کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروهای برقی ایرانی در مسیر کاربردی سازی


کد خبر : ۳۶۱۵۵یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴:۳۰۴۶۶۸ بازدید

موضوع طراحی، ساخت و کاربردی کردن خودروهای برقی یکی از موضوعات مورد بحث در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری بوده که ...
خودروهای برقی ایرانی در مسیر کاربردی سازیخودروهای برقی ایرانی در مسیر کاربردی سازی

موضوع طراحی، ساخت و کاربردی کردن خودروهای برقی یکی از موضوعات مورد بحث در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری بوده که با تلاش های صورت گرفته، طراحی و ساخت این خودروها به عنوان گامی در جهت کاهش گازهای گلخانه ای از سال ها قبل در دانشگاه های کشور آغاز شده و با تلاش معاونت علمی ریاست جمهوری موانع شماره گذاری این خودروها رفع شده است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از فرصت‌امروز، خودروی برقی، خودرویی است که از باتری جهت نیروی محرکه به  جای موتور درون سوز استفاده می کند. نخستین خودروهای برقی در قرن نوزدهم تولید شدند ولی با تولید اتومبیل های احتراقی، تولید این گونه خودروها دچار افت شدید شد.

در دهه های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی مجددا خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت، ولی این علاقه مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد. از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری ها، مدیریت شبکه برق، نگرانی ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه ای، تحولی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته  است.

از مزایای خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی می توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد و این مزایا موجب شده که برخی از کشورها و دولت ها به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی مشوق هایی برای استفاده از خودروهای برقی در نظر بگیرند؛ چراکه براساس پروتکل«کیوتو» گروه کثیری از کشورهای جهان متعهد شدند سطح انتشار دی اکسیدکربن(CO2)  خود را تا حدود ۵ درصد کمتر از میزانی که در سال ۱۹۹۰ انتشار می یافت، کاهش دهند.

براساس آمارهای جهانی ۱۱ کشور با بیشترین میزان تولید دی اکسیدکربن در سال ۲۰۱۵ شناخته شدند که ۱۰ کشور جهان حدود ۶۷ درصد از گاز دی اکسیدکربن سراسر جهان را تولید می کنند و این در حالی است که کشور چین به تنهایی ۲۸.۰۳ درصد از دی اکسیدکربن جهان را تولید می کند. ایران در این لیست در رتبه ۹ جهانی قرار دارد.

به گفته کارشناسان، طراحی و ساخت خودروهای برقی یکی از راهکارهای کاهش دی اکسیدکربن است که در این راستا دانشگاه های کشور از سال ها قبل گام هایی را در این زمینه برداشته اند.

این موضوع یکی از موضوعات مورد بحث در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری در (روز جمعه) بوده است که در حال حاضر با تلاش های صورت گرفته برخی از موانع کاربردی کردن این خودرو در کشور رفع شده است.


خودروی برقی ایرانی «قاصدک نصیر»

این خودرو محصول مشترک دانشکده های برق و مکانیک دانشگاه خواجه نصیر است. این خودرو با یک بار شارژ ۱۰۰ کیلومتر را با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می پیماید، ضمن آنکه آلودگی هوا و صوتی نیز ایجاد نمی کند. همچنین ۸ باتری ۱۲۰ آمپر و ۱۲ ولت برای یک بار شارژ این خودرو کافی است.


خودروی برقی ایرانی «یوز»

خودروی دو سرنشین «کوآدرا Q1 » با نام تجاری  «یوز» از دیگر دستاوردهای محققان کشور در این زمینه است. این خودرو با قابلیت طی ۲۰۰ کیلومتر مسافت با سه ساعت شارژ و سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت توسط فناوران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طراحی و ساخته شده است. این خودروی شارژی که ۱۲۰ سانتیمتر عرض و دو متر طول و ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد، می تواند مشکلات پارک در خیابان ها را کاهش دهد و همچنین هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ندارد.

در حال حاضر نمونه اولیه این خودرو بدون ایربگ طراحی شده است، اما طراحان آن قصد دارند در نمونه های بعدی، ایربگ نیز روی آن نصب کنند.  این خودرو در سال گذشته از سوی رئیس جمهور بازدید شد و هم اکنون نیز مشکلات مربوط به شماره گذاری آن رفع شده است.

f1mdclfmt19xm6a2nku2.jpg


خودروی برقی «غزال»

این طرح با مشارکت هشت نفر از دانشجویان که عمدتا  از دانشکده مهندسی مکانیک بودند، طراحی و ساخته شد و پیرو آن  با رایزنی هایی که با مسئولان ایران خودرو صورت گرفت، این طرح به مرکز تحقیقات ایران خودرو ارائه شد. در بهار سال ۱۳۸۴ ساخت خودرو آغاز شد در تابستان همان سال به اتمام رسید  و  به این ترتیب نخستین خودروی خورشیدی در کشور و خاورمیانه ساخته شد.

این خودرو تاکنون در چند نسل طراحی و عرضه شده است که از آن جمله می توان به  «غزال ۱» اشاره کرد. این خودرو یک خودروی سه چرخ بود و غزال2  نیز به همان صورت ساخته شده بود، با این تفاوت که غزال1 به مراتب سنگین تر بود؛ یعنی حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن آن بیشتر و دارای شاسی آهنی بوده است.


مشکل شماره گذاری خودروهای برقی رفع شد

با توجه به تلاش های صورت گرفته برای ساخت خودروهای برقی و تأثیر آنها در کاهش تولید گازهای گلخانه ای برنامه ای برای کاربرد این خودروها در کشور اجرایی شد، به گونه ای که دکتر علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری از رفع مشکل شماره گذاری این خودروها در کشور خبر داد و گفت: این اقدام کمک شایانی به رفع آلودگی هوای کشور خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه معاونت علمی از هر نوع فناوری ای که در راستای رفع نیازهای کشور و استفاده از مزایای آن از سوی مردم باشد، حمایت می کند، یادآور شد: به منظور توسعه این فناوری در دولت یازدهم موانع شماره گذاری این نوع خودروها رفع شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها