کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودرو جدید سایپا در بوته نقد و بررسی


کد خبر : ۳۳۷۸چهارشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱:۲۷۱۵۱۹۸ بازدید

سایپا از آن به عنوان محصولی متفاوت یاد می‏کند و مدتی است تابلو تبلیغاتی‏اش در برابر کارخانه سایپا سوال‏های بدون پاسخ زیادی را در ذهن مشتریان ایجاد کرده است‌. روی خودرو لوگو سایپا به چشم می‏خورد و نامش S300 است‌.
خودرو جدید سایپا در بوته نقد و بررسیخودرو جدید سایپا در بوته نقد و بررسی

5‌ سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی اعدادی نیستند که بتوان از یک خودروساز دولتی انتظار داشت و از همه مهم‏تر در کنار نام S300 نام میتسوبیشی ژاپن نیز به چشم می‏خورد‌. سایپایی‏ها می‏گویند معلوم نیست بتوانند این خودرو را در سال 92 به بازار عرضه کنند اما قطعا تولید آن در سال 93 اتفاق خواهد افتاد‌. 

داستان خواندنی از پیشرفت یک تازه‌خودروساز چینی 

S300 خودرویی است که در چین توسط کمپانی Zotye و با نام Z300 به بازار عرضه می‌شود‌. زمزمه‌های عرضه این برند و این محصول از حدود یک سال قبل در سایپا شنیده می‌شد‌. بر‌خلاف آنچه مردم فکر می‌کنند، قرار‌داد سایپا با شرکت Zotye چین برای تولید این محصول به هیچ‌وجه حاصل جست‌وجوی سایپایی‌ها در چین نیست بلکه همه این داستان‌ها از بن‌رو‌، یکی از زیرمجموعه‌های سایپا نشأت می‌گیرد‌. شرکت بن‌رو در سال‌های نه‌چندان دور پیش از آنکه به سایپا فروخته شود، برنامه‌های بلندمدت زیادی را برای تولید محصولات فیات در ایران داشت که از این داستان گسترده تنها سی‌ینا به بازار راه یافت‌. بن‌رو بعد از مشکلات بزرگ مالی ناچار به سایپا فروخته شد و سایپا تولید پراید را در این مجموعه آغاز کرد‌. این سایت تولیدی در ساوه قرار دارد و از یکی از مجهز‌ترین خطوط تولید خودرو در ایران بهره می‌گیرد. عمو‌زاده‌، مدیرعامل بن‌رو اولین کسی بود که از ورود خودرو Zotye Z300 با نام سایپایی S300 خبر داد‌. حتما کنجکاو شده‌اید تا ربط شرکت بن‌رو به Zotye را بیابید‌.

Zotye خودروساز با‌سابقه‌ای در چین نیست‌. این شرکت در واقع بخش کوچکی از گروه بزرگ Zotye است که تا پیش از سال 2005 به صادرات قطعات خودرو مشغول بود اما با مشاهده عطش بازار‌های خارج از چین Zotye نیز تصمیم می‌گیرد به جرگه ده‌ها خودروساز دیگر چین بپیوندد و به همین منظور برای اینکه اصطلاحا «چرخ» را دوباره اختراع نکند، به سراغ شرکت‌های مختلف رفت‌. چیزی که Zotye مانند بیشتر خودروسازان امروزی چین برای خودروساز شدن نیاز داشت‌، پیشرانه‌، پلت‌فرم و چند طراح چینی با هویت ایتالیایی بود‌. Zotye تا سال 2008 از همه امکانات موجود و تجربیاتش استفاده می‌کند‌. اولین محصول این شرکت نمونه داخلی‌سازی شده یکی از شاسی‌بلند‌های دایهاتسو است‌. شرکت فیات در چین شریکی با نام نانجینگ داشت‌. شراکت فیات با این کمپانی در سال 2007 به پایان رسید و با این اتفاق همه تصور می‌کردند فیات برای مدتی از چین خواهد رفت اما فیات پس از این اختلاف با Zotye به توافق رسید و تمام برنامه‌هایش را زیر چتر Zotye در چین ادامه داد‌. بر اساس این همکاری Zotye ابتدا خط تولید یکی از محصولات لانچیا با نام Lybra که تولیدش در سال 2005 متوقف شده بود را از فیات خرید و خودرو‌ هاچ‌بک پالیو (نسخه ‌هاچ‌بک فیات سی‌ینا موجود در ایران‌) را نیز برای تولید در چین انتخاب کرد‌. 2 خرید بزرگ Zotye، 2 محصول با نام‌های Z200 و Z300 را به خط تولید جوان Zotye افزود تا این خودروساز چینی استارت فعالیت حرفه‌ای‌اش را با فیات ایتالیا بزند‌. Z300 سال 2012 میلادی بر پایه پلت‌فرم لانچیا Lybra در کلاس C (‌سدان‌های شهری) قدم به بازار‌های جهانی گذاشت‌. پیشرانه این خودرو از میتسوبیشی انتخاب شد و طراحی آن نیز بر اساس عادت قدیمی Zotye از خودرو تویوتا Allion که تنها در ژاپن به تولید می‌رسد، به عاریه گرفته شد تا در نهایت پس از رفع تمام نیازهای خودروسازی در چین، Zotye متولد شود‌.بن‌رو بر اساس قرارداد قدیمی‌اش با فیات مطمئنا همکاری با فیات چین را نیز در دستور برنامه‌هایش قرار داده بود تا بتواند محصولی با قیمت اقتصادی را به بازار ایران عرضه کند‌. با این حال به نظر می‌رسد که حضور Zotye در ایران به عنوان یک خودروساز جوان چینی تنها می‌تواند به سابقه همکاری بن‌رو با فیات مرتبط شود‌.

مشخصات فنی 

این خودرو از پیشرانه سری 4A92 میتسوبیشی بهره می‌برد و پیشرانه‌ای که روی بسیاری از خودرو‌های چینی دیگر نیز می‌توان دید‌. Zotye دو موتور 1.5 و 1.6 لیتری را برای این خودرو از تبار میتسوبیشی انتخاب کرده است‌. پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ آن تنها با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود و حداکثر توانش به 120 اسب بخار می‌رسد‌. حداکثر گشتاور این خودرو نیز عدد 151 نیوتن‌متر را نشان می‌دهد‌. سیستم ترمز خودرو در جلو و عقب دیسکی است و تعلیق در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون است، در حالی که سیستم تعلیق خودرو در عقب از نوع فنر‌پیچشی است‌. طول 4.5 متری این خودرو حدود 10 سانتیمتر از جیلی EC7 کمتر است اما وزن این خودرو(1325) 10کیلوگرم بیش از جیلی EC7 (1310) را نشان می‌دهد‌. یکی دیگر از موارد قابل مقایسه بین امگرند7 اتوماتیک و این سدان 18 اسب بخار قدرت بیشتر Emgrand7 و همچنین گیربکس 6 سرعته این خودرو است که روی کاغذ فرصتی برای عرض اندام S300 نمی‌گذارد‌. 

قیمت‌، زمان عرضه و جایگاه در بازار 

سایپا در نظر دارد تا S300 را با 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی به مشتریان عرضه کند‌. سطح امکانات این خودرو مشابه جیلی امگرند 7 اعلام شده اما قیمت نهایی آن حدود 70 میلیون تومان خواهد بود که حداقل در نگاه اولیه پیش از آزمایش فنی در برابر Emgrand7 با قیمت 70 میلیون‌ تومان حرفی برای گفتن نخواهد داشت. عرضه این خودرو سال آینده انجام خواهد شد و احتمالا تا پایان سال یک مرحله ثبت نام برای این خودرو انجام می‌شود‌.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها