کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فراریان مالیاتی در تور دولت


کد خبر : ۳۹۲۶۹جمعه، ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸:۴۶۱۳۰۵ بازدید

در اقتصاد مالیات بار اصلی بودجه بیشتر دولت‌ها را بر دوش می‌کشد، مالیات از عوامل اصلی رشد و توسعه در هر کشوری به شمار می‌آید و می‌تواند ...
فراریان مالیاتی در تور دولتفراریان مالیاتی در تور دولت

در اقتصاد مالیات بار اصلی بودجه بیشتر دولت‌ها را بر دوش می‌کشد، مالیات از عوامل اصلی رشد و توسعه در هر کشوری به شمار می‌آید و می‌تواند سبب گسترش عدالت اجتماعی، افزایش خدمات عمرانی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی و در نهایت رونق اقتصادی شود.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از صمت، درحال‌حاضر از مالیات به عنوان درآمد پاک یاد می‌شود، در این روند دولت سعی کرده به جای اتکا به درآمد نفتی، با فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی در جهت افزایش درآمدهای مالیاتی برنامه‌ریزی کند تا مردم با اطمینان بیشتر بخشی از درآمد خود را به مالیات اختصاص دهند. یکی از منابع اصلی بودجه امسال هم مالیات است، با توجه به آمارهای سازمان مالیاتی دولت توانسته در این حوزه موفق عمل کند و پرونده خوبی داشته باشد. عملکرد مالیاتی دولت یازدهم به‌ویژه در دو سال اخیر نشان می‌دهد که نزدیک به صددرصد بودجه مالیاتی محقق شده است به این ترتیب براساس تدابیر دولت و سازمان امور مالیاتی کسانی که از تور مالیاتی دولت فرار می‌کردند به دام افتاده و به عبارتی افراد بیشتری زیر چتر سازمان مالیاتی رفته‌اند. با توجه به اینکه رشد ۶/ ۲۲ درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۶ نسبت به عملکرد سال ۹۵ بر اساس میانگین برنامه پنج‌ساله پنجم، توجه به پوشش مالیاتی، رشد اقتصادی و تورم بوده است در همین زمینه با کارشناسان اقتصادی به گفت‌وگو نشستیم.


دولت پرونده خوبی دارد

مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: با توجه به آمارهای سازمان مالیاتی دولت توانسته در این حوزه موفق عمل کند و پرونده خوبی داشته باشد. عملکرد مالیاتی دولت یازدهم به‌ویژه در دو سال اخیر نشان می‌دهد که نزدیک به صد درصد بودجه مالیاتی محقق شده است. حریری با اشاره به اینکه تا امروز سیاست‌های مالیاتی دولت موفق بوده، بیان کرد: یکی از جاهایی که می‌شود به دولت نمره قبولی داد در شفاف شدن نسبی نحوه مالیات‌ستانی است. در این روند خوشبختانه خوداظهاری به جای مالیات علی الراس قرار گرفت که یک حرکت بسیار مثبت بود. رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی بعد از آمدن رئیس جدید به طور کامل مورد تایید است. در بخش‌های مختلف مالیات ستانی تغییرات محسوسی در جهت تکریم ارباب رجوع و اعتماد به مودی پیش آمده که خیلی مهم است. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر تحولات شکل گرفته در حوزه مالیاتی ادامه داد: امسال در حوزه اصناف با توافق دوجانبه‌ای که بین اتاق اصناف و سازمان امور مالیاتی اتفاق افتاد، شاهد بودیم حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار مورد از پرونده‌های مالیاتی به صورت یک رقم ثابت و مقطوع پرداخت شد. این یک تحول اساسی است چراکه ما سالیان سال تقاضا داشتیم که انرژی سازمان امور مالیاتی را بر بیش از ۲ میلیون پرونده اصناف متمرکز نکنیم.

در گذشته اصناف حدود ۷درصد از مالیات کشور را می‌پرداختند ولی حساب کنید چه انرژی باید معطوف این تعداد می‌شد که پرونده‌هایشان را یک‌به‌یک رسیدگی کنند؟ حال در سازمان امور مالیاتی انرژی آزاد و بر کسانی متمرکز می‌شود که تا به حال مالیات نمی‌دادند. 

او افزود: مطلوب کردن مالیات‌دارندگان دارای درآمد خرد و تمرکز بر بخش‌هایی که تا به حال از تور مالیاتی دولت فرار می‌کردند از جمله اقدامات مثبت در دولت یازدهم است. به نظر می‌رسد که سازمان امور مالیاتی باید گستره تور مالیاتی خود را بیشتر کند و افراد بیشتری را به عنوان مودی زیر چتر سازمان بیاورد و به جای اینکه از کسانی که مالیات می‌دادند مالیات بیشتری بگیرد بخواهد از افراد بیشتری مالیات بگیرد. حریری با اشاره به وضعیت مالیات‌گیری در کشور در گذشته ادامه داد: ۳ سال قبل نگاه این بود که مودیان را هر سال زیرفشار می‌گذاشتند و مالیات بیشتری از آنها می‌گرفتند ولی اکنون دولت و سازمان مالیاتی به دنبال این هستند که از افراد بیشتری مالیات بگیرند که قدمی در این جهت است که رفتار اقتصادی مردم با ابزارهای الکترونیکی موجود شفاف‌تر شود. خوشبختانه روزبه‌روز این مسئله پیگیری می‌شود، هرچند تا رسیدن به مالیات‌رسانی شفاف خیلی فاصله داریم اما یکی از راه‌های مدرن اداره یک کشور از این طریق است که مردم بتوانند مالیات درست‌تری بدهند و ما هم خوشبختانه در همین مسیر حرکت می‌کنیم.


بخش‌هایی که تاکنون مالیات نمی‌دادند، فعال شده‌اند

علی صادقین، کارشناس اقتصاد نیز به توان دولت برای تامین بخشی از بودجه از طریق درآمدهای مالیاتی خوشبین بوده و در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: با توجه به رشد اقتصادی قابل توجهی که سال گذشته در کشور اتفاق افتاد و درآمدهای مالیاتی تابعی از حجم درآمدها و رشد اقتصادی جامعه است نقش درآمدهای مالیاتی بسیار کلیدی است و نشان می‌دهد که دولت می‌تواند از پس این امر بر آید. این کارشناس اقتصاد با اشاره به برنامه بودجه ۹۶ گفت: عمده پایه مالیات‌هایی که دولت برای بودجه ۹۶ تصویب کرده در حوزه مصرف است درنتیجه دریافت مالیات نقش کلیدی در بودجه دارد. 

او با توجه به اهمیت مبارزه با فرار مالیاتی افزود: با جلوگیری از فرار مالیاتی می‌توانیم وضعیت امروز اقتصاد را در سطح کلان ارتقا ببخشیم. بنابراین اگر تمامی پایه‌های مالیاتی را در کنار هم بگذاریم می‌شود بگوییم که شاید دولت به رقم دقیقی نرسد ولی می‌تواند به هدفی که امسال در نظر گرفته نزدیک شود. صادقین در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت باید در چه بخش‌هایی بیشتر تمرکز کند، گفت: به جای اینکه روی نرخ‌های مالیاتی تمرکز کنیم بیشتر سعی کنیم بر پایه‌های مالیاتی که پیش‌تر وجود نداشته تمرکز کنیم. همچنین عمده بخشی که باید بر آن تاکید کنیم مبادلاتی است که فرآیند سفته‌بازی را در جامعه تشدید کرده است. ما عمده پایه مالیاتی را بر اساس معاملات کاذب ببندیم و بر گروه‌هایی که هم اجتناب و هم فرار مالیاتی داشته‌اند تمرکز کنیم می‌توانیم بگوییم ضمن اینکه هیچ نوع رکودی ایجاد نمی‌کند به افزایش حجم درآمدهای مالیاتی دولت هم کمک می‌کند. او در پایان تاکید کرد: اگر ما فرآیند چهار ساله گذشته وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، دولت و سیاست‌گذاران اقتصادی را مد نظر قرار دهیم می‌توانیم بگوییم که اهداف بیش از پیش محقق شده است. تمرکز بیشتر بر پایه‌های مالیاتی از سوی دولت باعث شده بخش‌هایی که تاکنون مالیات نمی‌دادند فعال شوند. اگر ملاک را درآمد و رشد قرار دهیم می‌توانیم بگوییم که متناسب با رشد، درآمد مالیاتی بر اساس بودجه تحقق پیدا کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها