کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هیات 100 نفره چشم بادامی‌ها به ایران می‌آیند


کد خبر : ۳۷۶۰دوشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰:۳۳۲۱۳۴ بازدید

بر اساس هدفگذاری روسای جمهور ایران و چین، تجارت دو کشور باید تا 10سال آینده به 200 میلیارد دلار برسد.

تجارت 200 میلیارد دلاری با چین

به این ترتیب با توجه دلار فعلی این رقم باید به پنج برابر ‌حجم تجارت 40میلیارد دلاری افزایش یابد.  ولی‌الله افخمی رییس‌کل‌سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تا رسیدن به این رقم فاصله زیادی داریم، تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف ایجاد شرکت‌های مشترک و بالابردن سرمایه‌گذاری باید در دستور کار دو طرف باشد.  با توجه به اینکه بیش از 62درصد مجموع تبادلات تجاری ایران و چین را کالاهای نفتی شامل می‌شود؛ در مدت هدفگذاری‌شده، نفت ایران باید صدرنشین کالاهای صادراتی ایران باشد. 

به نظر می‌رسد عملیاتی‌شدن این هدف مشترک با اعزام هیات صدنفره تجار و فعالان اقتصادی چین آغاز شده و در این راستا تفاهماتی با چین درخصوص گشایش اعتبارات اسنادی صورت گرفته است.  وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و چین در این‌باره گفت: انتظار داریم علاوه بر تامین مالی پروژه‌ها همکاری بین ایران و چین در بخش سرمایه‌گذاری مستقیم نیز افزایش پیدا کند.  محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در جریان ملاقات‌های متعدد خود با فعالان چینی تفاهمات مناسبی در حوزه‌های مالی، اعتباری و بانکی، صنعت، معدن و تجارت، شهرسازی، حمل‌ونقل و تجارت و ارتباطات صورت گرفته است، اظهار کرد: دو کشور چین و ایران از پایه‌گذاران تمدن بشری به‌شمار می‌آیند که دارای سوابق متعددی هستند.  وی با اشاره به این مطلب که توان مالی و پتانسیل شرکت‌های چینی و ایرانی در حوزه‌های صنعت، معدن، پتروشیمی و نفت خوب است افزود: در تامین مالی پروژه‌ها همکاری‌های ایران و چین آغاز شده است که بر همین اساس در دو سال گذشته حدود 20میلیارددلار قرارداد تجاری میان ایران و چین منعقد شده که نصف آنها به مرحله گشایش اعتبار رسیده است. نعمت‌زاده اضافه کرد: دو طرح فولادی و دو شرکت آلومینیوم از جمله طرح‌هایی است که در تامین مالی پروژه‌های آنها همکاری‌های مناسبی با طرف چینی صورت گرفته است. 

چینی‌ها در ایران واحد مسکونی می‌سازند

ولی‌الله افخمی رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه چین قصد دارد تا سال 2015 حدود 36میلیون واحد مسکونی در ایران بسازد، گفت: این فرصت مناسبی برای فعالیت شرکت‌های ساختمان ایران در چین به صورت پیمانکاری اصلی و فرعی است.  وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ارزش تجارت غیرنفتی ایران و چین به 5/15میلیارددلار رسید که با احتساب نفت بالغ بر 40میلیارددلار می‌شود، گفت: تشکیل شرکت‌های مشترک و سرمایه‌گذاری مشترک از جمله راهکارهای افزایش تجارت ایران و چین است. به گفته افخمی، چین سالانه 240میلیارددلار واردات انواع خدمات فنی و مهندسی‌، خدمات تجاری، حمل‌ونقل و گردشگری دارد.  افخمی گفت: کشور چین در برنامه توسعه خود برای ارتقای کیفی و کمی تا سال 2017 پروژه‌هایی دارد که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در آنها فعال شوند. وی افزود: کشور چین سومین مصرف‌کننده بزرگ دنیا بوده و رشد اقتصادی پایداری دارد. معاون وزیر صنعت گفت: کشور چین برای افزایش رفاه خود تغییر جهت در تجارت داده و در جهت افزایش واردات قرار گرفته است. همچنین ایران به لحاظ استراتژیک در خاورمیانه از قدرت‌های اصلی به حساب می‌آید و برنامه مهمی برای توسعه روابط دارد. 

دعوت از چینی‌ها برای اکتشاف ذخایر مس در ایران

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست از شرکت‌های چینی برای اکتشاف ذخایر مس در ایران دعوت کرد.  جعفر سرقینی با اشاره به اینکه ایران سالانه حدود 400میلیون‌تن مواد معدنی تولید می‌کند گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری ‌زیادی در حوزه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی ایران وجود دارد که چینی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.  وی با اشاره به تولید سالانه 15میلیون‌تن فولاد خام در ایران اظهار کرد: 80 درصد از این تولید به روش احیای مستقیم انجام می‌شود. ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه اول تولید فولاد خام را داشته و در جهان نیز پانزدهم است.  معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد ایران اظهار کرد: از جمله این فرصت‌ها می‌توان به تولید فولاد در طبس، سنگان و کارخانه گالوانیزه اشاره کرد.  سرقینی با اشاره به اینکه ترجیح می‌دهیم چینی‌ها در حوزه‌های فرآوری سنگ آهن ایران از جمله ساخت کارخانه‌های کنسانتره سرمایه‌گذاری‌ کنند گفت: در حوزه صنعت مس نیز سرمایه‌گذاری مشترک در کارخانه کنسانتره مس، توسعه معادن مس کوچک، کارخانه‌های آلیاژ مس و اکتشاف ذخایر مس از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران هستند.  



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها