کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ترکش‌های بحران «اوکراین» بر پیکر اقتصاد جهان


کد خبر : ۳۷۸۲سه شنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰:۲۸۱۷۷۹ بازدید

«ورشکستگی ملی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا نمی‌توانند کمک چندانی به وضعیت اوکراین کنند.» این بخشی از سخنان «گوستاو هورن»، اقتصاددان از پژوهشکده اقتصاد کلان چرخه اقتصادی اروپاست.

روزنامه اقتصادی «هندلز‌بلات» آلمان، به نقل از او می‌نویسد: «در صورتی که اختلافات مرزی به جنگ تبدیل شود، خطر فروپاشی اقتصادی، اوکراین را تهدید می‌کند، در نتیجه ورشکستگی ملی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.» رییس‌جمهور موقت اوکراین که کمتر از یک هفته پیش این پست را در اختیار گرفته است هم کاملا می‌پذیرد. اولکساندر تورچینف، می‌گوید: «در آستانه یک فاجعه قرار داریم.»


«کی‌یف» در حال حاضر بزرگ‌ترین صادرکننده غلات و گندم در جهان است که در صورت آسیب‌دیدن روند صادراتی این محصولات، قیمت این فرآورده‌های کشاورزی نه‌تنها در جهان به‌شدت افزایش خواهد یافت، بلکه منبع درآمد مهم‌ترین صادرات این کشور هم قطع خواهد شد.

روزنامه «تلگراف» می‌نویسد: بحران کریمه باعث تورم در انگلیس می‌شود و به این کشور نیز ضربه خواهد زد. این روزنامه می‌نویسد: تنش‌هایی که شبه‌جزیره کریمه شاهد آن هستند فقط حاکمیت دولت منطقه‌ای آنجا را تهدید نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث بالارفتن قیمت غلات و نان در انگلیس نیز شود.  این روزنامه سپس به بیان دیدگاه کارشناسان می‌پردازد که معتقدند اوضاع در شبه‌جزیره کریمه ممکن است قیمت نان در انگلیس را افزایش دهد؛ چراکه اوکراین دارای اهمیت استراتژیک در عرضه مواد غذایی جهان به شمار رفته و از بزرگ‌ترین کشورهای جهان در صادرات غلات به‌شمار می‌رود.

دولت اوکراین شدیدا مقروض است و نیاز به کمک دارد. حال آنکه در حال حاضر «کی‌یف» ۱۳‌میلیارددلار بدهی دارد و طبق پیش‌بینی‌ها این میزان بدهی تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱۶‌میلیارددلار خواهد رسید. بی‌شک وضعیت اقتصادی این کشور با فاجعه‌ای عظیم مواجه خواهد شد. شاید مهم‌ترین منبع برای کمک مالی به این کشور، صندوق بین‌المللی پول باشد. کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که این سازمان هم‌اکنون در حال رایزنی با دیگر اعضا برای افزایش کمک ۳۵‌میلیارددلاری به این کشور است. اما برای آنکه مذاکرات، اثربخش باشد نیاز است که یک شرایط باثبات در این کشور حاکم شود. در این میان شرکت دولتی گازپروم روسیه هشدار داده که در سه ماهه بعدی ممکن است قیمت گاز صادراتی به اوکراین را افزایش دهد. گازپروم البته تایید کرده اوکراین پول گاز را پرداخت می‌کند اما مقدار آن را با توجه به قیمت‌های فعلی «نگران‌کننده» خوانده است. اما بحران اوکراین به‌تدریج آثار خود را بر اقتصاد روسیه نشان داده است. بازار سهام در روسیه روز دوشنبه با شش‌درصد سقوط روبه‌رو شد و ارزش روبل، واحد پول این کشور به پایین‌ترین حد خود نسبت به یورو و‌ دلار رسید. بانک مرکزی روسیه هم نرخ بهره را از ۵/۵‌درصد به هفت‌درصد افزایش داد. حال آنکه «رویترز» به نقل از معامله‌گران ارز گزارش کرده بانک مرکزی روسیه برای جلوگیری از سقوط ارزش روبل 10‌میلیارددلار از ذخایر ارزی خود را به فروش رسانده است. روزنامه اقتصادی «ودوموستی» روسیه نوشته است که جنگ روسیه با اوکراین «ترمزی» برای اقتصاد این کشور خواهد بود. مداخلات روسیه در اوکراین با واکنش‌های تند جهانی مواجه شده و سخن از تحریم هم به میان آمده. روز یکشنبه جان کری اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد علیه روسیه تحریم‌هایی وضع کند. اوباما نیز در تاکید این اظهارات اعلام کرد که وی هم‌اکنون در حال بررسی تمامی گزینه‌های موجود است. حالا یکی از گزینه‌های روی میز می‌تواند آن باشد که یکی از ۱۰ کشور بزرگ اقتصاد جهانی علیه یک کشور دیگر تحریم وضع کند اما واقعیت این است که در حال حاضر روسیه ارتباطات گسترده‌ای با اقتصاد بین‌الملل دارد. هم‌اکنون نیمی از تجارت خارجی روسیه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد و وابستگی روسیه به واردات از اروپا برای بالا نگاه‌داشتن استانداردهای زندگی در این کشور زیاد است. بحران اوکراین حتی می‌تواند به بانک‌های روسی آسیب برساند چراکه این بانک‌ها مبالغ زیادی وام به اوکراین داده‌اند. آن هم در شرایطی که روبل روسیه از آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون حدود ۱۰‌درصد تنزل ارزش داشته است.

افزایش بهای نفت

اما افول وضعیت اقتصادی «کی‌یف» و روسیه تنها یک سوی ماجراست. در سوی دیگر ماجرا جامعه جهانی قرار دارند. بروز بحران در اوکراین که یکی از راه‌های مهم انتقال نفت خام به اروپا به شمار می‌آید، باعث افزایش بهای طلای سیاه در آسیا شده است.بهای جهانی نفت، روز دوشنبه در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود. به گزارش بلومبرگ، بهای جهانی نفت آمریکا و بهای نفت برنت با افزایش همراه بود. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افزایش یک‌دلارو64سنتی به قیمت 110‌دلار و 71سنت در هر بشکه داد و ستد شد. بهای هر بشکه نفت آمریکا موسوم به وست‌تگزاس نیز یک‌دلار و 19سنت افزایش یافته و معادل 103‌دلار و 78سنت در هر بشکه معامله شد.

«دسموند چوا»، تحلیل‌گر موسسه«CMC» می‌گوید از آنجا که اوکراین یکی از حلقه‌های شبکه انتقال نفت دریای شمال به شمار می‌آید، بروز بحران در این کشور خطرپذیری انتقال انرژی و افزایش بهای نفت را به همراه خواهد داشت. اوکراین تولیدکننده و مصرف‌کننده بزرگی برای نفت خام به شمار نمی‌رود؛ اما از موقعیت جغرافیایی راهبردی در انتقال انرژی‌های فسیلی روسیه برخوردار است. اوکراین مهم‌ترین پل ارتباطی میان روسیه و دیگر کشورهای اروپایی است در حال حاضر این کشور به لحاظ جغرافیایی در وضعیت استراتژیکی است. روس‌ها ۲۵‌درصد گاز موردنیاز اروپا را تامین می‌کنند و نیمی از این میزان گاز از طریق خط لوله از داخل خاک اوکراین روانه بازارهای اروپایی می‌شود.اما روز گذشته قیمت جهانی طلا هم در پی اشغال کریمه از سوی روسیه به بالاترین سطح در چهار ماه گذشته صعود کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات سنگاپور حداکثر 1/7 درصد افزایش یافت و به 1348‌دلار رسید. طلا برای تحویل در آوریل در بازار نیویورک حداکثر دو‌درصد صعود کرد و به 1348‌دلار در هر اونس رسید. طلا که در سال گذشته به دلیل اعلام آغاز تعدیل تدابیر محرک مالی از سوی بانک مرکزی آمریکا با 28‌درصد سقوط قیمت روبه‌رو شد، اکنون از بحران اوکراین و کندی اقتصادی چین که تقاضا برای پناه مطمئن سرمایه را افزایش داده، سود می‌برد.به گفته تحلیلگران، ریسک ژئوپلیتیکی اوکراین جذابیت طلا به‌عنوان پناه مطمئن سرمایه را تقویت کرده است. بر اساس شاخص‌های تکنیکی، قیمت طلا می‌تواند سطح مقاومتی 1361 در هر اونس را نیز بشکند و اگر این سطح قیمت شکسته شود خریداران بیشتری وارد بازار این فلز خواهند شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها