کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پردرآمدترین شغل‌ها، متعلق به مرفه‌ترین‌ها


کد خبر : ۳۴۹۳جمعه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳:۴۹۱۱۷۸۳ بازدید

بر اساس اطلاعات اعلامی مرکز آمار درآمد سالانه یک خانوار شهری به 16‌میلیون‌ و 724 هزار تومان رسید که نسبت به سال قبل از آن 28‌درصد افزایش یافته است. درآمد سالانه یک ...

32‌درصد «سرپرستان خانوار» بدون شغل هستند

 براساس جدیدترین آمار رسمی اعلام‌شده، 32‌درصد از سرپرستان خانوار کشور در سال 91 بدون شغل بوده‌اند که در جوامع شهری ‌درصد افراد غیرشاغل 36/59 و در جوامع روستایی این‌ درصد 27/18 برآورد شده است. مرکز آمار ایران همچنین با تفکیک گروه‌های شغلی، سهم هر 10 دهک را در این مشاغل مشخص کرده که بر اساس این اطلاعات بیشترین شغل طبقه مرفه جامعه یعنی دهک دهم عبارت بود از مقامات و مدیران عالیرتبه، قانونگذاران، متخصصان علمی و فنی و فروشندگان که 32/2درصد از شاغلان این گروه را تشکیل داده‌اند. نکته قابل ذکر دیگر در گروه مرفه جامعه وجود ‌2/36درصد کارگر ساده است که باوجود آنکه به واسطه میزان درآمد سالانه در طبقه مرفه جامعه قرار دارند اما از نظر شغلی در پایین‌ترین ردیف شغلی یعنی کارگر ساده جای گرفته‌اند.  این آمار نشان می‌دهد بیش از نیمی از سرپرستان خانوار در دهک اول جامعه یعنی 57/33درصد از این گروه در سال 91 بدون شغل بوده‌اند. همچنین سهم دهک اول از سه ردیف برترین شغل‌ها یعنی مقامات و مدیران عالیرتبه، قانونگذاران، متخصصان علمی و فنی و فروشندگان تنها ‌1/32درصد بوده است. بنابر این گزارش بیشترین کارگران با سهم 20‌درصدی در دهک دوم جای گرفته‌اند و دهک اول جامعه16/8درصد کارگر ساده دارد.


‌11/9درصد فروشنده و 4‌درصد کشاورز

بررسی فعالیت اصلی محل کار سرپرستان خانوار در جوامع شهری نشان می‌دهد که 11/9درصد در بخش «عمده‌فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتوسیکلت‌ها و کالاهای شخصی و خانگی»، 10/2درصد از سرپرستان خانوارهای نمونه در بخش صنعت، 10/5‌درصد در بخش ساختمان، 9/5‌درصد در بخش حمل‌ونقل و انبارداری و ارتباطات، 4/3درصد در بخش اداره امور عمومی و تامین اجتماعی، 4/3درصد در بخش کشاورزی، شکار و جنگلداری، 36/6‌درصد غیرشاغل و 12/8درصد در سایر فعالیت‌های اقتصادی اشتغال داشته‌اند.  

سهم 3‌درصدی روستاییان از 3 شغل اول جامعه

این گزارش مشخص کرد که طبق انتظار بیشترین شغل روستاییان کشاورزی بوده است و با سهمی 31‌درصدی در صدر مشاغل این قشر از جامعه قرار گرفته است. اما سهم روستاییان کشور از سه ردیف شغل برتر کشور یعنی مقامات و مدیران عالی‌رتبه، قانونگذاران، متخصصان علمی و فنی و تکنیسین‌ها فقط سه‌درصد بوده است. نکته قابل تامل در مناطق روستایی هم آن است که 43‌ درصد از پردرآمدترین گروه روستاییان، کشاورزان بوده‌اند و 15‌ درصد از این گروه در ردیف بدون شغل‌ها جای گرفته‌اند.  بررسی فعالیت اصلی محل کار سرپرست خانوار در جوامع روستایی نشان می‌دهد که 36/8‌ درصد از سرپرستان خانوار در بخش کشاورزی، 12/3‌درصد در بخش ساختمان، 6/5‌درصد در بخش حمل‌ونقل، ارتباطات و انبارداری، 5/3 درصد در بخش«عمده‌فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتوسیکلت‌ها و کالاهای شخصی و خانگی»، 4/8 درصد در بخش صنعت، 1/5‌ درصد در بخش اداره امور عمومی و تامین اجتماعی و 5/7‌ درصد در سایر بخش‌ها به کار اشتغال داشته‌اند.

16‌میلیون‌تومان درآمد سالانه خانوار در سال 91

بر اساس اطلاعات اعلامی مرکز آمار درآمد سالانه یک خانوار شهری به 16‌میلیون‌ و 724هزارتومان رسید که نسبت به سال قبل از آن 28‌درصد افزایش یافته است. درآمد سالانه یک خانوار روستایی هم در سال 91 بالغ بر 10‌میلیون‌و 128هزارتومان بوده است که در مقایسه با درآمد سال 90 که هفت‌میلیون‌و972هزارتومان بوده است 27‌درصد رشد نشان می‌دهد.

هزینه خوراکی‌ها 5/37‌درصد افزایش یافت

این گزارش همچنین نشان می‌دهد هزینه خانوار در سال 91 نسبت به سال ماقبل آن 3/26‌درصد افزایش یافته است. افزایش هزینه‌ها در جوامع روستایی البته بیشتر از شهری بوده و 28/8‌درصد افزایش برآورد شده ‌است. در این بین خوراکی‌ها بسیار بیشتر از غیرخوراکی‌ها افزایش قیمت داشته‌اند. به‌طوری که خوراکی‌ها در مدت مورداشاره 37/5درصد رشد هزینه داشته حال آنکه افزایش هزینه‌های غیرخوراکی به بیش از 21‌درصد رسیده است.

li5tuzsrzhm8bebsr8d.jpg

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها