اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل میگوید: مجموعه صنعت هوایی کشور تاکنون هیچ مذاکرهای برای خرید هواپیما با شرکتهای سازنده هواپیما در کشورهای چین و روسیه نداشته است. او افزود: ما در یک مقطعی با ژاپنیها وارد مذاکره شدیم، اما به دو دلیل این مذاکرات متوقف شد و ادامه نیافت.
او یادآور شد: در جریان مذاکره با شرکت ژاپنی سازنده جتهای مسافربری موسوم به «میتسوبیشی ریجینال جت» (MRJ) متوجه شدیم که نمیتواند زمان مشخصی را برای تحویل این هواپیماها اعلام کند، ضمن اینکه این هواپیما هنوز پروازهای عملیاتی و تجاری خود را آغاز نکرده است.
فخریه کاشان با بیان اینکه خود ژاپنیها هم از این مذاکرات استقبال نکردند، اظهار داشت: شرکت سازنده این هواپیما نمیدانست که این هواپیما کی عملیاتی میشود و قیمت آن چقدر خواهد بود، لذا چون زمان تعهد ژاپنیها معلوم نبود مذاکرات اولیه ما با این شرکت ژاپنی متوقف شد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل در پایان تأکید کرد، تاکنون وزارت راه و شهرسازی و شرکتهای فعال در حوزه صنعت حمل ونقل هوایی کشور، با شرکتهای هواپیماسازی روسی و چینی مذاکرهای نداشتند.
جتهای مسافربری موسوم به «میتسوبیشی ریجینال جت» (MRJ) نخستین هواپیمای مسافربری ساخت ژاپن پس از نیم قرن تلاش است که بیستم آبان ماه سال 1394 پرواز آزمایشی خود را از فرودگاهی در استان «آیچی» این کشور با موفقیت انجام داد. شرکت هواپیمایی میتسوبیشی از سال 2008 تاکنون مشغول کار روی هواپیماهای مسافربری است و این هواپیمای دو موتوره با 35 متر طول، گنجایش حدود 90 مسافر را دارد. این شرکت ژاپنی برای انجام این طرح 1.8 میلیارد دلار سرمایهگذاری کرده و قیمت هر یک فروند از این هواپیماها حدود 40 میلیون دلار برآورد شده است.