کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احقاق حقوق مردم در سهام عدالت در دولت یازدهم


کد خبر : ۳۵۸۸۹یکشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴:۲۷۲۱۳ بازدید

واگذاری بیش از ۶۰ بنگاه پربازده دولتی در سال ۱۳۸۴ در قالب سهام عدالت بدون برنامه‌ عملی و کارشناسی به اعتقاد کارشناسان یکی از بزرگ‌ترین ...

واگذاری بیش از ۶۰ بنگاه پربازده دولتی در سال ۱۳۸۴ در قالب سهام عدالت بدون برنامه‌ عملی و کارشناسی به اعتقاد کارشناسان یکی از بزرگ‌ترین تضییع‌های حقوق‌های مردم از طریق تصمیم‌های آشفته و بی پشتوانه بود. مهم‌تر از آن اینکه مجریان این طرح ۱۰ ساله در زمان اجرای آن هم توضیحات کامل به مردم ندادند و اینگونه القاء شد که برگه‌هایی که بین مردم توزیع شده به معنی یک میلیون تومان پول است! اما این واقیعت امر نبود. قرار بر این بود در قالب واگذاری این بنگاه‌ها به مردم از این طریق در مدت این ۱۰ سال اقساط این سهام از محل سود شرکت‌های واگذار شده به نفع مردم پرداخت شود و بعد از پایان ۱۰ سال مردم «مکلف بودند» مابه‌تفاوت آن را تا سقف ارزش یک میلیون تومان پرداخت کنند تا مالک این سهام باشند و بتوانند سود دریافت کنند. که قید تکلیف در دولت یازدهم برداشته و پرداخت این مابه تفاوت اختیاری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، واگذاری بی حساب و کتاب و آشفته  مدیریت این شرکت‌ها به برخی افراد خاص در قالب تعاونی‌های استانی اما باعث شد که صدای بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس در بیاید و برخی معتقد به «بی‌صاحب‌سازی» این شرکت‌ها در قالب این طرح باشند و برخی از نمایندگان مجلس هم از تشکیل مافیای چند صد نفره در قالب این طرح سخن گفتند. دولت یازدهم اما برای احقاق حقوق مردم ساماندهی این سهام را در دستور کار قرار داد و آمار و ارقام نشان می‌دهد که در حد بالایی و در حد زمان سه  ساله‌ای که از اجرای این طرح باقی مانده بود، موفق به این کار شد.

افزایش ۳ برابر تولید سود تولید شده

مدعیان امروز و مدیران دیروز، فراموش کرده‌اند که  در مدت ۷ سال اجرای این طرح تا نیمه سال ۹۲ سود تولید و واریزشده به خزانه از این محل ۶ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان بود. اگر آن روند ادامه می‌یافت در بهترین حالت در سه سال باقی مانده از طرح، شاید ۳ هزار میلیارد تومان دیگر سود می‌شد و ارزش سهام مردم بعد از پایان مدت ۱۰ ساله، حدود ۲۰۰ هزار تومان می‌بود. دولت یازدهم اما در حد بضاعت خود با شفاف‌سازی و پایان دادن به بی انضباطی‌ها، ۱۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سود، تولید و به خزانه واریز کرد که نشان‌دهنده افزایش حدود ۳ برابری تولید سود در سه سال نسبت به‌کل ۷ سال قبل از آن است. در مجموع ۲۴ هزار میلیارد سود از محل شرکت‎های سرمایه پذیر به خزانه واریز شده است. بر اساس اقساط پرداختی از محل سود شرکت‎های سرمایه‌پذیر تا پایان اسفندماه سال ۹۴، ارزش سهام مشمولین ۵۳۲ هزار تومان است و تا سقف یک‌میلیون تومان سهام ۴۶۸ هزار تومان باقی می‎ماند که مشمولین می‏توانند هر مقدار از آن را با دریافت قبض پرداخت و ارزش سهام خود را افزایش دهند یا اینکه مختارند این کار را نکنند و به همین  سهم قناعت کنند. ارزش این ۵۳۲ هزار تومانی در بورس حدود یک میلیون تومان برآورد می‌شود.

پرهیز از پرداخت سود انتخاباتی

دولت یازدهم براساس قانون موظف بود، در پایان سال ۹۵ اقدام به راه‌اندازی سامانه سهام و ارایه فاکتور به مشمولین باشد که همین کار را هم کرد و باز هم مدیران دیروز و مدعیان امروز شروع به تخریب دولت کردند که این اقدام دولت تبلیغاتی و انتخاباتی بوده در حالی که قرار نبوده و نیست که قبل از انتخابات سودی به مشمولین  پرداخت شود. اما نکته جالب این است که همین مدعیان با اینکه براساس قانون تا قبل از پایان زمان ۱۰ ساله دولت حق ندارد سودی پرداخت کند وقتی دولت قبل در سال‎های ۸۶، ۸۷ و ۸۸ در آستانه انتخابات در مرحله‎هایی سودهایی پرداخت کرده بود، سکوت کردند. پرداخت سود از سوی دولت‎ قبلی در حالی است که بر اساس قانون پرداخت سود تا پایان ۱۰ سال ممنوع بوده و همان زمان هم مجلس با مصوبه‎ای جلوی این کار را گرفت؛ اما کسانی که سود را گرفته بودند، اکنون در صورت‌حسابشان ذکرشده است. بر اساس قانون مدت ۱۰ ساله واریز سود در سال ۹۴ تمام‌شده بنابراین سودهای سال ۹۵ که مطابق روال در سال ۹۶ واریز خواهد شد مستقیم به سهامداران پرداخت خواهد شد.

جریان سهام عدالت

دولت به دلیل الزام قانونی، در سال ۹۵ اقدام به راه‎اندازی سامانه سهام عدالت و ارائه صورت‌حساب کرده و از آنجایی که هیچ سودی قرار نیست قبل از انتخابات به مشمولین داده شود، متهم کردن دولت به سیاسی کاری در این زمینه، فقط با اغراض سیاسی انجام می‎شود. بر اساس قانون، سهام عدالت باید در یک دوره ۱۰ ساله از محل سود شرکت‎های سرمایه پذیری که در سبد سهام قرار  داشتند، اقساط سهام مشمولین پرداخت می‎شد، اما در اسفند سال ۱۳۹۴ این ۱۰ ساله مالی به پایان رسید، از آنجایی که شرکت‎ها بعد از برگزاری مجامع در سال بعد، سود سال قبل را محاسبه می‎کنند، دولت باید تا تیرماه سال ۹۵ و برگزاری مجامع این شرکت‎ها صبر می‌کرد. از آن به بعد بازهم به‌موجب قانون شرکت‎ها چند ماه فرصت دارند که سود شناسایی‌شده را واریز کرده و تا اسفندماه سال ۹۵ این سودها به خزانه منتقل کنند.

بنابراین دولت در راستای عمل به قانون با راه‎اندازی سامانه سهام عدالت اقدام به ارائه صورت‎حساب به مشمولین کرد؛ که این عمل دولت به قانون، حالا از سوی عده‎ای با اهداف خاص سیاسی تبدیل به بهانه‎ای برای تخریب‌شده است. با استناد به تبصره ۳ ماده ۶ آیین‎نامه توزیع سهام عدالت، مصوب ۲۱/۱/ ۱۳۸۸  که از سوی شورای عالی اجرای سیاست‎های کلی اصل ۴۴،  مصوب شده است، اقساط سهام عدالت بر اساس قانون باید از محل سود ۶۰ شرکت سرمایه پذیر موجود در سهام عدالت به مدت ۱۰ سال پرداخت می‎شد، بر اساس این قانون بعد از ۱۰ سال مشمولین که در قانون از آنان به‌عنوان (خریداران) یادشده است، مکلف بودند مابه‌التفاوت را پرداخت کنند و آنچه در صورت‌حساب مشاهده می‎شود مربوط به این بخش است. البته دولت یازدهم در آذرماه امسال مصوبه‏ای داشت که «تکلیف» مصوبه دولت قبلی را «اختیاری» کرد و حالا مشمولان مختار هستند این مابه‌التفاوت را بپردازند یا نپردازند یا بخشی از آن را بر اساس توان مالی خودپرداخت کنند. ۱۰ سال قبل که این طرح  اجرایی شد دانسته یا نادانسته اطلاع‎رسانی درستی در مورد آن انجام نگرفت و به مردم گفته نشد که این سهام پولی نیست که آن‌ها از دولت به‌عنوان یک هدیه دریافت کنند، بلکه سهامی است که باید اقساط آن بر اساس قانون در ۱۰ سال از محل سود شرکت‎ها و بعد از سوی مشمولین تا سقف تعیین‌شده پرداخت شود. آنچه مسلم است در حوزه سهام عدلت دولت یازدهم موفق به احقاق حقوق مردم شد و این یکی از دستاوردهای این دولت است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها