کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیش‌بینی قیمت خودرو با چه فرمولی؟


کد خبر : ۳۵۶۴چهارشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹:۰۸۵۷۲۴ بازدید

دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو از جمله میراثی است که از دولت پیشین به جای مانده و دولت جدید نیز با توجه به انحصاری که در صنعت خودرو وجود دارد نمی‌تواند از وظایف این شورا چشم‌‌پوشی‌کند.
پیش‌بینی قیمت خودرو با چه فرمولی؟پیش‌بینی قیمت خودرو با چه فرمولی؟

شورای رقابت در اصل وظیفه‌ای جز زدودن انحصار از بازار خودرو ندارد، حال آنکه مسیری که رئیس پیشین این شورا انتخاب کرد تعیین فرمولی برای قیمت‌گذاری خودرو بود اين در شرايطي است که به اعتقاد برخی از کارشناسان این مسیر هيچ‌گاه نتوانسته رقابتی در میان خودروسازان ایجاد کند. در هر حال اگرچه تعیین تعرفه پیشنهادی از سوی رئیس جدید این شورا با انتقاداتی از سوی برخی از نمایندگان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو مواجه شده؛

اما کاهش تعرفه نیز خود قدمی اساسی در مسیر حذف انحصار و رقابتی شدن بازار خودرو شناخته می‌شود. بر این اساس با وجود تعرفه پیشنهادی این شورا، رضا شیوا رئیس جدید شورای رقابت همچنان بر تعیین فرمول قیمت‌گذاری خودرو تاکید دارد.

به‌این‌ترتیب هر چند فرمول یا دستورالعمل قیمت‌گذاری که رئیس پیشین مبادرت به تهیه آن کرد با انتقاداتی از سوی خودروسازان مواجه شد؛ اما به‌عنوان مرجع تعیین‌کننده‌ای در قیمت‌گذاری خودرو شناخته شد. با این شرایط در تعیین قیمت خودرو این فرمول همچنان به‌عنوان مرجع اصلي شناخته می‌شود؛ اما ممکن است به گفته رضا شیوا مورد تجدیدنظر نيز قرار بگیرد. حال در شرایطی که هنوز از فرمول جدید خبری نیست برخی از مدیران شرکت‌‌های خودروساز افزایش قیمت محصولات خود را در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند. در این زمینه یک کارشناس خودرو عنوان می‌کند که اگر خودروسازان فرمول قیمت‌گذاری را قبول دارند و نسبت به عملکرد شورای رقابت نيز تعهد دارند؛ بنابراین باید بر اساس فرمول این شورا پیش بروند و از پیش‌بینی‌‌هایی که ممکن است بار دیگر بازار خودرو را با التهاب مواجه کند؛ جلوگیری کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها