کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وضعیت بازار موتورسیکلت‌ها در سال 96


کد خبر : ۳۶۸۲۸جمعه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲:۵۲۲۶۴۰ بازدید

با توجه به تنوع بازار موتورسیکلت در سال 96 و حضور موتورسیکلت‌های برقی با حمایت بخش‌های دولتی و پرداخت تسهیلات ویژه به خریداران ...
وضعیت بازار موتورسیکلت‌ها در سال 96وضعیت بازار موتورسیکلت‌ها در سال 96

گسترش‌صنعت- با توجه به تنوع بازار موتورسیکلت در سال 96 و حضور موتورسیکلت‌های برقی با حمایت بخش‌های دولتی و پرداخت تسهیلات ویژه به خریداران، طبیعی است انتظار داشته باشیم رقابت در بازار این وسیله نقلیه افزایش یابد اما گفته‌ها حاکی از آن است که بازار بهاره موتورسیکلت‌ها چندان پررونق نیست.

کاربراتوری‌ها در صف فروش

علیرضا عابدینی، مدیر اجرایی یکی از تولیدکنندگان موتورسیکلت درباره بازار این محصول گفت: سال ۹۶ سالی استثنایی است زیرا در پایان سال گذشته با حجم بالای تولید مواجه بودیم که روانه بازار شد و اگر شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری مهر سال ۹۵ متوقف نمی‌شد و فروش عادی در بازار این نوع وسیله نقلیه ادامه می‌یافت برای سال ۹۶ بازار خالی و آماده فروش موتورسیکلت‌های انژکتوری بود. وی افزود: با توجه به اینکه بازار مملو از موتورسیکلت‌های کاربراتوری است که در اسفند سال ۹۵ شماره‌گذاری شده، هنوز حجم بالایی از این نوع موتورسیکلت در بازار وجود دارد. همچنین با توجه به اختلاف نرخ ۳۵۰ تا ۶۵۰هزار تومانی موتورسیکلت‌های انژکتوری و کاربراتوری طبیعی است مصرف‌کننده متمایل به خرید موتورسیکلتی باشد که ارزان‌قیمت‌تر باشد از این‌رو اقبالی به سایر موتورسیکلت‌ها ازجمله انژکتوری نداشته باشد.

صاحبان موتورسیکلت از افراد کم‌درآمد هستند و نرخ محصولات برای آنها بسیار مهم است. این تولیدکننده موتورسیکلت در ادامه گفت: اسفند ۹۵ تولیدکنندگان به شکل انبوه انجین‌های باقی مانده در انبارها را تولید و روانه بازار پایان سال کردند. نمایندگی‌ها دستگاه‌ها را خریداری و در انبارها نگه داشتند. درنتیجه باید منتظر بود این حجم به فروش برسد تا بازار آماده ورود موتورسیکلت‌های جدید باشد. اگر با این وضعیت، موتورسیکلت انژکتوری وارد بازار شود چه اتفاقی می‌افتد؟ موتورسیکلت‌های انژکتوری در اختیار نمایندگی‌ها با نرخ ۵۰۰هزار تومان بالاتر باقی می‌ماند و به‌این‌ترتیب سرمایه‌ها در انبارها دپو می‌شود. عابدینی اظهار کرد: متوقف شدن پلاک‌گذاری به مدت ۴/۵ ماه باعث شد پروژه انژکتوری به چالش کشیده شود. بارها این مسئله به مسئولان مطرح و درنهایت در روزهای پایانی سال تا حدودی موانع رفع شد.


تولید انبوه موتورسیکلت‌های انژکتوری

یکی دیگر از تولیدکنندگان داخلی که از سال گذشته تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری خود را آغاز کرده است از چالش انژکتوری‌ها در مقابل حجم وارد شده کاربراتوری‌ها در پایان سال گذشته گفت. محمدجواد صفایاری، مدیرعامل این شرکت تولیدی به گسترش صنعت گفت: موتورسیکلت‌های انژکتوری این شرکت استانداردها را دریافت کرده و مجوز شماره‌گذاری گرفته است. سفارش‌ها گرفته شده و بر اساس تعداد ثبت‌نام شده‌ها دستگاه‌ها پلاک ۹۶ شده و به بازار عرضه می‌شود. او افزود: قطعات این موتورسیکلت‌ها ابتدا به شکل سی‌کی‌دی برای ۵۰۰ دستگاه وارد اما در ادامه تمام قطعات به‌طور کامل داخلی‌سازی شده و قالب قطعات پلاستیک این موتورسیکلت در داخل ساخته شد و تنها انجین وارد می‌شود. وی درباره برنامه این شرکت برای بومی‌سازی انجین انژکتوری‌ها نیز گفت: این شرکت خط تولید انجین کاربراتوری را در یکی از استان‌ها راه‌اندازی کرده البته هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده بود که با متوقف شدن ساخت کاربراتوری‌ها این پروژه متوقف شد.

بنابراین خط تولید انجین وجود دارد و در حال مذاکره هستیم که بتوانیم خط انجین انژکتوری را در همین کارخانه راه‌اندازی کنیم. صفایاری تصریح کرد: در شرایط حاضر این تولید صرفه اقتصادی ندارد زیرا به ماشین‌آلات سنگین و دستگاه‌های سی‌ان‌سی نیاز دارد که ابتدا باید دستگاه‌ها سفارش و خریداری شود. امروز با این تیراژ توجیهی وجود ندارد که آن را در داخل تولید کنیم اما توانایی بالایی در این زمینه در بین افراد و کارشناسان این شرکت وجود دارد. او ادامه داد: از آنجا که هدف رساندن موتورسیکلت با نرخ مناسب به‌دست خریدار است، ضروری بود نخست انجین را با نرخ مناسب وارد کنیم اما سایر قطعات داخلی‌سازی شده است.


پیش‌بینی تولید سال ۹۶

مدیرعامل شرکت جهان‌رو در پاسخ به این پرسش که تولید این شرکت سال ۹۵ چه تعداد بود و پیش‌بینی تولید برای سال ۹۶ چه میزان است؟ گفت: از آنجا که این شرکت در سال ۹۵ مشکل پلاک‌گذاری داشت موتورسیکلت انژکتوری تولید اما پلاک‌گذاری نشد و ثبت‌سفارش انجین کاربراتوری‌ها از سوی برخی تولیدکنندگان داخلی باعث شد موتورسیکلت‌های انژکتوری با چالش فروش مواجه شود. وی ادامه داد: در سال ۹۵ حدود ۶۰۰هزار انجین کاربراتوری وارد شد که با رای‌زنی مدیران این صنعت نیمی از آنها مجوز ساخت و پلاک دریافت کردند اما این شرکت که از سال گذشته به‌طور کامل به سمت تولید موتورسیکلت انژکتوری رفته بود نتوانست موتورسیکلتی وارد بازار کند اما پیش‌بینی می‌شود سال ۹۶ بیش از ۳۰۰هزار دستگاه تولید و روانه بازار شود.


تحویل موتورسیکلت‌های برقی در آذر 

این شرکت برای نخستین‌بار به‌طور صددرصدی تولید موتورسیکلت برقی را در داخل آغاز کرد. در مدت چند سال دو نوع موتورسیکلت برقی طراحی و برای تولید انبوه آنها قالب‌ها سفارش داده شده است. صفایاری در این‌باره گفت: بخشی از قالب‌ها مرکب بوده و ساخت آنها زمانبر بوده و به هزینه زیادی نیاز داشت که به خارج از کشور سفارش داده شد و تا پایان بهار ۹۶ تحویل دادند. 

او توضیح داد: قالب‌های مرکب ممکن است برای ۳ تا ۴ قطعه یک شکل به‌طور نمونه چپ و راست از کاور موتورسیکلت نیاز باشد که همزمان تولید می‌کند. این قالب بزرگ و سنگین بوده و به هزینه زیادی احتیاج دارد که درحال‌حاضر با نرخ مناسب به چین سفارش داده شده است. این فعال صنعت موتورسیکلت ادامه داد: باقی قالب‌ها در داخل ساخته شدند و خود این شرکت در حال ساخت آنهاست. به‌این‌ترتیب در ادامه تولید انبوه موتورسیکلت‌های برقی در این شرکت آغاز می‌شود. وی درباره قالب‌های داخلی و خارجی نیز عنوان کرد: ۷۵درصد قالب‌ها در داخل ساخته شده و تنها ۲۵درصد که مربوط به قالب‌های سنگین است از خارج تهیه می‌شود. علت آن ارزان‌تر تمام شدن آن است. او در پاسخ به این پرسش که آیا در ادامه قالب‌های سنگین در داخل ساخته خواهد شد؟ گفت: ساخت آنها در داخل با توجه به افزایش هزینه انرژی، بیمه، حقوق و دستمزد کارگر و... صرفه اقتصادی ندارد. صفایاری درباره روند کار تولید موتورسیکلت‌های برقی توضیح داد: بدنه موتورسیکلت‌های برقی به‌طور کامل در شرکت انجام شده، فیکسچرها ساخته و بدنه‌ها برای جوشکاری آماده شده است. او ادامه داد: برای تحویل موتورسیکلت برقی آخرین مذاکرات با شهرداری تهران (۲هزار و ۵۰۰دستگاه) و شهرداری اصفهان (۵هزار دستگاه) برای عملیاتی شدن قرارداد انجام و قرار شد در آذر براساس جدول‌بندی به‌طور همزمان موتورسیکلت‌ها تحویل داده شود. 

صفایاری در پاسخ به این پرسش که چرا این شرکت به‌طور مستقیم وارد بازار نمی‌شود؟ گفت: تسهیلات یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی که قرار است شهرداری به خریداران بپردازد باید مشخص باشد. ازاین‌رو به ازای هر دستگاه که به شهرداری تحویل داده می‌شود یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان به این شرکت پرداخت و هنگام فروش این مقدار از هزینه نهایی کاسته می‌شود. البته این شرکت ۳میلیون تومان به‌عنوان لیزینگ بدون کارمزد در ۳۶قسط در اختیار خریداران می‌گذارد و با رای‌زنی با یکی از بانک‌ها قرار شد ۵میلیون تومان وام ۴درصد نیز پرداخت شود. وی درباره نرخ موتورسیکلت‌های برقی این شرکت گفت: موتورسیکلت برقی ۶کیلووات ۱۵میلیون تومان و ۸کیلووات ۱۷میلیون تومان است. صفایاری در پایان گفت: بودجه این امر (موتورسیکلت برقی) را نهاد ریاست جمهوری در اختیار شهرداری به‌عنوان بانی هوای پاک قرار داده است ازاین‌رو متقاضیان برای خرید باید از سایت شهرداری موضوع را پیگیری و ثبت‌نام کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها