کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارش میدانی از سردی بازار خودرو در روزهای پایانی سال


کد خبر : ۳۹۰۶دوشنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۶:۵۰۶۳۲۷ بازدید

راسته خیابان انقلاب به سمت خیابان گرگان پر است از نمایشگاه‌ معاملات خودروهایی که گوش‌تا‌گوش در کنار هم ردیف شده‌اند .
گزارش میدانی از سردی بازار خودرو در روزهای پایانی سالگزارش میدانی از سردی بازار خودرو در روزهای پایانی سال

نمایشگاه‌های خالی از خودرو

راسته خیابان انقلاب به سمت خیابان گرگان پر است از نمایشگاه‌ معاملات خودروهایی که گوش‌تا‌گوش در کنار هم ردیف شده‌اند. اسفندماه که می‌رسد بازار معاملات خودرو در این راسته نیز رونق می‌گیرد. گویا چندروزی است وضعیت خریدوفروش خودرو از رخوت چندین ماهه‌اش بیرون آمده و آرام‌آرام اوضاع بهتر می‌شود. این در حالی است که هنوز تعداد زیادی از بنگاه‌ها خالی از خودرو است و فروشندگان آنها نیز از وضعیت خریدوفروش راضی نیستند، اما در این میان تعداد اندکی از نمایشگاه‌ها به معاملات خرید و فروش خودرو ادامه می‌دهند و از وضعیت بازار خودرو در روزهای پایانی راضی هستند.

بنگاه‌به‌بنگاه سکوت

با یک گشت ساده و معمولی میان نمایشگاه‌های ماشین راسته انقلاب می‌توان نبض آرام و دور از هیاهوی حاکم بر آن را دریافت. انگار خبر چندانی از معاملات پررونق روزهای قبل از عید سال‌های گذشته در آن دیده نمی‌شود. صاحب یکی از نمایشگاه‌ها مرد سن‌وسال‌داری است که زیاد حوصله جواب دادن به سوال‌هایم را ندارد. او می‌گوید: معمولا قیمت خودرو در اسفندماه بین 500‌هزارتومان تا یک‌میلیون افزایش پیدا می‌کند. البته امسال تعداد ماشین‌های عرضه شده در بازار خودرو بسیار محدود شده، بعضی از کارخانه‌ها نیز تعدادی از محصولاتشان را در بازار به‌صورت محدود ارایه می‌کنند و این باعث افزایش قیمت آنها می‌شود. دلیل نگه‌داشتن ماشین‌ها، بالارفتن قیمت‌شان در روزهای بعد از عید یا کمبود قطعات مورد نیاز آنها در بازار است. بعد از عید قیمت‌ها پایین می‌آید چون همه می‌خواهند ماشین‌هایشان را بفروشند.

او درباره تعداد ماشین‌های فروخته شده در نیمه‌اول اسفند می‌گوید: بازار دچار رکود شده و قیمت ماشین‌ها بالا رفته است و مردم تمایل کمتری برای خرید ماشین دارند. همین افزایش قیمت‌ها ترس مردم را برای خرید ماشین افزایش داده است. نمایشگاه‌دار دیگری که یک خودرو سمند مشکی را در سالن نسبتا بزرگ نمایشگاه گذاشته وضعیت بازار خرید خودرو در شب عید امسال را نسبت به سال‌های گذشته بسیار ضعیف می‌داند و می‌گوید: در سال‌های گذشته مردم برای خرید خودرو صف می‌کشیدند. یک ماشین می‌آمد سه‌نفر متقاضی برای خرید آن حاضر بود اما فروش این‌روزهای ما خیلی کمتر از چیزی است که باید باشد. او همچنان‌که قولنامه فروش یک دستگاه پژو405 را با یکی از مشتریانش مرور می‌کند، ادامه می‌دهد: قیمت‌ها نسبت به ماه‌های دیگر تغییر چندانی نداشته است. بهتر است مردم هرچه زودتر برای خرید خودرو اقدام کنند چون در سال آینده احتمال بالارفتن قیمت‌ها چندبرابر خواهد بود. وقتی قولنامه ماشین امضا می‌شود و خریدار از بنگاه بیرون می‌آید درباره انگیزه و میزان رضایت او از خریدش می‌پرسم که می‌گوید: متاسفانه در کشور ما مشکلات فراوانی بر سر راه خریدوفروش خودرو وجود دارد، به همین علت همیشه در بازار نوساناتی غیرقابل پیش‌بینی دیده می‌شود. شفاف‌نبودن تصمیم‌گیری در مورد قیمت تمام شده خودروها باعث می‌شود واسطه‌گران، بازار فروش و تولید خودرو را دچار نوسان کنند. یکی از دلایلی که باعث شد قبل از عید اقدام به خرید خودرو اقدام کنم، این است که ممکن است بعد از عید قیمت‌ها افزایش پیدا کند. وارد نمایشگاه دیگری که می‌گویند پررونق‌ترین نمایشگاه این راسته است، می‌شوم. وقتی از میزان خریدوفروش ماشین‌های شب عید می‌پرسم آه از نهاد صاحب نمایشگاه بلند می‌شود و بنگاه‌های خلوت و خالی را به‌عنوان شاهد حرفش نشان می‌دهد، اما وقتی خودم را خریدار معرفی می‌کنم همه چیز عوض می‌شود. او توصیه می‌کند هرچه زودتر برای خرید خودرو مورد نظرم اقدام کنم چون بعد از عید قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.


فروش 40 خودرو در 15 روز

در میان چنین رکودی یکی از بنگاه‌داران تعداد خودروهای فروخته‌شده‌اش در نیمه اول اسفندماه را 40دستگاه اعلام می‌کند و می‌گوید: اوضاع خرید مردم نسبت به ماه‌های قبل امیدوارکننده‌تر شده است. البته این وضعیت تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود. او معتقد است قیمت خودرو نسبت به ماه‌های قبل تفاوت چندانی نداشته اما از اول اسفند به بعد مشتری‌های خرید خودرو بیشتر شده‌اند دلیل آن هم نزدیک شدن عید و سفرهای نوروزی است. همچنان مردم به دلیل قدرت خرید پایین از خودروهای زیر 30‌میلیون استقبال می‌کنند. آنچه مشهود است اینکه محصولات ایران خودرو و پراید مانند گذشته از پرفروش‌ترین ماشین‌های این روزهاست. او درباره تعداد خودرو فروخته شده در هفته اول اسفند می‌گوید: ما در هفته اول اسفندماه چیزی حدود 30 یا 40دستگاه خودرو فروخته‌ایم. در صورتی که در ماه‌های قبل تعداد خودروهایی که فروختیم خیلی کمتر از این تعداد بوده است. قیمت خودروهایی مانند پراید فول 19‌میلیون‌تومان، پژو 206، 36/5 میلیون، پژو پارس بین 35 تا 36/5‌میلیون، پژو 405، 28‌میلیون‌تومان و سمند هم 28‌میلیون‌تومان است.

تورم در بازار خودرو بعد از عید

چندی پیش غلامرضا شافعی، معاون وزیر صنعت و معدن درخصوص قیمت خودرو در سال 93 گفت: بنای دولت برای قیمت خودرو در سال آینده، کاهش یا افزایش نیست، البته خودرو نیز همچون سایر کالاهای دیگر، از عوامل بازار تبعیت می‌کند و امیدواریم با افزایش میزان تولید از یکسو و تامین نقدینگی خودروسازان از سوی دیگر در کنار واگذاری دارایی‌های غیرمولد خودروسازان، بتوان قیمت را در سطح متعادلی نگاه داشت. دارایی‌های غیرمولد خودروسازان باید واگذار شود، چراکه در چنین حالتی هزینه‌های سربار کاهش خواهد یافت ولی اینکه قیمت ممکن است کاهش یابد یا تثبیت شود، برای سال آینده باید منتظر شرایط تورم باشیم، چراکه به‌طور طبیعی نرخ تورم و افزایش هزینه‌های دستمزد اتفاق خواهد افتاد. نیروهای شاغل خودروسازان سربار هستند ولی خودروسازان از اخراج آنها خودداری کرده و بار هزینه‌ای را به دوش کشیده‌اند.به گفته شافعی، تامین مالی به خود خودروسازان واگذار شده است و دولت تامین منابع مالی خودروسازان را تقبل نمی‌کند. البته خودروسازان بنا به استناد قانون مدعی هستند که اگر دولت قیمت را تثبیت می‌کند، باید جبران هزینه کند که تاکنون این ادعا به جایی نرسیده است.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها