در سخنان‌تان از ممنوع‌الخروجي گفتيد، دليل اين اتفاق چيست؟

یک نهاد امنیتی از من گزارشی به دادستانی فرستاده است که فائزه در دادگاه‌هایش شرکت نمی‌کند يا مي‌گويند من با برخي سفراي كشورهاي اروپايي ملاقات مي‌كنم. گويي واهمه وجود دارد كه ما از كشور برويم و متاسفانه چنین شایعاتی از ابتدای انقلاب به وجود آمده است.البته متاسفانه نمي‌دانم به چه علت پسرم را نیز ممنوع الخروج کرده اند که جای تعجب دارد!

شايعه‌سازي‌ها چه هدفي را دنبال مي‌كند؟

شاید من یک پروژه باشم. اول شایعات را می سازند و سپس بهره برداری می کنند! به عبارتی من یک سوژه امنیتی هستم. دوست دارم بیشتر روی من تحقيق کنند تا بفهمند که هیچ مساله‌اي نمی توانند استخراج کنند. مانند داستان ملانصرالدین است كه به دروغ شایعه می‌کند نذری می‌دهند و می‌بیند که مردم می روند و سپس خودش می گوید نکند راست باشد و به همین دلیل به دنبال مردم می دود! اکنون نیز همین‌گونه است. البته اینچنین کارها غیر اسلامی و غیرقانونی است.

با فوت پدر، جايگاه خانواده آيت‌ا...‌هاشمي امروز كجاست؟

ما جای قبلی هستیم، فرقی برای ما نکرده است. یاسر تعبیر خوبی پس از فوت بابا دارد و آن اینکه می‌گوید ما یک موهبت مهم از پدر به ارث بردیم و آن محبت مردم است. البته فشارهایی که بر پدر بود بعد فوت ایشان به ما ارث رسیده است. پدر نمي‌گذاشت فشارهايي كه آن دوران بر او وارد مي‌شد به ما انتقال پيدا كند ولي امروز آن‌ها را مستقيم درك مي‌كنيم.

برادر شما(محسن) در برنامه دست خط به نوعي بيان كرد كه از همه فرزندان عاقل‌تر است،شما اين موضوع را قبول داريد؟

محسن رویه محافظه‌کارانه دارد برای همین می‌گوید من عاقل هستم. محسن تغییر موضع نداده و همیشه همين‌گونه بوده است. خانواده هاشمی انواع و اقسام دارد، بعضی ها فکر می کنند ما تقسیم کار کردیم در صورتی که به طور طبیعی این‌گونه هستیم.

برخی مدعي هستند اگر محسن هاشمی در لیست امید نبود، رای نمی‌آورد، اين ادعا را قبول داريد؟

دامن زدن به این اظهارات را به صلاح نمی دانم.ما لیست مشترک ارائه دادیم و کنار هم ایستاده‌ایم و اين بسیار مهم است که با تدبیر، این مرحله را پشت سر بگذاریم.به نظر، بايد ايرادها را بزرگان اصلاحات حل کنند. البته اگر محسن فقط به خاطر لیست امید رای آورده است پس چرا او را سرلیست قرار دادند؟! اختلاف رای محسن با نفر بعدی بيانگر حقيقت است. محسن یک مولفه‌اي متفاوت با بقیه داشته است که یک میلیون و هشتصد هزار رای آورده است اما مهم این است که همگی در كنار يكديگر پیروز شدیم.

برادرتان در این خصوص صحبتي نمي‌كنند؟

محسن همیشه می‌گوید سه عامل نام بابا، سابقه مدیریتی و در لیست امید قرار گرفتن باعث رای آوری من شد.

چه توصیه ای به منتخبان شوراي شهر پنجم دارید؟

نباید اتفاقات شوراي شهر اول تکرار شود. اين دوستان، افراد متخصصی هستند و کسی نيز نمی‌تواند موضوعي را به شورا تحمیل کند.ما شهرداری می‌خواهیم که در آينده، کسی صد رحمت به قالیباف نگوید.

برخي مدعي شده اند كه اين شورا مدفن اصلاحات است؟اين ادعا را قبول داريد؟

اگر دوستان مسیر اختلاف را ادامه دهند ممکن است شرایط به گونه ای شود که اين حرف محقق شود، اگر انتخاب شهردار بر اساس صلاحیت و تخصص نباشد و اگر اظهارات نامناسبي که اصلاح طلب ها به يكديگر نسبت می دهند، ادامه پیدا کند، ممکن است اين اتفاق بيفتد. باید قوی‌ترین نتیجه را از خود بر جای بگذاریم. همواره اختلافات بعد از پیروزی ها حادث می شود، مردم با اصلاح طلبان پیمان اخوت نبسته اند، باید به گونه ای عمل كنيم كه به مردم در ادامه اصرار نکنیم که بیایند رای بدهند.

حضور آيت‌ا...‌هاشمي اختلافات را كمتر مي‌كرد؟

پدر همواره آينده را می دید اما یقین دارم که این اختلافات فعلی ایجاد نمی شد. فقدان آیت ا... را اینجا احساس می کنم.

خود برادرتان دوست دارد که شهردار شود؟

محسن یک میلیون و هشتصد هزار رای آورد که پدر نیز در زمان حیات، این رای را نیاورده است. محسن دنبال شهردار شدن نيست. او نیز مثل پدر نگاه راهبردي داشته و اطمینان دارد که تندروی و کندروی بلای جان توسعه کشور است. محسن اعتقاد دارد که گاهی باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب از بسیاری خواسته ها صرف نظر کرد چرا که شرایط حساس امروز تدبیری اعتدال گرایانه و اصلاح گرایانه را طلب می‌کند.

شما دوست دارید که برادرتان شهردار شود؟

من احساس می کنم که مردم یک میلیون و هشتصد هزار رای دادند که محسن شهردار شود چرا که محسن نحوه تعامل با قدرت و پیدا و پنهان آن را می داند و مهم‌تر اینکه می‌داند باید با چه سرعتی شتاب گرفت.

نظر شما در رابطه با تغيير و تحولات دانشگاه آزاد چيست؟

باید ابتدا فلسفه وجودی دانشگاه آزاد را بدانیم و سپس طبق این فلسفه، روند اتفاقات را بررسی کنیم. ولایتی زماني كه روي‌كار آمد دست به تغییرات زد که با فلسفه وجودی دانشگاه آزاد همخوانی ندارد.

بعد از انتصاب فرهاد رهبر به عنوان ريیس دانشگاه آزاد، جاسبی از ولایتی خوشحال‌تر بود، در این خصوص نظری ندارید؟

گاهی اوقات شرایط زمانی و مکانی به گونه ای است که انسان ها رفتارهای متفاوتی را بروز می دهند و چنین مسائلی طبیعی است چرا که آدم ها با يكديگر متفاوت هستند.جاسبی، محمدیان و ولایتی نامه‌ای تنظیم کردند که بعد از فوت آیت ا... هاشمی، آيین نامه و اساسنامه دانشگاه آزاد پیش بینی نکرده که چگونه ريیس هیات امنا را انتخاب کنیم ولي این نامه را ناطق، حسن خمینی و میرزاده امضا نکردند.

به نظر شما ناطق‌نوري و حسن خمینی نمي‌توانستند در خصوص مسائل دانشگاه آزاد قوی‌تر عمل کنند؟

ناطق که استعفا داده بود و سید حسن نيز نامه ای به روحانی نوشت که ایشان جواب نداد! این دو نفر صاحب رای موثر نیستند و بهتر است بگویم رای ندارند.

در خصوص اخراج برخی کارکنان روزنامه فرهنگیان دانشگاه آزاد چه نظری دارید؟

موضوع هاشمی زدایی چندین سال مي‌شود که کلید خورده است. در رابطه با اخراج خبرنگاران روزنامه فرهنگیان و عدم حمایت از آنان، نکته‌این است كه اصولگرایان همواره در امور اجرایی قوی تر از ما هستند و و از يكديگر پشتيباني مي‌كنند چرا که معیارهای قانونی را رعایت نمی‌کنند و به عبارتی حاضر هستند براي باند خودشان هر کاری بکنند.

با فوت پدر و شایعاتی که در خصوص آن به وجود آمد کنار آمدید؟

روزگار است و هر آمدنی، رفتنی دارد. فوت بابا به‌حدي ناگهانی بود که ناخودآگاه با توجه به جایگاه ایشان، ابهاماتی را نه تنها برای جامعه بلکه برای فرزندان نیز به وجود می آورد.امروز شوراي امنیت یک اقداماتي کرده ولي نتيجه خاصي برای خانواده محرز نشده است و البته ابهام وجود دارد.

چرا هیچ‌کس شبیه هاشمی نیست؟

آیت ا... هاشمی یکي بود و دیگر به این زودی ها تکرار نخواهد شد. چراکه ارتباطات، نفوذ،بصیرت،آینده‌نگری، صبوری و ... بسياري از مولفه‌ها جمع شده بود تا هاشمي، هاشمي شود.

در84 هاشمی شکست خورد و همه گفتند او تمام شد اما سال 88 هاشمی بلند شد و سال 92 یک سرباز را ريیس جمهور کرد؟ نظر شما در اين‌باره چيست؟

مهره سرباز که نه، فیل یا رخ بگوییم بهتر است! هاشمی یک شخصیت منحصر به فرد در عالم سیاست بود و به تعبیری، زمان و مکان و مهم تر اینکه جامعه بین‌الملل را می شناخت و مسیر حرکت جامعه را درک کرده بود و بر همین اساس اعتقاد داشت که جامعه دیگر به عقب باز نمی‌گردد. پدر اعتقاد داشت که برخی زمان ها باید افراط‌ها پدید آید تا مردم به ماهیت حرکت اعتدالی پی ببرند و چنین اتفاقاتی در نظام های سیاسی دنیا نيز روی می دهد. حاصل آن کنش و واکنش ها این شد که مردم متوجه تفاوت بین شعار و شعور بشوند و بدانند که مسیر توسعه در گروی مشارکت آنان در تدوین و طراحی راه شان از صندوق های رای است و آیت ا... هاشمی به نیکی این دیدگاه مردم را دریافته بود و در کنار آنان قرار گرفت.

شما به عنوان يك زن، در خصوص اتفاقاتی كه براي آتنا و بنیتا در جامعه امروز افتاد چه نظری دارید؟

متاسفانه چنین اتفاقاتی در همه جای دنیا هست و من از طرف خانواده آیت ا... هاشمی به خانواده های این عزیزان تسلیت می گویم. از سوي ديگر بايد اشاره كنم كه بعد از آمدن احمدی نژاد، مملکت به شکل عجیبي به سمت بی اخلاقی رفت و هنوز جامعه به حالت قبل بازنگشته‌است. هشت سال دوره احمدی نژاد تاثیرات عمیقی بر جای گذاشت. البته ناگفته نماند که قبل از احمدی نژاد نيز برخی از اين مسائل بود ولي امروز متفاوت است.

به اعتقاد شما راه ایجاد یک فضای ایمن در جامعه چیست؟

حل اين مشكلات بحث‌های کارشناسی فراواني می‌طلبد؛ براي مثال در انگلیس، قانوني برای فرادستان تعيين کردند و گفتند ابتدا حاکمان باید قانون را رعایت کنند. خوشبختانه با وجود شبکه های مجازی و...آگاهی مردم خوب پیشرفت کرده است و همین واقعیت باعث خواهد شد حق و حقوق خود و دیگران را بهتر درک کنند و بدانند که برای زیستی متعالی در جامعه احتیاج دارند که حقوق شهروندی را بدانند.

بحث آزاد شدن تریاک را چگونه ارزیابی می کنید؟

در گذشته امتحان شده و نتيجه مثبتي داشته است. امروزه برخی از جوانان این سرزمین به دنبال شیشه و...رفته اند که بسیار خطرناک و توهم زاست. اگر جوانان نمی توانند دست از چنین آلودگی هایی بردارند،تریاک بکشند به نظر سالم تر از بقیه موادهاست. اما باید هوشیار باشیم که در اجرا منحرف نشود.

نبود وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

چرا زن نباید وزیر شود؟ روحانی چه پاسخی برای بانوان ایران زمین دارد؟ البته شنیده ام که به روحانی گفته اند نباید وزیر زن داشته باشید. احمدی‌نژاد وزیر زن داشت، چون روحانی از خودشان نیست فشار می‌آورند که وزیر زن نباید باشد.

برای انتصاب وزیر زن باید هزینه بدهیم.روحاني بايد بداند زنان به او رای دادند و زنان این‌قدر ارزش دارند که به خواسته های خود برسند. به غیر از وزارت، بسياري از سمت‌ها وجود دارد که بانوان می‌توانند داشته باشند. در دنیای امروز نمی توانیم بگوییم وزیر زن داشتن نوآوری است.براي ما آبروریزی است كه در افغانستان و‌...وزیر زن دارند و ما نداريم. روحانی اين فقدان را باید در پست‌های مدیریت بالا جبران کند.براي مثال در معاون وزیر، استاندار، فرمانداری، ريیس دانشگاه و ... می تواند از وجود بانوان استفاده کند.

آیا خواب پدرتان را دیده اید؟

خواب نمی بینم وقتی نيز می بینم یادم نمی آید اما یک بار پدرم را خواب دیدم وفریاد زدم دکتر دکتر پدرم زنده است.

فوت آيت‌ا... بيشتر به كدام‌يك ازشما ضربه زد؟

بیشترین آسیب را از فوت بابا، فاطمه خورده است.

مهدی عفو مشروط نمی گیرد؟

باید یک سوم آن یعنی 40 ماه را بگذراند تا بتوانیم از این قانون استفاده کنیم.

اینکه گفتند آیت ا... صانعی در مقبره امام بر پیکر آیت ا... نماز میت خواندند درست بود؟

خير، اين موضوع شایعه بود و ایشان فقط به داخل ضریح آمدند که حال‌شان نيز بد شد.

تاثیر نبود آیت ا... هاشمی در دولت جدید روحانی چیست؟

نبود آیت ا... در رفتارهای اصولگرایان تاثیر می‌گذارد. پدر وزنه تعادل بود چرا که جبهه رقیب باحضور او برخي کارها را نمی توانست بکند. در آن زمان وزراي دولت یازدهم پیش پدر می آمدند و مشورت می گرفتند ولي البته حسن روحانی از ایشان مشورت نمی‌گرفت.

دولت دوم روحانی چگونه باید پیش برود؟

روحانی باید بتواند از ظرفیت برجام استفاده کند؛ این درست که زمان‌بر است ولي در دور دوم دولت باید شکوفه‌ها نمايان شود!

برخی در شبکه های مجازی گفته بودند در قضیه فاو، محسن رضایی به هاشمی حقيقت را نگفته‌است، نظر شما چیست؟

بگذارید یک نقل قول دیگري بگویم. در قضیه پذیرش قطعنامه 598 پدر نقل می کرد که:« محسن رضایی آمد و به من گفت پول، نیرو، سلاح و ... نداریم وقتی این ها را مطرح کرد،گفتم همین کاستی‌ها را به حضرت امام(س) بنویس و او نيز نوشت! وقتی قضیه در كشور مطرح شد محسن رضایی حرفش را عوض كرد و می‌گوید من ننوشتم و سپس می گوید آیت ا... هاشمی من را گول زد». بعد پدر به او گفته بود كه خود شما گفتید این مشکلات را داریم و گفتم برای امام(س) بنویس، من که چیزی نگفتم تا شما بنویسید!

چه توصیه‌ای به حسن روحانی دارید؟

برخی فرصت سوزی ها به سوء مدیریت ها برمی‌گردد. در برخی موضوعات، چوب اصولگرايان را نمي‌خوريم بلكه چوب سوء مدیریت ها را می‌خوریم. در کنار توجه به پارامترهای مدیریتی از جمله موضوعات امنیتی، اخلاص، ارزشی بودن و ...اندكي نيز به تخصص اهمیت داده شود تا ضعف مدیران ارشد و میانی در همه سطوح برطرف شود زيرا مردم در دور دوم، انتظار حرکت بیش از پیش دارند. مدیران باید شاخص های مدیریتی داشته باشند وما نیاز به مدیران واقعی داریم تا بتوانیم از ظرفیت برجام استفاده کنیم.نيروهاي ضعيف از دولت بايد بروند و اينكه افراد ضعيف از پستي به پست ديگر مي‌روند جاي تامل دارد.

برخی می گویند دولت دوم روحانی شبیه دولت دوم هاشمی است نظرتان چیست؟

زمانی که اکنون در آن قرار داریم با زمان دولت دوم هاشمی تفاوت های عمده دارد چرا که حضور شبکه‌های مجازی و افزایش آگاهی شهروندان شرایط را به گونه ای کرده که مطالبات جدی تر شده است و به عبارتی، شبکه های مجازی یک گونه توسعه سیاسی خارج از مدیریت حاکمیت به وجود آورده است که این نکته ، هم نقطه ضعف و هم قوت است.

اینکه می گویند 40 درصد جامعه زیر خط فقر است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من این آمار را قبول ندارم. شاید به دلیل فقدان آموزش های لازم، سبک درستی از زندگی نداریم ولي آنچه در کوی و برزن می بینیم با خط فقری که بیان می دارند مغایرت دارد. جاده ها، پمپ بنزین ها، مسافرت ها، سرانه خرید و ...گواه این است که این نظر درست نیست. پول چه سالم و چه ناسالم در بین مردم در گردش است.

نظر شما درباره خانم طاهره طاهریان دوست خانوادگی شما چيست؟

خانم طاهریان باید وزیر ورزش مي‌شد زيرا از گودرزی و سلطانی فر بهتر است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها