کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

راهنمای خرید برنج + جدول قیمت


کد خبر : ۳۹۳۷۲دوشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۴:۳۶۱۸۵۷۳ بازدید

شاید شما هم هنگامی که آخرین پیمانه برنج را از ظرف نگهداری بیرون می کشید نگران این هستید که در خرید بعدی تان باید چه مارک و نوعی از برنج ...

شاید شما هم هنگامی که آخرین پیمانه برنج را از ظرف نگهداری بیرون می کشید نگران این هستید که در خرید بعدی تان باید چه مارک و نوعی از برنج را تهیه کنید. یا این که بر حسب تجربه، مدام از یک نوع برنج می خرید و از صرافت تجربه نوع بهتر  آن افتاده اید. از آنجایی که برنج پای ثابت روزانه اغلب سفره هاست و در مهمانی ها، گاه معیار کدبانو بودن آشپز از قدکشیدن و دون بودن برنجش مشخص می شود پر واضح است که اهمیت بسیاری در پرداختن به انواع آن وجود دارد. دخل و خرج امروز به تشخیص برنج مرغوب پرداخته تا بعد از مطالعه این مطلب با چشم بازتری به خرید برنج بروید.

برنج ایرانی

حسین حیدری فروشنده برنج می گوید: در کیفیت برنج های ایرانی شکی نیست، بعضی از مردم ممکن است به خاطر قیمت بالای آن، برنج های پاکستانی یا هندی را به منزل خود ببرند اما من توصیه می کنم برای مصرف روزانه خود از برنج نیم دانه ایرانی که نصف قیمت است به جای برنج های پاکستانی استفاده کنند! آقای حیدری درباره برنج کشت دوم می گوید: یک بار از ساقه چیده شده و دوباره رشد کرده اند. این نوع برنج هم به واسطه کم بودن و هم معطر بودن قیمت بالاتری نسبت به سایر برنج ها دارد.

برنج پاکستانی
 
برنج های پاکستانی نیز انواع مرغوب دارند که در بازار کمتر انواع مرغوب و یک دست آن پیدا می شود.

برنج هندی
 
بعضی به آن برنج ماکارونی هم می گویند. نوعی از آن که در بازار وجود دارد اغلب کیفیت کمی در طعم، مزه و بو دارد و تنها مزیت آن قد کشیدن و دون شدن آن است. همچنین پخت آن راحت بوده و به مهارت خاصی نیاز ندارد. برنج خوب باید علاوه بر قد کشیدن، عطر و طعم خوبی داشته باشد و به خوبی ری کند. اما چگونه باید برنج مرغوب را تشخیص داد:

۱_ از فروشگاه های معتبر و فروشنده های معتمد خرید کنید.

۲_ برنج کهنه بخرید!

حتما شنیده اید که قدیمی ترها می گویند این برنج تازه است باید بیشتر بماند تا کهنه شود! دلیل آن است که برنج تازه دارای رطوبت است و هنگام پخت ری نمی کند، اما برنجی که زمان بیشتری از برداشت آن گذشته باشد رطوبت خود را از دست داده و به همین دلیل هنگام پخت آب به خود کشیده و حجیم تر می شود. البته برخی علاقه دارند برنج تازه کشت شده را مصرف کنند زیرا دمی آن بسیار لذیذ و معطر است.

۳_ برنج سفت

هر چه برنج سخت تر و سفت تر باشد به همان دلیل بالا، بهتر است و هنگام پخت بیشتر ری می کند.
برای امتحان هنگام خرید چند دانه را زیر دندان بشکنید اگر به سختی شکسته شد نشانه مرغوبیت آن است.

۴_ چشمان تان را باز کنید.

 از آنجایی که مشت نمونه خروار است مشتی از برنج برداشته و با دقت به آن نگاه کنید تا به اصطلاح قاطی نداشته باشد.

یک دست بودن برنج بسیار مهم است، برنج ها حتما  یک اندازه  و یک رنگ باشند. طیرانی بنکدار برنج می گوید: هر چه برنج رنگ تیره تری داشته باشد، نشانه کهنه تر بودن و در نتیجه مرغوبیت آن است. برنج باید باریک و استخوانی باشد. برنجی که می خرید، شکسته، خرد شده و پوک نداشته و عاری از هرگونه آفات و یا کپک باشد.

۵_ برنج را ببویید و بچشید.

عطر و بو داشتن برنج از گزینه های مهم در کیفیت آن است.

مقداری برنج را بین دو کف دست خود بمالید و سپس به آن، ها کنید در صورت عطر دار بودن، بوی آن به مشام تان خواهد رسید. ( جهت رعایت مسائل بهداشتی آن را به ظرف برنگردانید).

راه بهتر، چشیدن برنج برای فهمیدن عطر و بوی آن است. همچنین برنج مرغوب اغلب مزه تقریبا شیرین تری دارد و نشاسته بیشتری در آن حس خواهید کرد.

۶_ جغرافیای کشت برنج

این که برنج در کدام نقطه کشت و برداشت شده باشد در مرغوب بودن آن موثر است.
برنج بسته به این که از کوه آبیاری شده باشد یا از آب های زیرزمینی و یا سدها، دارای کیفیت های متفاوتی است.
برنج ایرانی به همین لحاظ جزو انواع مرغوب برنج دسته بندی می شود. برنج آستانه اشرفیه و انواع برنج های کشت شده در خطه شمال کشور از انواع مرغوب هستند.
آقای حیدری می گوید برنج کلات خراسان نیز به واسطه آب خوب و خاک حاصلخیز از بهترین برنج های کشور است و رنگ تیره تری نسبت به سایر برنج ها دارد.

۷_ پخت برنج

و اما بهترین و رایج ترین طریقه شناخت برنج خوب نمونه گرفتن و پخت نمونه است.

بنکدار برنج در این زمینه می گوید: برخی از فروشنده ها، برنج  رابه شرط ضمانت می فروشند، بدین معنی که مشتری پس از پخت و در صورت ناراضی بودن می تواند آن را برگرداند.

شرایط نگهداری برنج

طیرانی می گوید در هر کیسه برنج چند دانه سیر با پوست بیندازید، او تاکید می کند سیر بدون پوست در دور کردن حشرات کاربردی ندارد‌.....
برخی از برنج فروشان نیز توصیه می کنند مقادیری نمک لابه لای برنج پاشیده شود تا شپشک نکند.
برنج باید حتما در مکان خشک و بدون رطوبت نگهداری شود.
هر چند وقت یک بار برنج را زیرورو کنید با این کار هوا بین آن جریان می یابد.
فروشنده برنج توصیه می کند مردم از قرص برنج استفاده نکنند زیرا بسیار خطرناک است او ادامه می دهد در صورت شپش زدگی برنج آن را در هوای آزاد قرار دهید تا آن ها خارج شوند.

pomezait6dnq80nttmxj.jpg
 

- محدثه انبیائی/ خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها