کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات وام مسکن بدون سپرده + جدول


کد خبر : ۳۷۷۹۶پنجشنبه، ۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳:۳۱۱۲۱۷۶۰ بازدید

شاید شما هم از آن دست مستاجران و یا سرپرست خانوارهایی باشید که با توجه به افت و رکود قیمت خانه ها در ماه های اخیر به فکر تهیه وام و خرید ...

شاید شما هم از آن دست مستاجران و یا سرپرست خانوارهایی باشید که با توجه به افت و رکود قیمت خانه ها در ماه های اخیر به فکر تهیه وام و خرید منزلی افتاده اند. در این رابطه چند سالی است بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی حوزه مسکن، شکل های متنوعی از وام های مسکن را برای قشرهای مختلف طراحی کرده که اطلاع از آن ها اگر نگوییم ضروری،  حداقل  مفید است.یکی از این نوع وام ها، وام از طریق اوراق تسهیلات مسکن است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از خراسان، وامی که می توانید با صرف مقداری هزینه نسبت به طرح های دیگر این بانک، با دوره انتظار خیلی پایینی دریافت کنید. به خصوص این که اگر خانه ای با چند سال ساخت پیدا کرده اید که علیرغم قیمت خیلی مناسب، به مقداری تعمیرات نیاز دارد، این روزها بانک مسکن سقف وام جعاله را با شرایطی افزایش داده که می تواند به تعمیرات و بهسازی واحد مسکونی مورد نظر شما هر چه بیشتر کمک کند. در این گزارش، نگاهی به شرایط و جزئیات بیشتر این وام با تاکید بر وامی که زوجین می توانند دریافت کنند، خواهیم داشت. اما قبل از آن باید به چند نکته درباره اوراق تسهیلات مسکن و دریافت وام جعاله مسکن با این اوراق اشاره کنیم.

اوراق تسهیلات مسکن چیست؟

با خیلی ها که صحبت می کنیم، یا از اوراق تسهیلات مسکن خبر ندارند  یا تنها اسمی از آن شنیده اند. قضیه از این قرار است که بانک مسکن یک نوع حساب به نام حساب ممتاز تعریف کرده است که از جنس حساب های کوتاه مدت بوده، اما رسماً و با شرایطی، نرخ های سود بالاتری نسبت به نرخ های مصوب بانک مرکزی دارد. در این جا مجال پرداختن بیشتر به این موضوع نیست و ما در گزارش های بعدی این حساب را دقیق تر معرفی خواهیم کرد. اما همین را باید بگوییم که علاوه بر سود بالاتر، یکی از مزایایی که به دارندگان این حساب ها تعلق می گیرد، اختصاص اوراق تسهیلات مسکن یا همان اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن است.

با داشتن هر برگ از این اوراق می توان 500 هزار تومان وام مسکن گرفت. از طرف دیگر، صاحبان این اوراق می توانند از طریق بانک مسکن، اوراق خود را بفروشند. بر این اساس، بانک اوراق آن ها را به مبلغ روز بازار فرابورس، در این بازار عرضه کرده و می فروشد. قیمت این روزهای هر ورق سهم، در حدود 75 هزار تومان است.اما همانطور که گفتیم، مزیت این اوراق قابل فروش، دریافت وام 500 هزار تومانی است. منظور از تسهیلات بدون سپرده که گفته می شود   عمدتا ً دریافت وام با خرید این اوراق (و با رعایت سقف های تعریف شده برای آن) است. یعنی هر فرد به میزان نا محدود نمی تواند با خرید اوراق، وام مسکن بگیرد. بر این اساس، متقاضیان این نوع وام ها، می بایست از طریق بانک مسکن   یا فرابورس، این اوراق را با توجه به شرایط بانک مسکن خریداری کنند و سپس با ارائه آن ها به بانک به همراه سایر مدارک و مستندات، وام مسکن بدون سپرده را با طی فرآیندی کوتاه (کمتر از یک ماه)، دریافت کنند.

اوراق برای جعاله؛ و تمهیدات تابستانه بانک مسکن

بانک مسکن برای کسانی که قصد تعمیرات منزل دارند و یا آن هایی که از این بانک، تسهیلات می گیرند، با اوراق تسهیلات مسکن، وام می دهد. به این منظور، اگر می خواهید وام جعاله برای تعمیر و بازسازی مسکن از این بانک بگیرید، سقف آن 10 میلیون تومان است که باید برای آن 20 ورق تسهیلات بخرید و با توجه به قیمت 75 هزار تومانی هر ورق، یک میلیون و پانصد هزار تومان هزینه کنید.اما اگر از آن جمله افرادی هستید که می خواهید وام خرید مسکن با استفاده از اوراق تسهیلات بگیرید، اخیراً بانک مسکن شرایط ویژه تری  برای شما قائل شده است. به طوری که سقف وام جعاله را تا 20 میلیون تومان افزایش داده است. البته باید هر چه زودتر دست به کار شوید. چرا که بانک مسکن می گوید این شرایط فقط تا پایان شهریور ماه برقرار است. نکته آخر هم اینکه این وام، بر روی یک پلاک ثبتی یا به عبارت دیگر برای یک واحد مسکونی تعریف می شود.

سقف وام مسکن بدون سپرده برای زوجین

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نیاز ضروری به وام مسکن  دارید، می توانید از تسهیلات بدون سپرده   ( با اوراق تسهیلات مسکن)  استفاده کنید. این کار پس از خرید اوراق و باطل کردن آن نزد بانک، انجام می شود. بانک مسکن سقف وام با استفاده از این اوراق را (بدون در نظر گرفتن سقف اوراق جعاله که اشاره شد) برای شهرهای مختلف و نیز بر حسب این که افراد به صورت منفرد یا با همسر خود اقدام به دریافت وام کنند، جداگانه تعریف کرده است. با بیان این که سقف این وام برای هر فرد در تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و هم چنین سایر نقاط شهری، به ترتیب 60، 50 و 40 میلیون تومان است، ما در ادامه وام زوجین را مد نظر قرار خواهیم داد.

بر این اساس،   بانک مسکن برای زوجینی که از تسهیلات مسکن سال 92 استفاده نکرده اند، این امکان را فراهم کرده است که به صورت توام بر روی یک پلاک ثبتی (واحد مسکونی) وام دریافت کنند. سقف وام برای زوجین تهرانی، 100 میلیون تومان، برای زوجین در مراکز استان ها و شهرستان های بالای 200 هزار نفر، 80 میلیون تومان و برای زوجین در شهرهای زیر 200 هزار نفر، 60 میلیون تومان است که تعهدات بازپرداخت آن، به صورت مساوی بین زوجین تقسیم می شود. این ها همه جدای از 20 میلیون تومان وامی است که به اتکای دریافت تسهیلات و به عنوان جعاله از طریق اوراق می توان دریافت کرد.بانک مسکن تاکید می کند که خانه اولی بودن زوجین، برای گرفتن این نوع وام، الزامی نیست. اما این تسهیلات تنها یک بار به زوجین داده می شود.

اقساط وام اوراق تسهیلات مسکن زوجین

بانک مسکن وام اوراق تسهیلات مسکن را تا حداکثر 12 سال قسط بندی می کند. البته امکان بازپرداخت زودتر (به عنوان مثال 10 ساله) هم وجود دارد که شرایط اقساط را تغییر می دهد. از طرف دیگر، روش های بازپرداخت در این نوع وام به سه شکل یکنواخت، پلکانی (صعودی) و دوره ای (4 ساله) است. نرخ بازپرداخت این تسهیلات نیز سالانه 17.5 درصد تعریف شده که از نرخ سود متعارف تسهیلات بانکی 0.5 درصد پایین تر است.جدول  شماره ۱  ، جزئیات وام اوراق تسهیلات مسکن را برای مبلغی به میزان سقف وام  در شهرهای مختلف، به روش پرداخت اقساط یکسان و در سقف بازپرداخت 12 ساله نشان می دهد:

محاسبات نشان می دهد در صورتی که مبالغ وام فوق را 10 ساله قسط بندی کنید، اولاً کل سودی که می پردازید، 10 درصد کمتر است. ثانیاً مبلغ اقساط برای زوجین تهرانی به حدود یک میلیون و 770 هزار تومان، برای زوجین در شهرهای بالای 200 هزار نفر به یک میلیون و 416 هزار تومان و برای زوجین در سایر شهرها به یک میلیون و 62 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر با توجه به این که پرداخت پلکانی میزان اقساط را تغییر می دهند نیز، جدول کلی زیر، برخی از این جزئیات را برای سه گروه وام یادشده نشان می دهد:

جزئیات وام مسکن بدون سپرده

 جدول  شماره 2 نیز، میزان تغییرات اقساط وام در دوره های 4 ساله را نشان می دهد. یعنی 12 سال به سه دوره 4ساله تقسیم بندی شده و اقساط ماهانه در هر دوره یکسان است.

اقساط وام اوراق جعاله مسکن

علاوه بر وام اوراق تسهیلات، اگر زوجینی قصد استفاده از وام جعاله همراه با این وام را نیز داشته باشند، می بایست اوراقی را علاوه بر اوراق تسهیلات فوق دریافت کنند.
 بازپرداخت   این وام 5 ساله است که طبیعتاً مبلغ اقساط آن را متفاوت از اوراق تسهیلات مسکن خواهد کرد. بر این اساس، نیاز به خرید 40 برگه ورق تسهیلات برای وام جعاله است که حدود 3 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت. هم چنین خرید این اوراق سبب می شود که حدود 500 هزار تومان در 5 سال اول به مجموع اقساط شما اضافه شود.

جزئیات وام مسکن بدون سپرده



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها