کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پرداخت وام با یارانه بایگانی شد؟


کد خبر : ۳۷۰۷۹شنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸:۳۰۳۰۳۷ بازدید

در روزهای پایانی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که بازار طرح و وعده های دولت داغ بود، بانک مرکزی از طرحی خبر داد که بر اساس آن ...

در روزهای پایانی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که بازار طرح و وعده های دولت داغ بود، بانک مرکزی از طرحی خبر داد که بر اساس آن مردم می توانستند با حساب یارانه خود وام دریافت کنند ولی گذشت چند هفته حکایت از عدم اجرای این طرح در شعب بانکی دارد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از تسنیم، یکی از طرح های دولت روحانی در روزهای پایانی انتخابات ریاست جمهوری که از سوی بانک مرکزی اعلام شد این بود که زین پس مردم می توانند با حساب های یارانه خود وام دریافت کنند؛ به عبارتی دیگر بنا بود حساب یارانه وثیقه بانکی شود.

هر چند مشابه این طرح قبل از دولت روحانی از سوی محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که به‌نفع حجت الاسلام سید ابراهیم رئیس انصراف داد، اعلام شده بود.

قالیباف در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه "ما برنامه‌ای برای ضمانت وام‌ها داریم"، گفت:‌ کسانی که شغل ندارند 250 هزار کارانه یا 150 هزار تومان یارانه را می‌گیرند اگر وام تا سقف 15 میلیون داشتند ما خودمان ضمانت اینها را می‌کنیم و از محل پرداخت یارانه‌ها، قسط وام‌ها را می‌دهیم، مخصوصاً اینجا جریان هدایت کار باید وجود داشته باشد به این معنی که اگر وام بیشتری خواستند بدهیم اما برای اشتغال. تنها یارانه را برای هزینه جاری ندهیم بلکه یارانه تولید را به توانمندی در صنایع کوچک و خانگی بدهیم، این اصلاح نظام مالی می‌شود.

ولی چند روزی نگذشت که دولت حسن روحانی که پیشتر طرح کارانه قالیباف را سرقت کرده بود، طرح ضمانت وام یا حساب یارانه را نیز به نام خود کرد. بانک مرکزیِ دولت روحانی در خبری از ابلاغ طرح یاراکارت اعتباری خبر داد و اعلام کرد: با توجه به لزوم افزایش پوشش کارت‌های اعتباری در سطح کشور و تسهیل دسترسی اقشار و آحاد مختلف جامعه به‌ویژه طبقات کمتر برخوردار به خدمات اعتباری نظام بانکی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد امکان صدور کارت‌های اعتباری به‌پشتوانه یارانه واریزی به حساب خانوارها را مقرر سازد. کارت‌های اعتباری یادشده که موسوم به "یاراکارت اعتباری" است، در نهایت می‌تواند منتج به افزایش قدرت خرید خانوارها و ارتقای رضایتمندی جامعه از نظام بانکی و کمک به تولید و اشتغال داخلی شوند.

بر اساس این طرح، تسهیلات در قالب یاراکارت اعتباری، به‌صورت نسیه اقساطی به اشخاص مشمول اعطاء می‌شود. صدور یاراکارت اعتباری به‌پشتوانه حساب‌های یارانه‌ای اشخاص مشمول انجام می‌پذیرد. در این طرح، تسهیلات ضمن انعقاد قرارداد لازم‌الاجرا و به‌پشتوانه وثیقه یارانه‌های نقدی اعطا شده و بدین ترتیب مشکلات مربوط به تأمین وثایق اشخاص کم‌درآمد قابل رفع خواهد بود.

همچنین، بازپرداخت تسهیلات اعطایی به‌صورت خودکار از محل حساب‌های یارانه‌ای اشخاص انجام می‌پذیرد و بدین سبب ریسک ناشی از عدم‌پرداخت اقساط از سوی اشخاص مشمول به حداقل می‌رسد.

در همین ارتباط البته مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی نیز گفته بود: متقاضیان کارتهای اعتباری با ضمانت قرار دادن حسابهای یارانه ای، می‌توانند از وام استفاده کنند؛ به این معنا که مردم با پشتوانه قرار دادن حسابهای یارانه ای خود، حداکثر تا سقف 5 میلیون تومان با عقد مرابحه و امکان بازپرداخت حداکثر 5 ساله و سود 18 درصد، وام دریافت کنند که بازپرداخت تسهیلات، به صورت خودکار از محل یارانه های نقدی از سوی دولت باشد.

وی با اشاره به اینکه مبالغ این وام ها، صرفا برای خرید کالا و خدمات بوده و تراکنش‌های مالی برداشت وجه و انتقال وجوه، امکان پذیر نیست؛ تأکید کرده بود: بخشنامه مربوطه در 27 اردیبهشت ماه امسال به شبکه بانکی ابلاغ شده و قابلیت اجرایی دارد.

همانطور که ملاحظه کردید، بانک مرکزی مدعی است که بخشنامه مربوط به طرح مذکور را 27 اردیبهشت ماه به شبکه بانکی ابلاغ کرده است ولی مراجعه و تماس خبرنگار تسنیم به شعب بانکی روایت دیگری را نشان داد.

معاون اعتبارات شعبه یک بانک بزرگ دولتی در پاسخ به این سوال که آیا مردم می توانند با حساب یارانه خود وام دریافت کنند؟ گفت: نه! چنین چیزی به بانک ما ابلاغ نشده است.

پرس و جوی ما از اکثر بانک های دولتی و نیمه دولتی حکایت از آن دارد که هیچ یک از این بانک ها با حساب یارانه به مردم وام نمی دهند و در پاسخ به چرایی این کار می گویند: چیزی به ما ابلاغ نشده است.

البته خبرنگار تسنیم با بانک مرکزی هم تماس گرفت ولی موفق به برقراری ارتباط با مسئولان مربوطه در این خصوص نشد؛ باید دید توجیه بانک مرکزی برای عدم اجرای این طرح از سوی بانک ها چیست؟!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها