کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فقط 7 روز تا كابينه 24 ميليونی


کد خبر : ۳۸۹۵۴شنبه، ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵:۵۲۱۷۵۱ بازدید

يک هفته براي رايزني‌ها و لابي‌ها زمان مانده تا کابينه 24 ميليوني شکل بگيرد؛ اگر بگيرد. رئيس‌جمهوري منتخب، شنبه هفته آينده در مراسم تحليف ...

يک هفته براي رايزني‌ها و لابي‌ها زمان مانده تا کابينه ٢٤ميليوني شکل بگيرد؛ اگر بگيرد. رئيس‌جمهوري منتخب، شنبه هفته آينده در مراسم تحليف، فهرست کابينه خود را رونمايي خواهد کرد. اين وعده‌اي است که اميري، معاون پارلماني وزير کشور، چندي پيش داده بود. حالا بعد از تقريبا دو ماه گمانه‌زني و رايزني، تنها يک هفته زمان مانده است تا همه اين تلاش‌ها خود را در فهرست پيشنهادي رئيس‌جمهور به مجلس نشان دهد و مشخص شود اين فهرست سند وفاداري به آرا و مطالبات مردم است يا خير. در اين يک‌ ماه ‌و اندي که تلاش‌ها براي رايزني با رئيس‌جمهور شروع شده است، دو کميته تعامل، يکي از طرف فراکسيون اميد مجلس و ديگري از طرف شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان، شکل گرفته است.               

... تا بتواند با رايزني با روحاني، او را به تشکيل کابينه‌اي ترغيب کند که بيانگر مطالبات ٢٤ميليون نفري باشد که در انتخابات به او رأي دادند. پيش از اين، محمدرضا عارف، رئيس فراكسيون اميد، دو بار به‌طور شخصي با روحاني ديدار کرده بود و هريک از کميته‌هاي تعامل فراکسيون و شوراي سياست‌گذاري هم يک بار با رئيس‌جمهوري منتخب ديدار داشته‌اند. افشين حبيب‌زاده، يکي از اعضاي کميته تعامل شورا درباره ديدار با رئيس‌جمهوري به تسنيم گفته بود «روحاني گفت همان‌طور که از اصولگرايان معتدل خواستم فهرست بدهند، از شما مي‌خواهم که فهرست پيشنهادي خود را ارائه کنيد». با اين که مشاور رئيس‌جمهوري و برخي از نمايندگان مجلس از لزوم تغيير ٥٠درصدي کابينه خبر داده بودند، تا به اينجا حضور برخي از وزرايي قطعي شده که ان‌قلت‌هاي محکمي درباره عمکرد آنها در وزارتخانه متبوعاشان وجود دارد. از طرفي از جمله مطالبات جدي جوان‌کردن سن کابينه و نيز حضور وزير زن در دولت دوازدهم بود که در اين باره اخبار خوبي به گوش نمي‌رسد و نمونه آن احتمال حذف شهيندخت مولاوردي از دولت دوازدهم است.

با اين حال عارف در سومين کنگره حزب «نداي ايرانيان» در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا به ديدار اخير فراکسيون اميد با روحاني درباره کابينه اشاره کرد و گفت: «هفته گذشته به ايشان گزارشي داديم، در‌عين‌حال با ايشان ارتباط داريم که ان‌شاءالله به کابينه‌اي که مدنظر ايشان و ما است، برسيم». صادق خرازي هم در گفت‌وگو با همين خبرگزاري در حاشيه اين کنگره گفته است: «مي‌دانم آقاي جهانگيري و دوستان به رئيس‌جمهور مشورت‌هايي را ارائه داده‌اند». او درعين‌حال از اين نکته مهم سخن گفته است که: «رئيس‌جمهور قطعا اين تعاملات را جمع‌بندي مي‌کند و پس از مشورت با رهبري کابينه را به مجلس معرفي مي‌کند. به آقاي روحاني توصيه شده اما کسي طلب حق نکرده است».مجيد فراهاني دبيرکل حزب نداي ايرانيان هم در سخنراني خود در اين کنگره گفت: «بايد مطالبات ۲۴ميليوني در چينش کابينه لحاظ شود. امروز همچنان صداي پيرسالاري از دولت محبوب‌مان به گوش مي‌رسد و بازنشستگان نمي‌خواهند کنار بکشند. تجربه‌هاي انتخابات اخير نشان داد که ما پيرو بداخلاقي‌هاي سياسي نيستيم بلکه به دنبال رضايتمندي مردم هستيم».

متن کنگره

حاشيه سومين کنگره ندا اگر به موضوع کابينه اختصاص داشت، نقدهایی به عملکرد شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان و انتقاد از نگاه حذفي  اصولگرايان هم در کنگره مورد بحث قرار گرفت.فرهاني همچنين در ادامه سخنانش در کنگره گفت: «پارادايم حذف از سوي جريان سنتي اصولگرا باعث شد که اصلاحات ديده نشود. تبليغ گفت‌و‌گوي ملي به نفع کشور است و تعامل با جريان اصولگرايي اين فرايند را تسهيل مي‌کند».محمدرضا عارف هم در سخنانش با اشاره به فرايندي که شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان طي کرده، به انتقادها از عملکرد شورا اشاره کرد و گفت: «مسيري که گفتمان و حرکت جبهه‌اي اصلاحات بايد ادامه مي‌داد، حرکت به سمت گفتمان بود. در ‌‌نهايت اينکه بگوييم شورا باعث تضعيف احزاب شده، درست نيست».او ادامه داد: «ما گام‌هاي سخت را برداشته‌ايم، گام‌هاي بعدي آسان خواهد بود. اخلاق، عقلانيت و خرد مسير ما از ابتداي سال ۹۰ بود. ما بايد اعتماد را که سرمايه اجتماعي است، حفظ کنيم.

در اصلاحات به نقد اعتقاد داريم به همين دليل است که فرداي انتخابات ۲۹ ارديبهشت از نخبگان خواستيم که انتقادات جدي را به عملکرد گام سوم براي بهبود اصلاحات بيان کنند».رئيس فراکسيون اميد يادآور شد: «حرکات جبهه‌اي نمي‌تواند مادام‌العمر باشد. بايد به سمت تحزب پيش برويم، فرد با جبهه رأي مي‌آورد اما فردا يادش مي‌رود. مشکلي که در مجلس دهم داشتيم همين بود، کساني که اگر در ليست اميد نبودند، رأي نمي‌آوردند وقتي انتخاب شدند، ساز جدايي کوک کردند».او افزود: «چندماه نخست بعد از انتخابات ما به دنبال بازنگري در شوراي عالي سياست‌گذاري هستيم. اميدوارم با نقدهاي خودتان ما را کمک کنيد».عارف با بيان اينکه گام‌ها را استوار برداشتيم عنوان کرد: «در گام سوم هم دولت تدبير و اميد و هم شوراهاي شهر و روستا به‌خوبي انجام مسئوليت خواهند کرد و بدانيد که اين مسئوليت سنگيني است. ما درصدد هستيم دولت توانمند داشته باشيم، شورا‌ها پارلمان محلي است و به‌دنبال اصلاحات در قوانين مادر هستيم».او تأکيد کرد: «دولت‌ها بايد تا مرزهاي شهر بيايند اما اداره را بايد به شورا‌ها واگذار کرد، ما نخواهيم گذاشت با فروش تراکم و هوا سرمايه آيندگان را به باد بدهند».

چند کلمه با منتخبان شورا

عارف خطاب به منتخبان شورای شهر و روستا گفت: «اولين و مهم‌ترين آزمون شورا‌ها به‌خصوص تهران، انتخاب شهردار است. ما تصور مي‌کرديم در کلان‌شهر‌ها نتوانيم رأي بياوريم که مردم سنگ تمام گذاشتند پس شهردار‌ها حواسشان باشد. سال ۹۸ هم انتخابات مهمي پيش‌رو داريم. شورا‌ها به خاطر داشته باشند که عملکردشان تأثير‌گذار است».او تأکيد کرد: «اميدوارم اعضاي شوراي کلان‌شهرها براي خودشان رسالت فردي و حزبي قائل باشند، چون رويکرد ما جبهه‌اي بود. همه قبول دارند پيروزي آنها به دليل حضور در ليست بود، طبيعتا خيلي جاها بايد از نظر فردي بگذريد و از تصميمي که با آن موافق نيستيد، دفاع کنيد. اين رويکرد جبهه‌اي و خرد جمعي است. ما اين انتظار را از اعضاي شورا داريم اگر چه يک‌دستي و صميميت در اعضاي شورا نيز اين نويد را مي‌دهد».عارف با تأکيد بر اينکه منتخبان شوراي شهر بايد گام اول را با انتخاب شهرداري که بتواند به مطالبات مردم برسد درست بردارند، گفت: «در شهر تهران مسائل متعددي داريم، کار سنگيني بر دوش شهردار و شوراي شهر است ولي مطمئن هستيم با پشتوانه مردم و خدا مي‌توانيم گام بعد را بهتر برداريم».

دبير شوراي امنيت ملي اقدام کند

سومين کنگره حزب نداي ايرانيان در حالي پايان يافت که صادق خرازي مؤسس اين حزب نکاتي را درباره رفع حصر يادآور شده و به ايلنا گفت: «بايد يک بحث جدي در اين مورد صورت بگيرد. رفع اين جريان نيازمند تدبير است و سران سه قوه بايد با هم گام بردارند و دبير شوراي امنيت ملي بايد اقدام کند. انتظار اصلاح‌طلبان و کنشگرهاي سياسي اين است که يک گام درست برداشته شود و نبايد همين‌طور رها شود». او تأکيد کرد: «مي‌دانم وزير بهداشت و يک تيم ويژه از سوي رئيس‌جمهور مأمور رسيدگي به وضعيت بيماري آقاي کروبي است. اميدوارم مشکلي نباشد و هرچه زودتر اين مشکل رفع شود».



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها