کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دور نمای بورس چگونه ارزیابی می شود؟


کد خبر : ۳۸۳۲پنجشنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰:۰۹۲۱۰۶ بازدید

ترسیم دورنمای بورس هر چقدر به پایان سال نزدیک می‌شود نوسان بیشتری را تجربه می‌کند. به صورت سنتی همه ساله در ماه آخر سال سهامداران به دنبال جمع‌آوری نقدینگی‌های خود هستند و طبیعتا شاهد کاهش شاخص‌ها و البته قیمت سهم‌ها هستیم.

اخبار بانک : اما امسال اوضاع کمی متفاوت‌تر از هر سال دیگر است. هر روز که می‌گذرد میزان افت بازار و شاخص‌ها بیشتر از روز قبل می‌شود. بورس جهت کنترل این تبعات منفی برای اولین‌بار دست به یک تغییر ملموس در ضوابط خرید و فروش سهم‌ها زد تا بتواند جلوی موج منفی شدید فعلی را بگیرد اما ظاهرا این محدودیت نیز نتوانسته است در تالار شیشه‌ای جواب دهد.حال در کنار آن آینده بازار برای سال آتی نیز با این توصیف‌ها چشم‌انداز روشنی را متصور نمی‌شود. برای اینکه بدانیم این اوضاع به چه سمتی در بازار سهام کشیده می‌شود و آینده سهامداران در بورس در سال ۹۳ چگونه خواهد بود، با چند صاحبنظر و تحلیلگر فعال بازار سرمایه گفت‌وگوهایی را انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

اخلال در بازار

شاهین شایان‌آرانی، فعال بازار سرمایه درخصوص تغییر ضوابط خرید و فروش گفت: همان‌طور که مسوولان اعلام کردند این پدیده کوتاه‌مدت و مقطعی، جهت کنترل شیب افت بورس و جلوگیری از ریزش شاخص است. این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: منع فروش مقداری اشکال دارد. روش دیگر این بود که نوسان قیمت‌ها را در طول روز کوتاه می‌کردند. این کارشناس در ادامه ابراز داشت: برای مثال نوسان سه یا چهار درصد را به دو درصد خرید و فروش یا حجم را کوتاه کرد. شایان‌آرانی تصریح کرد: این پدیده مقطعی است به شرط اینکه دو هفته یا نهایت دو ماه باشد اما در درازمدت، شش یا هفت ماه معنی نخواهد داشت. وی افزود: هر روشی که اعمال می‌شود یکسری مزایا و معایب دارد اما محدوده نوسانات به‌جای حجم معاملات قابل هضم‌تر بود.

سیاست تاخیری

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تغییر ضوابط خرید و فروش اظهار داشت: این شیوه در حقیقت یک سیاست تاخیری در انجام فرآیند معاملات به جهت جلوگیری از کاهش قیمت سهام است. وی گفت: کاهش حجم معاملات در مقابل جلوگیری از افت قیمت‌ها قرار می‌گیرد. این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: این سیاست اتوماتیک‌وار حس عدم امنیت در دارایی‌های تحت تملک را به وجود می‌آورد و به نوعی عامل جلوگیری از فروش سهام در زمان دلخواه سهامدار است که این روند انجام معاملات را خدشه‌دار می‌کند.

آقابزرگی تصریح کرد: در حال حاضر مسوولان نیز چاره‌ای جز اتخاذ این تصمیم نداشتند و با کاهش حجم معاملات از افت بیش از اندازه قیمت‌ها جلوگیری کردند. وی اذعان داشت: با این کار سرعت و نقدشوندگی روند حجم معاملات افزایش یافته است. مثلا با این شیوه ۲۰ هزار سهم ظرف چهار روز به فروش می‌رسد. وی در ادامه اظهار داشت: حجم معاملات با اتخاذ این سیاست بیشتر خواهد شد، در نهایت سهامداران به زودی و ناخودآگاه روش‌هایی برای نقد کردن سهامشان پیدا خواهند کرد، برای مثال سهامداران سهام کمتری می‌خرند تا مشکل بیشتری پیش نیاید. آقابزرگی درخصوص تبعات تغییر ضوابط خرید و فروش نیز گفت:‌ انفعال یا خروج بخشی از سهامداران در بلندمدت را خواهد داشت. همچنین هرچه سرعت روند کاهش قیمت‌ها بیشتر باشد بازه زمانی و مدت‌زمان افت بازار کاهش پیدا می‌کند و خود به خود براساس مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت تعادلی پیدا می‌شود.

رفتار هیجانی

رضا عیوض‌لو، معاون تامین سرمایه سپهر درخصوص تغییر در ضوابط خرید و فروش سهام اظهار داشت: به طور کلی جلوگیری از اینکه بازار با اجرای مکانیسم‌های عرضه و تقاضا بتواند برای تعیین قیمت عمل کند مطلوب نیست. ولی اتفاقی که در بورس می‌افتد چه در حرکت مثبت و چه در حرکت منفی ما شاهد یکسری رفتارهای بسیار هیجانی هستیم که این حرکات زیاد مناسب دیده نمی‌شود. علاوه بر این در چنین شرایط هیجانی ترمز یک نهاد ناظر در جای خود بی‌تاثیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: تغییر در ضوابط در حالت کلی خوب نیست و در شرایط خاص می‌تواند به بازار کمک کند اما در بلندمدت نباید استفاده شود. معاون تامین سرمایه سپهر درخصوص پیش‌بینی از روند بورس در سال ۹۳ با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی ایران نیز ابراز داشت: بهبود فضای کسب‌وکار و گشایش‌های بین‌المللی در این فضا برای شرکت‌ها می‌تواند به افزایش سودآوری منجر شود و ما شاهد یک بازار رو به رشد در سال آینده باشیم. عیوض‌لو تصریح کرد: در صورتی که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اگر به درستی اجرا نشود روی صنایع تاثیرگذار خواهد بود و بازار را در سال آتی با ریخت‌هایی همراه می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با اشاره به صنایع برتر سال ۹۳ نیز اذعان داشت: صنایع پیش‌رو سال آینده به طور کلی صنایعی هستند که با بهبود فضای کسب‌وکار از ظرفیت‌های خالی خود برای افزایش تولیدات به نحو احسن استفاده کنند و با کاهش هزینه‌ها به افزایش سودآوری برسند از این رو بخشی از صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی و بانکی به نظر جزو صنایع پیشرو بورس در سال آتی خواهند بود. معاون تامین سرمایه سپهر برای ارتقای جایگاه بازار سرمایه به مسوولان پیشنهاد داد که توسعه ابزارهای مالی و نهادهای مالی جدید را در دستور کار خود قرار داده زیرا تنوع ابزارهای مالی می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران خرد و مدیریت ریسک آنها به طور مناسب عمل کند و این امر می‌تواند مانع از نوسانات شدید در حرکت قیمت‌ها باشد.

صعود در سال 93

محمد حسن‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص پیش‌بینی از روند بورس در سال آینده با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی ایران گفت: طی چند وقت اخیرشاهد یکسری اتفاقات بودیم که سال آتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مانند تغییر نرخ حامل‌های انرژی، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، بهره مالکانه، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و اتفاقات خوب بین‌المللی.وی خاطرنشان کرد: تا شروع سال ۹۳، بازار خود را با این تغییرات تطبیق می‌دهد. اما پیش‌بینی می‌شود که با شروع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و توافقات نهایی ژنو شاهد شیب نزولی بازار در اوایل فروردین‌ماه باشیم. در سویی دیگر از اردیبهشت‌ماه بازار با شیب صعودی به کار خود ادامه خواهد داد همچنین با برداشته شدن تحریم‌ها و تسهیل در سرمایه‌گذاری خارجی‌ها، بازار مثبت می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها