کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فراز و فرود بیمه‌های خودرو


کد خبر : ۳۹۴۵۸چهارشنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۴۹۱۶۲۲ بازدید

هم مایه آرامش است و هم باعث دغدغه و گرفتاری. فقط باید امیدوار باشید کارتان به آن نیفتد. صحبت از بیمه خودرو و فراز و نشیب‌های استفاده از ...
فراز و فرود بیمه‌های خودروفراز و فرود بیمه‌های خودرو

علیرضا هنرمنش- هم مایه آرامش است و هم باعث دغدغه و گرفتاری. فقط باید امیدوار باشید کارتان به آن نیفتد. صحبت از بیمه خودرو و فراز و نشیب‌های استفاده از تسهیلاتش است، البته نه آن تسهیلاتی که بتواند رانندگان زیان‌دیده را راضی کند.

کافی است با حضور در یکی از مراکز پرداخت خسارت بیمه متوجه شوید، همه چیز همان طوری که شما پیش‌بینی کرده بودید، نیست. عده‌ای در کنار خودروی تصادفی خود در حال چانه زنی با کارگزار بیمه هستند و عده‌ای در حال غرغر کردن از کنارتان می‌گذرند. تقریباً اینجا هیچ کس از هیچ چیز راضی نیست، حتی خود شرکت بیمه.در نگاه اول به سوی یک راننده تاکسی می‌رویم که به جرأت می‌توان گفت بدنه خودرویش، یک جای سالم ندارد. ظاهراً میزان خسارتی که بیمه به او داده، باعث نارضایتی او نشده، چون از ظاهر تاکسی مشخص است، سال‌ها گذرش به صافکاری نیفتاده است. راننده با لبخندی تلخ به ما می‌گوید: شرکت بیمه هر مقدار خسارتی که به من بدهد می‌گویم خدا را شکر؛ ولی دلم برای آن دسته از رانندگانی می‌سوزد که خودروهای مدل بالا و صفرشان تصادف کرده و مجبورند روزها برای دریافت خساراتی پایین‌تر از حد انتظارشان در مراکز بیمه تردد کنند!


توقع از بیمه‌ها بالاست

گوشه حیاط این مرکز، راننده دیگری در سایه ایستاده و با حسرت به خودروی تصادفی‌اش خیره شده. یک دستگاه مزدا 3 سفید رنگ که از سمت راننده، تصادف شدیدی داشته و مالک آن حالا به جای پشت فرمان نشستن، باید برای دریافت خسارت میلیون‌‌اش در صف کارشناسی و دریافت خسارت باشد. با شک و تردید به سراغ او می‌رویم تا شاید با ما هم کلام شود. او که مهندس ساختمان است و به گفته خودش درآمد و توان مالی مطلوبی دارد، به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: «6 سال است که ماشینم را بیمه می‌کنم و هیچگاه تصادف نکردم، اما حالا که برای اولین‌ بار دچار حادثه شدم، از مبلغی که قرار است به عنوان خسارت بگیرم، خنده‌ام می‌گیرد. کارگزار بیمه به محض دیدن خودروی من از مبلغ ناچیزی به عنوان خسارت حرف زد که شاید همین الان از عصبانیت، کار را نصفه و نیمه رها کنم و بروم. هم خسارت دیدم و هم باید هنگام فروش خودرو، ضرر دیگری به عنوان افت قیمت را متحمل شوم. حال بگذریم که اگر قصد صافکاری و نقاشی ماشین را هم داشته باشم باید چندین روز از کار و زندگی بزنم و درگیر تعمیرگاه شوم. البته فکر فروش خودرو با همین وضعیت هم به سرم زد، اما خریدار خودروی تصادفی، طوری قیمت داد که انگار قصد دارد یک تکه آهن‌پاره را از من بخرد.»


کارشناسان بیمه به فکر ما نیستند

در این هنگام صدای بلند یکی از خسارت‌دیدگان توجه همه را جلب می‌کند. او راننده آژانس است و به قول خودش هر ساعتی که برای کارش در بیمه تلف می‌کند، متحمل ضرر شده است. این راننده خسته و عصبانی معتقد است که کارشناس بیمه تمام سعی خود را برای جلب رضایت شرکت بیمه انجام می‌دهد و انگار نه انگار که ما هم خسارت دیده‌ایم. به گفته او که به لطف رانندگان ناشی و تازه کار تهران، چندین بار در سال، گذرش به مراکز بیمه می‌افتد، قوانین پرداخت خسارت به هیچ عنوان به سود مشتری یا بیمه‌گذار نیست و این وضعیت هم هر سال بدتر از قبل می‌شود. کارشناسان همیشه جانب شرکت بیمه را می‌گیرند و بهتر است رانندگان در صورت تصادف با خسارت‌های پایین، اصلاً قید بیمه و دوندگی‌های اداری را زده و خودشان، با تفاهم مشکل را با یکدیگر حل و فصل کنند.


از جیب خرج کردم، اما...

شاید یکی از عجیب‌ترین موارد مراجعه‌کننده به این مرکز، مربوط به یک دستگاه پژو 206 است که چندی پیش در یکی از بزرگراه‌های تهران دچار آ‌تش‌سوزی و خسارت سنگین شده بود. مالک این خودرو که دارای بیمه بدنه است در گفت‌وگو با ما بلافاصله پای نمایندگی خودرویش را هم پیش کشید و گفت: «بعد از اینکه موتور خودروی من دچار حریق شد از سوی بیمه به من گفتند که خودرو را تعمیر و سپس با ارائه فاکتور رسمی هزینه‌ها، دوباره به بیمه مراجعه کنم. من هم طبق همین روال عمل کردم و خودرو را چند روزی در نمایندگی مجاز گذاشتم تا تمامی لوازم سوخته و خراب توسط نمایندگی تعمیر و یا تعویض شود. میزان خسارت تا حدی بود که به جز قطعات و لوازم داخلی موتور، مجبور شدم جلو داشبورد و شیشه جلو را هم تعویض کنم. سپس با یک فاکتور 11میلیون تومانی راهی بیمه شدم، ولی حالا به من می‌گویند خسارت شما کمتر از میزان فاکتور بوده و نباید برخی از قطعات را تعویض می‌کردم. طبق نظر بیمه باید مابه‌التفاوت حدود 2 میلیون تومانی را خودم متحمل شوم، چراکه بیمه با توجه به تعرفه و نظر کارشناسی خودشان، بیشتر از 9 میلیون را به من نمی‌دهد.»

البته باید منصفانه با این موضوع برخورد کرد و نیمه پر لیوان را هم دید، چراکه شرکت‌های بیمه در بسیاری از موارد می‌توانند راهگشا و جبران‌کننده خسارات سنگینی باشند که خسارت دیده‌ها در صورت عدم استفاده از تسهیلات بیمه، توان قد علم کردن در برابر این خسارات را نداشته باشند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها