کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تامین امنیت سپرده‌گذاران کاسپین با کیست؟


کد خبر : ۳۶۰۹۹جمعه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹:۴۳۳۹۷۷ بازدید

امنیت سپرده‌گذاران «کاسپین» هم به مناظره انتخاباتی آمده است. اکنون سوال اینجاست که واقعا امنیت موسسه‌ای که مجوز بانک مرکزی را با ...
تامین امنیت سپرده‌گذاران کاسپین با کیست؟تامین امنیت سپرده‌گذاران کاسپین با کیست؟

امنیت سپرده‌گذاران «کاسپین» هم به مناظره انتخاباتی آمده است. اکنون سوال اینجاست که واقعا امنیت موسسه‌ای که مجوز بانک مرکزی را با خود همراه دارد بر عهده کیست؟

در جریان سومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری با محور اقتصادی، طبیعی بود که ماجرای موسسات اعتباری و به ویژه کاسپین که این روزها در مرکز توجه قرار داشته و با حواشی همراه است نیز مطرح شود. بر همین اساس یکی از کاندیداها موضوع امنیت سپرده‌گذاران را مطرح و گفت که دولت نمی تواند امنیت سپرده گذاران کاسپین را تامین کند.

به گزارش ایسنا، در اسفند ۱۳۹۴ بود که در جریان ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی هشت تعاونی غیرمجاز در مجموعه ای تحت عنوان کاسپین گرد هم آمده و این موسسه مجوز فعالیت را دریافت کرد. البته خود کاسپین بود که دارای مجوز شد و تعاونی های زیر مجموعه همچنان غیر مجاز بودند. براین اساس  شرط تعویض تابلوهای آنها به عنوان کاسپین، نقل وانتقال کامل دارایی‌ها بود.

 اما چندی نکشید شرایطی رقم خورد که موجب تغییر فضای این موسسه و سپرده‌گذارانش شده و مراجعه و تجمع برای دریافت وجوه آغاز شده و روال آن را دچار مشکل کرد. از سویی دادستانی از بدهی ۴۰۰۰ میلیاردی تعاونی فرشتگان به عنوان بزرگترین زیرمجموعه کاسپین سخن گفت. در سویی دیگر به دستور یکی از مراجع قضایی در یکی از استانها تابلوهای تعاونی ها شروع به تغییر کرد در حالی که این اقدام قبل از انتقال کامل دارایی ها تخلف محسوب می‌شد. اما در این بین قصور هیات مدیره قبلی کاسپین نیز در انجام امور معضلات آن را تشدید کرده و در مجموع آن را از مسیر اصلی منحرف کرد.

تجمعات سپرده‌گذاران مجموعه کاسپین در حالی ادامه دار شد که با توجه به اینکه مجوز فعالیت را از بانک مرکزی دریافت کرده بود بارها نمایندگان مجلس و یا نهادها و برخی دستگاه‌های دیگر خواهان رسیدگی و پاسخگویی بانک مرکزی شدند.

گرچه از مجوز بانک مرکزی انتظار تضمین امنیت سپرده‌گذاران آن موسسه و از جمله کاسپین  وجود دارد اما اخیرا رئیس کل بانک مرکزی حرفای دیگری در مورد این موسسه داشت و گفت که مجوز ما برای خود کاسپین  بوده و مسئول سپرده‌گذاران آن هستیم.

وی در توضیحاتی صریح‌تر گفت که متاسفانه این روزها همه مشکلات  هشت تعاونی غیرمجازی که از گذشته فعالیت و در مجموعه کاسپین گرد هم آمدند را گردن  این موسسه می‌اندازند، در حالی که کاسپین موسسه دارای مجوز بانک مرکزی است که هیچ مشکلی ندارد، چرا می‌گویید کاسپین؟ چون می‌خواهید آن را به مجوزی که بانک مرکزی اعطا کرده ربط دهید در حالی که این موسسه هیچ مشکلی ندارد و آنچه که اکنون اتفاق افتاده مربوط به سپرده‌گذاران تعاونی‌های آن از جمله فرشتگان است. باید از کسانی که مسوول اصلی فعالیت این تعاونی‌ها بوده و در نهایت کار آنها را به اینجا رسانده‌اند سوال بپرسید وگرنه ما در بانک مرکزی تصمیم به تجمیع آنها گرفته تا بتوانیم ساماندهی‌شان کنیم.

بر این اساس بانک مرکزی مسئولیت کاسپین را برعهده گرفته و با مشارکت این بانک و با پیگیری‌هایی مراجع قضایی تا کنون نقل وانتقال هفت تعاونی به کاسپین اتمام یافته و از زمانی که کامل به کاسپین منتقل شوند آنگاه تامین امنیت آنها با کاسپین و بانک مرکزی است.

 این در حالی است که طبق آخرین خبرها از فرایند رسیدگی به وضعیت کاسپین، بعد از انتقال هفت موسسه "الزهرا"، "دامداران و کشاورزان کرمانشاه"، "عام کشاورزان مازندران"، "حسنات"، "پیوند"، "بدر توس" و "امید جلین" تاکنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های فرشتگان ارزیابی شده و در حال انتقال است.  از زمانی که این انتقال کامل شود شروع به تعیین تکلیف سپرده‌گذاران می‌شود و آنگاه جزوی از موسسه کاسپین که بانک مرکزی مجوز آن را اعطا کرده محسوب خواهند شد.

درعین حال که قرار است در کنار منابع کاسپین، بانک مرکزی نیز خط اعتباری در نظر خواهد گرفت تا بتواند منابع سپرده‌گذاران را پرداخت کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها