کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیروز دوئل روحانی - رئیسی کیست؟


کد خبر : ۳۵۰۴۳یکشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۲:۰۷۲۱۴۸ بازدید

با استعفای ابراهیم رئیسی از هیات مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری موافقت شد؛ این خبر را روز پنجشنبه سخنگوی ...

با استعفای ابراهیم رئیسی از هیات مرکزی نظارت بر دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری موافقت شد؛ این خبر را روز پنجشنبه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد. شاید برخی تصور کنند با اعلام آمادگی رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم تکلیف انتخاباتی اصولگرایان مشخص شد، اما این پایان راه نبود و به نظر می‌رسد آغاز بازی انتخاباتی اصولگرایان است! روز پنجشنبه بود که نامزدهای نهایی ائتلاف«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» یا جمنا انتخاب شدند.

با پایان مرحله شمارش آرای دومین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، اسامی پنج نامزد نهایی این جبهه که از میان ۱۰ کاندیدا انتخاب شده اند، به شرح زیر اعلام شد: نفر اول ابراهیم رئیسی با ۲۱۴۷ رای، نفر دوم علیرضا زاکانی با ۱۵۴۶ رای، نفر سوم مهرداد بذرپاش با ۱۴۰۴ رای، نفر چهارم قالیباف با ۱۳۷۳ رای و در نهایت آخرین نفر پرویز فتاح با ۹۹۴ رای. پس ازاین ۵ گزینه حاجی بابایی با ۹۹۱ رای، نیکزاد با۹۴۷ رای، ضرغامی با ۹۳۰ رای، رستم قاسمی با ۶۸۳ رای و در نهایت محسن رضایی با ۶۶۰ رای قرار گرفتند. اکنون باید منتظر ۲۹ اردیبهشت و دوئل میان رئیسی و روحانی بود. باید منتظر ماند و دید ابراهیم رئیسی که به عنوان نقطه امید اصولگرایان انتخاب شده است، در انتخابات چه عملکردی خواهد داشت. او که تا پیش از این سال‌های بسیاری را در قوه قضائیه گذرانده و تاکنون خود را در امور اجرایی و در ترازوی قضاوت مردم قرار نداده است، بدون تردید راهی دشوار پیش‌روی خواهد داشت. رئیسی که داماد آیت‌ا... علم‌الهدی، امام جمعه معروف مشهد است، با حسن روحانی درباره مباحث فرهنگی و اجتماعی دیدگاه‌های بسیار متفاوتی خواهد داشت که قطعا تقابل آن دو دیدنی خواهد بود.

غیبت رئیسی؛ افشای اختلافات اصولگرایان

البته این نتیجه دارای ابهاماتی است و در ابتدا باید به پیام رئیسی به این مراسم اشاره کرد که چنین است: «برگزاری دومین مجمع ملی جبهه نیروهای انقلاب اسلامی گامی ارزنده در راستای وحدت و انسجام نیروهای انقلابی است. قصد اینجانب حضور در جمع باشکوه نیروهای انقلاب اسلامی در دومین مجمع ملی بود اما به لحاظ حادثه غیرمترقبه زلزله استان خراسان ضرورت دارد در کنار مردم متدین این دیار باشم، لذا بدین وسیله مراتب تشکر خود را از حسن اعتماد اعضای محترم جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اعلام نموده و آروز می‌کنم در اولین فرصت به توفیق زیارت دوستان انقلابی نائل آیم..» این پیام دارای معانی زیادی است؛ به‌ویژه اگر به اظهارات سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی توجه شود، بسیاری از نقاط مبهم، مشخص می‌شود. مرضیه وحید دستجردی درباره حضور حجت‌الاسلام رئیسی در مجمع دوم و کاندیداتوری وی خاطرنشان کرد: «آیت‌ا... رئیسی نیز خودشان را برای کاندیداتوری پیشنهاد نکرده است، بلکه کاندیداتوری ایشان از سوی مردم و مجمع عمومی صورت گرفت که رای بسیار خوبی نیز آورد و بنده اینجا اعلام می‌کنم که آقای رئیسی در مجمع ۳ هزار نفری جبهه مردمی رای اول را کسب کرد. این در حالی بود که وی نه حضور داشت و نه اعلام آمادگی کرده بود.» همین عدم تمایل به کاندیداتوری و اصرار اعضای جمنا بر ابهامات می‌افزاید. در کنار این موضوع دیروز حدادعادل هم به ایلنا گفت:«هنوز مشخص نیست که حجت‌الاسلام رییسی نامزد نهایی اصولگرایان در انتخابات باشد.»

نشست مهم بود یا کمک به زلزله‌زدگان؟

همچنین دستجردی تاکیدکرده بود که«رئیسی درنشست پنجشنبه حضور پیدا می‌کند» اما او نیامد و اگر چه برخی عنوان کردند رسیدگی به وضعیت زلزله‌زنندگان مشهد دلیل غیبت رئیسی است، اما از سوی دیگر برای این سوال پاسخی نداشتند که چراصولت مرتضوی در جایگاه شهردار مشهد که وظیفه مهمی در رسیدگی به وضعیت مردم زلزله زده داشت، در اجلاس حضور پیدا کرد؟! آیا برای مرتضوی یک اجلاس سیاسی و انتخاباتی مهم‌تر از وضعیت مردم مشهد در شرایط حساس بود؟

سفره جدای رئیسی از اعضای جمنا

از سوی دیگر، باز هم رئیسی برای اعضای جمنا پالس منفی فرستاد و غیبت او در اجلاس جمنا این پیام را که او چندان ارتباط تشکیلاتی با جمنا نداشته و تلاش می‌کند نامزد این جریان به شمار نیاید تا حدودی تایید می‌کند. همچنین پیام رئیسی به اجلاس جمنا در حالی منتشر شد که مرتضوی گفت: «برنامه آقای رئیسی به‌ زودی به مردم ارائه خواهد شد.» ارائه برنامه به مردم و نه اصولگرایان و اعضای جمنا هم ابهام دیگری بود و نشان از واقعی نبودن تبلیغات اعضای جمنا مبنی بر همراه بودن رئیسی با آنها داردو این گمانه زمانی تقویت شد که فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی سخنگویی برای اعلام نامزدی انتخاباتی در همایش نداشتند و صرفا در پیامی شفاهی به چندین نفر از اعضای حاضر در همایش، از حسن ظن برادران انقلابی تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کردند که به زودی توفیق زیارت آنان میسر شود.» بخشی از خطاب این منبع آگاه به صولت مرتضوی بود که برخی او را نماینده رئیسی می‌دانند. مرتضوی هم اگر چه در نشست حضور داشت، اما به نوعی فاصله رئیسی با جمنا را تایید کرد و گفت که کاندیداتوری رئیسی قطعی شده و او به درخواست مردم چنین موضوعی را پذیرفته است. شهردار مشهد تاکید کرد: «ایشان برنامه خود را برای ریاست‌جمهوری به مردم اعلام خواهد کرد.» از سوی دیگر، گفتار منبع آگاه نشان از آن دارد که رئیسی درصدد است به شکل مستقل و جدا از جمنا در انتخابات حضور پیدا کند، اما جبهه مردمی نیروهای انقلاب تلاش دارد خود را متولی حضور انتخاباتی رئیسی معرفی کند، چنان‌که در مجمع ملی اول در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۵ و مجمع ملی دوم در تاریخ ۱۷ فروردین ۹۶ آیت‌ا... رئیسی را به عنوان کاندیدای اصلی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کردند.

قرار بود نباشد؛ آرایش کمتر از بذرپاش و زاکانی شد

نشست روز پنجشنبه عجایبی هم داشت. روز چهارشنبه محمد باقر قالیباف در بیانیه‌ای انصراف خود از کاندیداتوری درانتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد که در بخشی از این بیانیه آمده بود:«خوشبختانه ضرورت همگرایی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و من هم از همه تلاش‌هایی که توسط نیروهای مردمی انقلاب انجام شده است تشکر می‌کنم. در ضمن همان‌طور که طی نامه‌ای اعلام کردم هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم، ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌کار خواهم گرفت.» بنابراین مشخص نیست چرا به رغم کناره گیری قالیباف و یک روز پس از انتشار نامه انصراف او، نامش در لیست کاندیداهای ریاست جمهوری قرار گرفت. نکته قابل توجه آنجاست که مشخص شد تعداد آرای او کمتر از بذرپاش و زاکانی است که سابقه فعالیت اجرایی آنها در مقایسه با قالیباف ناچیز است! برخی تاکیددارند که نامه روز چهارشنبه قالیباف به معنای انصراف نیست، اما زمانی که سایت فرارو نزدیک به شهردار تهران به تحلیل دلایل انصراف او می‌پردازد، نفی انصراف او یک شوخی است.

فتاح نیامد؛ آخر شد!

فتاح یکی از ۵ گزینه جمنا بود که او هم مانند قالیباف تاکید دارد بنای حضور در انتخابات در پوشش کاندیدا را ندارد. البته آرای او از ۴ کاندیدای دیگر هم کمتر بود. کمیته امداد امام(ره) پیرو برگزاری دومین جلسه مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اطلاعیه‌ای را صادر کرد که در آن آمده است: «همان گونه که بارها اعلام شده است، ایشان خدمتگزاری به ولینعمتان و اقشار مستضعف جامعه را از مهم‌ترین رسالت‌های نظام اسلامی می‌داند که در حال حاضر توفیق این خدمت نصیبشان شده و بر همین اساس هیچ‌گونه قصد و برنامه‌ای برای نامزدی در انتخابات نداشته و نخواهند داشت و عدم حضور در جلسه مجمع جبهه نیروهای انقلاب اسلامی نیز به همین دلیل بوده است.همچنین یادآوری می‌نماید هیچ‌گونه پیام و اظهار نظری جهت طرح در مجمع از سوی ایشان ارسال نشده و حضور نیافتن در جلسه به دلیل اعلام قبلی رئیس کمیته امداد مبنی بر عدم تمایل به نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری بوده است.»

اجبار به آغاز از نخست!

آن‌طور که مهدی چمران، از اعضای جمنا خبر داده بود، بر اساس تعهد، ۴ شخصیتی که رای نداشتند، کنار می‌روند و نفر اول به عنوان کاندیدا معرفی می‌شود، اما اکنون تنها بذرپاش و زاکانی هستند که باید نام خود را از گردونه خارج کنند. رئیسی هم که می‌خواهد وامدار جمنا نباشد، بنابراین باز هم اصولگرایان به اول راه بازگشتند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها