کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تعرفه واردات خودرو‌های کم‌مصرف کاهش می یابد ؟


کد خبر : ۳۸۰۷چهارشنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۵:۱۳۴۴۹۶ بازدید

به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، حال آنکه هنوز خبری از تعرفه واردات خودرو نیست.

هر چند وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت پیشنهادهايی از سوی کارگروه‌های مختلف جهت تعیین تعرفه واردات دریافت کرده؛ اما ظاهرا هنوز تصمیم نهایی در مورد میزان آن گرفته نشده است. چندی پیش نعمت زاده وزیر صنعت و معدن و تجارت کارگروهی جهت بررسی تعرفه واردات در شورای سیاست‌گذاری خودرو تعیین کرد حال آنکه برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که در صورت تصویب پیشنهاد ارائه‌شده در این شورا، به احتمال زیاد مصوبات مذکور به کمیسیون ماده یک ارائه خواهد شد. 

براساس طرح کارگروه بررسی تعرفه واردات خودرو، تعرفه‌ واردات برای خودروهای با حجم موتور هزار سی‌سی 40 درصد تعیین شده و به ازای هر 500 سی‌سی افزایش حجم موتور خودرو، تعرفه واردات 10 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین تعرفه واردات خودرو با تصويب پيشنهادهاي اين كارگروه براي خودروهاي با حجم موتور هزار سی‌سی 40 درصد، 1000 تا 1500 سی‌سی 50 درصد، 1500 تا 2000 سی‌سی 60 درصد، 2000 تا 2500 سی‌سی 70 درصد، 2500 تا 3000 سی‌سی 80 درصد و 3000 سی‌سی به بالا 90 درصد خواهد بود. 

بر این اساس شورای رقابت نیز که مسیرهای مختلفی را جهت حذف انحصار از بازار خودرو در پیش گرفته، پیشنهادهايی مبنی‌بر کاهش تعرفه واردات به هیات دولت ارسال کرده است. ریاست این شورا در کنار تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو معتقد است که تعادل در تعرفه واردات نیز به نوعی می‌تواند از بازار خودرو انحصارزدایی کند. شورای یاد شده در طرح پیشنهادی خود تعرفه واردات را به میزان 10‌درصد کاهش داده است. در هر صورت با توجه به پیشنهادهايی که در مورد تعرفه واردات ارائه شده هنوز تصمیم نهایی در این مورد اخذ نشده‌است حال آنکه روز گذشته رئیس‌کل گمرک کشور از پیشنهاد وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت برای کاهش تعرفه واردات خودروهای کم‌مصرف (هیبریدی) در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد. 

مسعود کرباسیان در حاشیه امضای تفاهم نامه گمرک با سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو برای سال آینده هنوز مشخص نشده و جلسات کارشناسی آن هنوز در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال برگزاری است عنوان کرد از آنجا که اجرای این مرحله تاثیر زیادی بر قیمت حامل‌های انرژی دارد، پیشنهاد واردات خودروهای هیبریدی با نرخ‌های پایین‌تر ارائه شده و از آن حمایت می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها