کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

6 آپشن دوست داشتنی در خودروهای شاسی‌بلند


کد خبر : ۳۴۵۹۱پنجشنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵:۰۱۱۳۱۶۹ بازدید

خودروهای شاسی بلند در ابتدای ورودشان، نقشی مکمل برای ادواتی همچون تراکتورها داشتند تا در زمین ها و مسیرهای بیراهه بتوانند تردد کنند و از ...

هفته‌نامه خودرو امروز- خودروهای شاسی بلند در ابتدای ورودشان، نقشی مکمل برای ادواتی همچون تراکتورها داشتند تا در زمین ها و مسیرهای بیراهه بتوانند تردد کنند و از طرفی سرعت حرکت بالاتری داشته باشند تا نقش خودرو سواری را نیز بازی کنند. از این رو خودروهای شاسی بلند هر روز طرفداران بیشتری پیدا کردند تا اینکه با معرفی جیپ گرند واگونیر در سال 1962 به عنوان اولین خودروی شاسی بلند لوکس، کم کم جنبه های رفاهی و سیستم های مختلف برای آسایش و راحتی سرنشینان نیز مورد توجه سازندگان این خودروها قرار گرفت.

امروزه می توان انبوهی از وسایل و تکنولوژی های مختلف را که همگی در جهت افزایش رفاه و راحتی سرنشینان این خودروها و قابلیت های حرکتی آنهاست را در این خودروها مشاهده کرد که در زیر به 10 تکنولوژی خاص تر در این میان اشاره می کنیم که برخی از آنها از نوآوری های اخیر هستند و برخی دیگر از دوست داشتنی ترین سیستم های کمکی برای بیراهه نوردی که روزی به عنوان یک آپشن قابل سفارش بودند.

قابلیت شناوری
 
yu196bu3ustdvvunyd7.jpg

یکی از لذت های بیراهه نوردی، رد شدن از مسیرهای رودخانه ای و آبراهه هاست. یکی از ویژگی هایی که امروزه شرکت های خودروسازی درباره محصول خود روی آن مانور می دهند، قابلیت شناوری بیشتر از رقبا در رودخانه ها و آبراهه هاست. لازمه این امکان، عایق بودن و اصطلاحا آب بندی بسیار خوب قسمت های پیشرانه است تا بتوان هر چه بیشتر در عمق رودخانه ها وارد شد. از معروف ترین خودروها که دارای بیشترین قابلیت شناوری هستند می توان به تویوتا لندکروز، بنز جی کلاس و رنجروور اسپرت اشاره کرد.
 



قفل دیفرانسیل

v825i2t3duacegaoa6.jpg

قفل دیفرانسیل یکی از مهم ترین و از طرفی کاربردی ترین آپشن هایی است که می توان امروزه روی اکثر خودروهای شاسی بلند دید و یا سفارش داد. سیستم کاری دیفرانسیل به گونه ای است که دو چرخ قرار گرفته در یک محور در عین حال که با هم رابطه فیزیکی دارند، مستقل از یکدیگر عمل می کنند تا خودرو مشکلی در عبور از پیچ مسیرها نداشته باشد اما همین ویژگی حیاتی دیفرانسیل باعث می شود تا در زمانی که خودرو در یک مهلکه قرار می گیرد، چرخی که در محل سست تری قرار دارد، نیروی بیشتری دریافت کند و در نتیجه خودرو زمینگیر شود اما وجود قفل دیفرانسیل باعث می شود تا نیرو به نسبت های خاصی که بسته به نوع قفل دیفرانسیل است، بین هر دو چرخ تقسیم شود تا در این حالت، با کمک چرخی که در محل سفت تری قرار دارد، خودرو بتواند به راه خود ادامه داده و از وضعیتی که به آن دچار است، خارج شود. 
 



کمک دوبل
 
q1ml5nzkgry2g7w4h65f.jpg

سیستم تعلیق کارآمد و پر قدرت، یکی از لازمه های بیراهه نوردی با کمترین آسیب به خودرو، بالاترین سطح راحتی سرنشینان و از طرفی بیشترین قابلیت های حرکتی است. در گذشته برخی خودروها به صورت سفارشی دارای کمک فنرهای دوبل و دوگانه در محورهای خود بودند که امروزه این تکنولوژی روی برخی از خودروها مثل بنز G500-4x4 دیده می شود.



تقسیم نیرو

در دنیای خودروهای شاسی بلند، اولین اقدام برای تقسیم نیرو بین محورهای جلو و عقب با روی کار آمدن سیستم 4wd از نوع فول تایم انجام شد. این کار باعث می شد تا پایداری خودرو در مسیرهای لغزنده بیشتر شود و از طرفی توانایی خودرو در عبور از بیراهه ها، بالاتر برود. امروزه تکنولوژی تقسیم نیرو بین چرخ های خودرو در خودروهای شاسی بلند با اصالت، امری نسبتا عادی به شمار می رود و با این حال به یکی از مهم ترین ویژگی های این خودروها نیز تبدیل شده است.
 



پله ورودی به اتاق
 
qiuebxnt4jbqdxuh9w.jpg

می توان گفت اولین طرح ها از پله های متحرک برای ورود به اتاق را در واگن های مترو پیاده کردند تا امکان گیر افتادن پای مسافران بین واگن و زمین به حداقل برسد اما امروزه می توان این سیستم را روی خودرویی چون کدیلاک اسکالید مشاهده کرد و بعید نیست که این آپشن نیز به زودی در بین دیگر سازندگان خودروهای شاسی بلند شیوع پیدا کند. در این تکنولوژی با توقف خودرو و لمس درب ورودی، یک رکاب برای سوار شدن راحت تر سرنشین، از زیر خودرو بیرون می آید و دوباره به جای خود باز می گردد. این سیستم توسط کارگاه های تقویت و آماده سازی خودروها نیز روی خودروهای سفارشی پیاده می شود.



تکنولوژی صعود و پایین آمدن از تپه

یکی از پیشروترین سیستم هایی که در خودروهای آفرودی می توان دید، سیستم کمک به راننده برای صعود و فرود آمدن از سراشیبی های تند است. در سیستم صعود به تپه که می توان آن را سیستم کامل تری از Auto Hold دانست، با درگیری سریع ترمزها، امکان عقب رفتن خودرو در شروع حرکت به صفر خواهد رسید اما سیستم اصلی در این میان، سیستم کمک به پایین آمدن از سراشیبی هاست. در این حالت فقط نیاز است تا راننده با در دست داشتن فرمان، مسیر مورد نظر را بپیماید و دیگر فاکتورها مثل گاز و ترمز در اختیار سیستم قرار خواهد گرفت. این سیستم به دلخواه راننده فعال می شود و با کمک سنسورهایش، خودرو را به نحوی کنترل می کند که با کمترین سرعت، امکان سُر خوردن و لغزش به صفر برسد. 

d4otxizvp4guxbwsancy.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها